853 läst ·
2 svar
853 läst
2 svar
Förlänga infiltrationsanläggning
Vi har en klassisk infiltrationsanläggning som går från vårt hus. Den har luftnings rör som sticker upp en bit ut på fältet bredvid huset. Nu har vi börjat vistas mer och mer på de fälten så jag skulle vilja förlänga anläggningen så luftnings rören sticker upp längre bort.
Nu undrar jag om jag behöver göra en "seriös" förlängning med fiberduk, macadam etc eller om jag bara kan gräva och stoppa ner rören i jorden?
Nu undrar jag om jag behöver göra en "seriös" förlängning med fiberduk, macadam etc eller om jag bara kan gräva och stoppa ner rören i jorden?
Precis, det kan gå att förlänga infiltrationen. Men spridarledningarna som jag antar är självfallsledningar får inte överskrida 15 m i längd. Då får du lägga flera parallella spridarledningar från fördelningsbrunnen. Fiberduk har inget att göra i en infiltration utom möjligen ovanpå. det behövs seriös läggning annars fungerar inte anläggningen efter några månader.
Men det juridiska kräver minst en anmälan till kommunens miljönämnd och invänta startbesked. De kommer troligen att fråga om en provgrop på ett par tre meters djup för att se markförhållandena och kanske siktanalys. Till detta ritningar. Och de vill troligen att en fackman lägger den nya infiltrationen.
När du väl hör av dig till kommunen så kan de dessutom komma på att din anläggning inte uppfyller lagens reningskrav så att du riskerar föreläggande att helt byta anläggningen.
Men det juridiska kräver minst en anmälan till kommunens miljönämnd och invänta startbesked. De kommer troligen att fråga om en provgrop på ett par tre meters djup för att se markförhållandena och kanske siktanalys. Till detta ritningar. Och de vill troligen att en fackman lägger den nya infiltrationen.
När du väl hör av dig till kommunen så kan de dessutom komma på att din anläggning inte uppfyller lagens reningskrav så att du riskerar föreläggande att helt byta anläggningen.
Klicka här för att svara