4 816 läst ·
20 svar
5k läst
20 svar
Skarv gjutjärn under mark
Kör du på markavlopp på 110 så slipper du stödhylsan då det godset är några millimeter tjockare än den gråa varianten.
Primärt brukar jag använda markavlopp så långt det går under plattan oavsett i nybyggen eller renoveringar. Även fast gråa prylar är godkända under hus. 75mm finns dock bara i gråa varianten.
Dessutom brukar markavlopp ofta vara billigare än vanliga gråa delar.
Primärt brukar jag använda markavlopp så långt det går under plattan oavsett i nybyggen eller renoveringar. Även fast gråa prylar är godkända under hus. 75mm finns dock bara i gråa varianten.
Dessutom brukar markavlopp ofta vara billigare än vanliga gråa delar.
Redigerat:
Jaha. Trodde inte dom var godkända att gjuta in. Skit bra tips
det är inte så många meter som ska läggas ner. 4-5 meter bara.
men börjar med markavlopp och övergår till gråa efter denna.
Tusen tack för alla tips @Krilleman
dags att sätta mig och beställa alla delar.
//Andreas
men börjar med markavlopp och övergår till gråa efter denna.
Tusen tack för alla tips @Krilleman
dags att sätta mig och beställa alla delar.
//Andreas
Hej.
Hoppas någon har tid att svara på detta
har bilat upp golvet nu i källaren och inkommande avlopp är 160mm gjutjärn, behöver skarva om detta till 100 plast.
jag har plast utanför huset då som sagt förra ägaren bytt ut till gatan men inte hela vägen in.
jag funderar om jag ska använda en fernco koppling på gjutjärnsröret slätände och föra in 110mm avloppsröret hela vägen ut utanför väggen så om någon är problemet man kan svarva ihop plaströren på utsidan. Eller ska jag bara låta avloppsröret gå in en liten bit i gjutjärnsröret?
@Krilleman
//Andreas
har bilat upp golvet nu i källaren och inkommande avlopp är 160mm gjutjärn, behöver skarva om detta till 100 plast.
jag har plast utanför huset då som sagt förra ägaren bytt ut till gatan men inte hela vägen in.
jag funderar om jag ska använda en fernco koppling på gjutjärnsröret slätände och föra in 110mm avloppsröret hela vägen ut utanför väggen så om någon är problemet man kan svarva ihop plaströren på utsidan. Eller ska jag bara låta avloppsröret gå in en liten bit i gjutjärnsröret?
@Krilleman
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
//Andreas
När jag dränerade gjorde jag så som du beskriver fast jag stoppade då in plast i betongrör och passande gumminippel som länkats tidigare. Vet inte om det är rätt eller fel, men stoppade i plaströret så långt in i betongröret jag kunde när jag dränerade för att slippa ev. problem nära grunden i framtiden.
På insidan skarvade jag 100mm(?) gjutjärn till 110mm plast kant i kant med en fernco-koppling och det har fungerat i tre år nu.
På insidan skarvade jag 100mm(?) gjutjärn till 110mm plast kant i kant med en fernco-koppling och det har fungerat i tre år nu.
S Sandman88 skrev:Hej.
@Krilleman
[bild] [bild] [bild]
//Andreas
Klicka här för att svara