Jag skall sätta in en toalett i sommarhuset.

Jag har ett enskilt avlopp med infiltrationsbädd. En trekammarbrunn, efter den en pumpbrunn, sedan en fördelningsbrunn som levererar avloppsvattnet till bädden. I betonglocket på fördelningsbrunnen finns en ingjuten ventilation som jag antar skall ventilera bädden.

Vad skall jag ha för avluftning?

Är det ok med en vacumventil? Eller behöver jag ett rör över nock?

Bästa placeringen av avluftningen, före eller efter toan?

/ lpehr

Rör över nock. Vad menar du med före eller efter toan?

• Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Toaletten hamnar på övervåningen i änden på tänkt avloppsrör

Funderar på bästa stället att koppla på avluftningsröret på avloppsröret

Skiss av badrumsplan med markerade platser för toalett, handfat och alternativa avluftningspositioner.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Efter verkar bättre. Motsvarande mäng luft som vatten vid en spolning måste ut ur systemet.

Jag hade inte tvekat att dra upp röret så högt över nock som möjligt pga riken för lukt i omgivningen. Lite beroende på vilken del av tomten som det oftast blåser mot (förhärskande vindriktning)

Redigerat:
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
L lpehr skrev:
Är det ok med en vacumventil? Eller behöver jag ett rör över nock?
Vacumventil fungerar inte.
Sådana här skall det vara:
Två bilder, en takpanna med integrerad ventilationsöppning och en flexibel ventilationstub med anslutningsfläns.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Och över taknocken behöver den inte gå. Det räcker att den är uppe på taket.

Men tilluft via fördelningsbrunnen?
Hos mig sitter tilluftventilen på ett rör vid bortre änden av infiltrationen.
På så sätt fär hele infiltrationsbädden frisk luft hela tiden, vilket hjälper bakterierna att bryta ner vad det nu är.

Jag har även vent.rör i bortre änden.
Tänker att det därmed räcker med en vacumventil för avluftningen.

L lpehr skrev:
I och med att vattnet pumpas ut till infiltrationsbädden så finns ingen öppen förbindelse mellan luftningen av markbädden och trekammarbrunnen/toan

• Gilla
Claes Sörmland och 1 till
  • Laddar…
Jag menar att i och med pumpbrunnen kan jag aldrig få avluftningen att nå filterbädden. Därför antar jag att man satt vent.stos på fördelningsbrunnen.

• Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Och
Att jag därmed kan ha en vacumventil för avluftning.

L lpehr skrev:
Måste få ner syre i bädden å därför skall det vara avluftning över nock för att få skorstenseffekten,
Finns det tillstånd för att koppla in wc på bädden , tänkte så det inte bara är för bdt

Claes Sörmland
Gammalt ämne som vi tjatat om förr. Men nej, avloppsluftningens syfte är inte att dra in luft i infiltrationer. Men avluftning över tak rekommenderas enligt svensk standard för att slippa lukt från slamavskiljaren.

Jag har läst utredningarna från 80-talet där detta diskuteras. (Syret till infiltrationer och markbäddar kommer genom marken. I fallet markbäddar kommer det också in syre underifrån via dräneringslagret.)

• Gilla
Ulltand
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Jag har läst utredningarna från 80-talet där detta diskuteras. (Syret till infiltrationer och markbäddar kommer genom marken. I fallet markbäddar kommer det också in syre underifrån via dräneringslagret.)
Jaså?
Oavsett om det är en markbädd, infiltration, minireningsverk eller annan lösning så behöver alla avloppslösningar (i princip) en fullt fungerande avluftning och på så vis syresättning för reningsprocessen.
https://markgrossen.se/kunskapsbank...MIton7yoG87AIV7hJ7Ch3CWwvIEAMYASAAEgJZvPD_BwE

Claes Sörmland
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Jaså?

[länk]
Många konstiga påståenden i den artikeln men det är ju en text från ett postorderföretag. Men de har rätt i att svensk standard för enskilt avlopp inkluderar avluftning av avloppet över knock. De har bara lite egna teorier om anledningen och vad som händer om man inte har det.

Läs hellre Naturvårdsverket. (1985). Infiltration av avloppsvatten - Förutsättningar, funktion, miljökonsekvenser en nordisk samrapport. Stockholm: Naturvårdsverket. Där hittar du bakgrunden till den svenska standarden.

I korthet så tar sig syre för långsamt genom vatten och vattenfilmer för att kunna syresätta en infiltrationsmarkprofil via spridarrören. Syret kommer via markprofilen från sidan. Syret som biofilmen på infiltrationsytan konsumerar tar sig in via spridarlagret, alltså ovanifrån genom marken som täcker infiltrationen. Och möjligen också via spridarrörens inspektionsrör.

Redigerat:
  • Gilla
Ulltand
  • Laddar…
Ok, som jag tolkar inläggen har jag att välja på ev odörer från slamavskiljaren om jag använder en vacumventil eller från taket om jag drar avluftningen dit.
Med tanke på skitlukt från utedasset som står sämre till än slamavskiljaren överväger jag nog att sätta in en vacumventil för enkelhetens skull.
:giggle:

Claes Sörmland
Som sagt, svensk standard är riktig avluftning genom tak så välj det om det går.

Dessutom brukar det stå i ditt avloppstillstånd att du ska ha det. Följer du inte avloppstillståndet... ja då gäller det inte. Kan ställa till problem vid nästa tillsyn från kommunen.

• Gilla
Ulltand
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.