Byggahus.se

Enskilt avlopp

1. C
    Renoveringsnovis · Västra Götaland · 251 inlägg

CM1234

Renoveringsnovis
    Hallå gott folk!

Kommunen jag bor i gjorde nyligen en inspektion av min avloppsanläggning och den uppvisade tyvärr brister som måste åtgärdas. Tråkiga pengar men det är ju något som måste göras...

Jag kan väldigt lite om enskilda avlopp och jag undrar om ni skulle kunna ge mig lite input angående bristerna och vad som kan/bör/måste göras. Vill påpeka att när jag köpte huset för lite över året sen så fick jag med papper på den senaste inspektionen, som gjordes för 5 år sedan, och enligt det pappret så var avloppet godkänt utan några anmärkningar.

Inspektionen som gjordes nu säger följande;

Slamavskiljare finns: Ja
    Typ av avloppsvatten anslutet: WC samt bad-, disk- och tvättvatten.
    Antal kamrar: 3
    T-rör: Finns
    Synlig slamavskiljande funktion: God

Helhetsbedöming av slamavskiljare, endast synliga delar kan bedömas: Behöver åtgärdas

Kommentar: Trekammarbrunn i betong med T-rör. Det finns två inlopp till avskiljaren varav ett är otätt och behöver åtgärdas.

Rening efter slamavskiljning:
    Avloppsvattnet leds till: Filtrering från 1994? ca 12 m.

Fördelningsbrunn: Den har ett utlopp och är mycket vittringsskadad och troligen ej tät. Ett punktutsläpp av avloppsvatten sker troligen här.

Luftare: Inget luftningsrör hittades.

Helhetsbedömning av rening efter slamavskiljning: Behöver åtgärdas

Kommentar: Ett troligt punktutsläpp sker vid fördelningsbrunnen samt att reningsbädden är underdimensionerad för ett hushåll ger bedömningen att en ny avloppsrening behövs. Ett rör mynnar i ett dike ca 25-30 m från avskiljaren som kan vara avsett för avloppsvatten. Inget utflöde av vatten och ingen avloppslukt noterades där vid inspentionen. Detta kan även vara avsett för dräneringsvatten.

Nu några frågor;

Om infiltrationen är från -94 så har den väl förmodligen gjort sitt? Särskilt om den nu är underdimensionerad...

Är luftningsrör och inspektionsrör samma sak? Det finns ett rör med lock vid infiltrationen, dock är röret vinklat och därför kunde inspektören, enligt henne, inte avgöra hur det såg ut där nere med sin ficklampa. Brukar dom inte använda en mätsticka?

Trekammarbrunnen, går det att täta inloppet som är otätt eller brukar man byta ut hela brunnen?

Fördelningsbrunnen antar jag man byter ut då den enligt henne är "mycket vittringsskadad"?

Röret som mynnar ut i diket visste jag inte ens om och har ingen aning vad syftet är med det. Brukar man vanligtvis leda vidare vatten från infiltrationen? Jag var under intrycket att vattnet leds från fördelningsbrunnen till infiltrationen som sedan släpper ut vattnet nedåt i marken? Hade jag så fel?

Vore oerhört tacksam om jag kunde få lite kommentarer om hur ni hade gjort och ett rejält stort plus vore om någon kunde gissa (hur långt är ett snöre.....?) vad kostnaden möjligtvis kan hamna på

Står även att dom överväger ett beslut om att förbjuda vidare utsläpp så jag känner väl att det bara är att gilla läget och styra upp det hela :sweat:

2. Silver78
    Självbyggare · 1 702 inlägg

Silver78

Självbyggare
    Röret i diket är mkt troligt avledning från dränering. Är fördelningsbrunnen i betong? Man kan täta betong med gott resultat med hjälp tex Ecodur. Men då krävs det att tanken är ren och tom. Men sen skall du ta in arbetskraft så kan det löna sig att börja räkna på detta då du ändå måste anläggas en ny infiltrationsbädd. Att lägga ned en ny slamtank med rör och infiltration brukar gå loss på runt ca 100 tusen inklusive rotavdrag. Det som styr lite är storlek på tank. Hur långt man får gräva. Hur mycket rör som krävs. Hur stor bädden är etc. Sen får man byta ut infiltrationsbädden var 25:e år.

3. C

CM1234

Renoveringsnovis
    Tack för svaret!

Stämmer att fördelningsbrunnen är i betong, dock har jag aldrig märkt att det brukar stå vatten i den så då får jag kika på exakt hur söndervittrad den är om det är någon mening. Annars borde väl den vara relativt billig att byta ut i jämförelse med slamavskiljaren?

Men brukar man vanligtvis byta ut slamavskiljaren i samband med ny infiltration?

4. Claes Sörmland
    Medlem · Sörmland och stan · 6 883 inlägg

Claes Sörmland

Medlem
    Om du byter fördelningsbrunn själv så är det billigt för delarna kostar inte så mycket. Tar du inte företag så blir det naturligtvis dyrt eftersom du måste betala för hela deras verksamhet och småjobb alltid straffas prismässigt. Byter du till en betongbrunn så krävs rejäla maskiner för att transportera och installera fördelningsbrunnen. Plast kan göras för hand. Tänk på att byte av en del av anläggningen kräver anmälan till kommunen så det finns också en administrativ kostnad.

Det ska inte stå vatten i en fördelningsbrunn, det flödar genom den på dess botten.

• Laddar…
  5. Claes Sörmland

Claes Sörmland

Medlem
    Kommunens inspektör hoppas att formuleringarna ska få dig att ta initiativ till att installera en ny anläggning. Det går till så att du ansöker om ett nytt avloppstillstånd hos kommunen. Nu kommer lagens fulla krav att ställas på din nya anläggning så var inte alls säker på att det duger med en enkel ny infiltration. D v s den billiga och bra lösningen.

Om du inget gör lär nog kommunen inom sin tid förbjuda din anläggning. Då har du kanske ett eller par år på dig att ansöka om ett nytt avloppstillstånd, i alla fall om du överklagar för att vinna tid.

• Laddar…
  6. C

CM1234

Renoveringsnovis
    Tack för svaren!

Det ÄR ju så att anläggningen är gammal så det bästa vore förmodligen att byta allt, men snåla jäveln i mig undrar om jag kan täta slamavskiljaren och behålla den, och endast byta fördelaren samt ordna ny infiltration (Om kommunen nu tycker en vanlig infiltration duger)

För slamavskiljaren borde väl nästan vara det dyraste? Eller är det en mindre kostnad och bara dumsnålt att inte byta avskiljaren i samma veva?

7. Claes Sörmland

Claes Sörmland

Medlem
    Du kanske kan behålla slamavskiljaren men vanligen idag krävs att den är certifierad. Är det en fortfarande existerande modell,m t ex en Tranåsbrunn, så kan det vara möjligt. Eller en liten flummig kommun på landsbygden som ser mellan fingrarna. Men med tanke på den tillsyn du just åkte på och att det är Västra Götaland så lär det nog mer vara stöveltrampskultur vad gäller avloppshandläggningen.

Jag tror du tänker fel, du betalar inte för prylar. Prylar är billigt idag. Det som du betalar för är avloppsentreprenörens firmas alla kostnader. Så en slamavskiljare hit eller dit blir bara några tusenlappar på slutfakturan. En faktura som lätt hamnar på betydligt större belopp.

(Kan man hitta nån lokal tjomme som anlägger avlopp för småpengar så kan en ny infiltration på sina håll bli rätt billigt. Men det kräver ju också att den där lokala billiga tjommen finns i bygden.)

• Laddar…
  8. U
    Medlem · Uppsala län · 236 inlägg

Urban J A

Medlem
    Ett litet råd, om du lejer se till att göra det med totalentrepenad och att firman ger garanti på jobbet. Valde själv en firma, sedan Fanns grejer, slamavskiljare, pumpbrunn, ovanjordsinfiltration. Skulle grävaren gå i konkurs har Fann ett garantiåtagande. Jag överdimensionerade slambrunnen, godkänd för 10 pers i hushållet istället för 5 som är vanligare.
    Vart totalt 100 000 sek inklusive all myndighetskontakt (ok 8000 i tillstånd fick jag betala) snygg återställning och bortforsling av gamla läckande brunnen. Det enda som tillkommit är matjord och blommor till infiltrationskullen.
    Fanns en lokal tjomme som var billigare, men då skulle jag stå som byggmästare och ge mig själv garantin och hantera kommunen, alla 4 inspektionerna, han skulle lejas in för att gräva enbart. Med tanke på mycket lera i marken och viss risk att infiltrationen sätter igen kändes det inte helt seriöst. (Han erkände i socialt sammanhang långt senare att han gjorde allt för att slippa garantiåtaganden, det blir så dyrt, för många här har så mycket lera att en infiltration inte kan hålla i 10 år)

• Laddar…
  9. C

CM1234

Renoveringsnovis
    Tack så mycket för responsen!

Blir att först kolla med kommunen vad dom rekommenderar för lösning, och sen vidare med att hitta ett företag som sköter allt på totalentrepenad och passa på att byta ut hela anläggningen :sweat:

Tack igen (y)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.