Hej på er,

Jag ska håller på och förbereder mitt Attefallsbygge för fullt. Nu har jag kommit till delen att ansluta avloppet till den befintliga dragningen i marken.
Efter samtal med diverse hantverkare är det lite oenighet om vad som är bäst. Men de de flesta verkar anse att det är ok att dra en 45° anslutning direkt på röret som idag är en spolbrunn. Det i sin tur ansluter med en T-koppling till avloppsstammen i marken.
Schematisk bild av en T-koppling och 45° avloppsrörsanslutning som diskuteras för Attefallsbygge.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Men jag har lite betänkligheter att det kan ställa till det med backspolning om jag har otur. Det skulle dock underlätta enormt om det gick att göra så då det inte är så lätt att komma hela vägen ner till röret i marken.

Vad säger ni. Ok att göra som bilden visar?

Claes Sörmland
Jag är övertygad om att det i praktiken kommer att fungera. Men vattnet får ju inte få den vanliga skjutsen i rätt riktning när det kommer ned i den horisontella ledningen och det är inte riktigt kosher.

• Gilla
Bart
  • Laddar…
Min oro är väl egentligen att det skulle kunna uppstå en situation där avloppet från Attefallaren används, men inte i huvudbyggnaden. Då med lite otur skulle det kunna bygga upp i röret som annars skulle spolas bort av vattnet från huvudbyggnaden.

T-korsning på avlopp för villor är inte bra, i hyreshus så går det bra då mycket vatten rinner i rören, det kan bi en splasch som gör att det avsätts en klump vid nedslaget. Är det inte en snålspolande toa så går det nog, pass på med snålspolande för lite vatten.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.