• En hand håller en metallmutter och en guldring, tillbehör för anslutning av köksblandare.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vattenledningsanslutning under handfat med flexibla slangar och kopplingar, något läckage syns.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Du har slätända på din blandare. Det innebär att den måste bottna helt och klämringen måste vara ovanför strecket. De enda klämringarna som är godkända är de från conax och vattete.

Du har inte dragit åt nog hårt för klämringen (den gula) ska iaf sitta kvar på röret och kraga för att få en tätning i kopplingen..
Prova igen och se till så slangen är i bott på kopplingen, dra muttern för hand och sedan dra åt med skiftnyckel el ännu bättre en fast nyckel. Du behöver även en att hålla fast själva kppplingen.

Mazen Mazen skrev:
Du har inte dragit åt nog hårt för klämringen (den gula) ska iaf sitta kvar på röret och kraga för att få en tätning i kopplingen..
Prova igen och se till så slangen är i bott på kopplingen, dra muttern för hand och sedan dra åt med skiftnyckel el ännu bättre en fast nyckel. Du behöver även en att hålla fast själva kppplingen.

Tack för tipset!
Förstår inte tycker jag tar i som tusan.
Men när jag sedan ger upp och drar ut slang anslutningen så ligger klämringen I botten på kopplingen (ser inte ut som att den klämts det minsta) Kan klämringen vara för stor?

Fredrik Rahm Fredrik Rahm skrev:
Tack för tipset!
Förstår inte tycker jag tar i som tusan.
Men när jag sedan ger upp och drar ut slang anslutningen så ligger klämringen I botten på kopplingen (ser inte ut som att den klämts det minsta) Kan klämringen vara för stor?
Klämringen ska gå rätt trögt på röret och inte glappa, tror inte det är fel strl att det skulle vara 8 mm rör fr blandaren :thinking:.
Och den ska heller inte ligga i botten på kopplingen utan passa i mellan den och muttern.. kom ringen med ballofixen?

Edit: Tror helt enkelt att ballofixen är 12 och då behöver du en förminskning till 10 för att få det att passa mot blandarens rör..

Edit 2: ser ni att det står 10 mm på muttern så fan om det inte är 8 mm på blandaren, köp en förminskning 10-8..

Finns på Bauhaus, men..
https://www.bauhaus.se/forminskningssats-10x8-2-p

...rätt för Ballofix, Broen ..
https://www.dinvvsbutik.se/sv/artiklar/10x8-vsh-forminskn-ba-1470.html

Redigerat:
P
Vad är det för mått inv ballofixen?

Mazen Mazen skrev:
Klämringen ska gå rätt trögt på röret och inte glappa, tror inte det är fel strl att det skulle vara 8 mm rör fr blandaren :thinking:.
Och den ska heller inte ligga i botten på kopplingen utan passa i mellan den och muttern.. kom ringen med ballofixen?

Edit: Tror helt enkelt att ballofixen är 12 och då behöver du en förminskning till 10 för att få det att passa mot blandarens rör..

Edit 2: ser ni att det står 10 mm på muttern så fan om det inte är 8 mm på blandaren, köp en förminskning 10-8..

Finns på Bauhaus, men..
[länk]

[länk]
Mazen Mazen skrev:

Finns på Bauhaus, men..
[länk]

[länk]
Ringen kom tyvärr inte med ballofixen utan den köpte vi separat.
Såg nu att på den gamla muttern till gamla blandaren och även på muttern på andra sidan av ballofixen så stod det 12mm. Så stämmer det nog att den är 12mm.

vi köpte ett monteringskit från admiral 10x10 och 10x12 med dem fick vi mutter och klämringar.

Klämringarna känns stora. Det är liksom ingen motstånd alls när jag trär på den på blandarens rör.
Men du tror alltså att det är en förminskning som vi behöver?

Edit: nu har jag lyckats att få klämringen att fastna nere i ballofixen.... tips på hur man får upp den?

Fredrik Rahm Fredrik Rahm skrev:
Ringen kom tyvärr inte med ballofixen utan den köpte vi separat.
Såg nu att på den gamla muttern till gamla blandaren och även på muttern på andra sidan av ballofixen så stod det 12mm. Så stämmer det nog att den är 12mm.

vi köpte ett monteringskit från admiral 10x10 och 10x12 med dem fick vi mutter och klämringar.

Klämringarna känns stora. Det är liksom ingen motstånd alls när jag trär på den på blandarens rör.
Men du tror alltså att det är en förminskning som vi behöver?
Först så är Admiral kopplingar sisådär, har själv köpt och använt dessa och ja vissa glappar mer än andra. Inte alls lika tighta som tex Vatette..

Ja, då är Ballofixen 12x12 och det som behövs är en förminskning 12-10, hittar ingen på Bauhaus, men rätt art för Ballofix är ..
https://www.dinvvsbutik.se/sv/artik...MI38Wygqfn7AIVRtiyCh1yGgirEAQYAyABEgJ-TPD_BwE
Vatette finns annars på Hornbach och den ska funka även om man inte bör blanda märken..
https://www.hornbach.se/shop/VATETT...VA-1215-1945153/5109166/artikel-detaljer.html

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.