Har precis köpt ett gammalt hus och jag skulle om möjligt gärna flytta tvättmaskinen till en groventre där tidigare ackumulatortanken för den vedeldade pannan stod. I rummet finns också inkommande el och vatten samt värmepump och dessutom vattenburen golvvärme vilket gör att betongplattan är full med diverse olika rör. Att såga upp golvet för att ansluta till golvbrunn känns alltså inte som ett alternativ.
min fundering är om man skulle kunna ta bort en klinkerrad och lägga in någon typ av tunn ränna eller liknande i nivå med klinker? Någon som känner till om det finns eller går att tillverka? Eller finns det någon som har en annan lösning? Att bara dra en slang rakt ut på golvet känns inte heller som ett alternativ.
min fundering är om man skulle kunna ta bort en klinkerrad och lägga in någon typ av tunn ränna eller liknande i nivå med klinker? Någon som känner till om det finns eller går att tillverka? Eller finns det någon som har en annan lösning? Att bara dra en slang rakt ut på golvet känns inte heller som ett alternativ.
Medlem
· Västernorrland
· 12 029 inlägg
Ligger det rör där så blir det väl inte lättare att göra en "ränna" heller? De ligger ju inte nån decimeter under ytan direkt.
Har du en golvbrunn så ska det också finnas ett tätskikt under klinkersen. Det finns därför ingen möjlighet att göra någon form av ränna utan att bryta tätskiktet.E Emcom skrev:Har precis köpt ett gammalt hus och jag skulle om möjligt gärna flytta tvättmaskinen till en groventre där tidigare ackumulatortanken för den vedeldade pannan stod. I rummet finns också inkommande el och vatten samt värmepump och dessutom vattenburen golvvärme vilket gör att betongplattan är full med diverse olika rör. Att såga upp golvet för att ansluta till golvbrunn känns alltså inte som ett alternativ.
Jag kan därför inte se någon annan möjlighet än att du klamrar fast rör eller slang längst med golvet som leder ner i golvbrunnen.
Klamrar du fast 32mm avloppsrör längst med golvet till brunnen så blir det såklart lite snubbelrisk.
Det finns inget annat avlopp på andra sidan väggen som du skulle kunna borra dig in till?
Nu ser ditt hus rätt modernt ut, men har du källare?E Emcom skrev:Har precis köpt ett gammalt hus och jag skulle om möjligt gärna flytta tvättmaskinen till en groventre där tidigare ackumulatortanken för den vedeldade pannan stod. I rummet finns också inkommande el och vatten samt värmepump och dessutom vattenburen golvvärme vilket gör att betongplattan är full med diverse olika rör. Att såga upp golvet för att ansluta till golvbrunn känns alltså inte som ett alternativ.
då skulle du kunna dra ett avlopp ner genom väggen.
När en tvättmaskin pumpar ur vattnet så har den rätt bra flöde, att bara ta bort en klinkersplatta kommer inte räcka utan du kommer få översvämning vid sida om.
tänkte samma. Jag hade lite liknande problem, men insåg att lösningen fanns i ett annat rum. Blev ett 40mm rör utanpåliggande genom vägg, och längs vägg, hade nog gjort 50mm om jag gjort det jobbet idag.Krille-72 skrev:
Svårt att göra något i detta rum med tanke på rör i plattan
Huset är byggt 1832 så inte så modernt direkt, dock har tidigare ägare grävt ur och lagt betongplatta med golvvärme i hela bottenvåningen ;-)
detta är dock en utbyggd groventré men jag får nog slå mig igenom en vägg och lirka mig fram bakom köksskåpen till diskhon låter det som.
tack för all feedback så långt!
detta är dock en utbyggd groventré men jag får nog slå mig igenom en vägg och lirka mig fram bakom köksskåpen till diskhon låter det som.
Problemet med detta förslag är att du bryter tätskiktet. Blir det en skada så riskerar du att försäkringsbolaget inte lämnar ersättning.M mattoys skrev:
Det låter som en mycket bättre idé.E Emcom skrev:Huset är byggt 1832 så inte så modernt direkt, dock har tidigare ägare grävt ur och lagt betongplatta med golvvärme i hela bottenvåningen ;-)
Jag skulle göra det enkelt för mig och ställa tvättmaskinen till vänster i bild, där du har en bänk, och sen sätta fast ett rör i golvet ner i golvbrunnen.
Alternativt bygga ut bänken till vänster som ett L, ungefär som en halvö i ett kök, och ställa tvättmaskinen intill golvbrunnen. Men det beror på om man vill att passagen mellan dörrarna ska vara rak eller inte.
Alternativt bygga ut bänken till vänster som ett L, ungefär som en halvö i ett kök, och ställa tvättmaskinen intill golvbrunnen. Men det beror på om man vill att passagen mellan dörrarna ska vara rak eller inte.
En variant på samma tema är att sätta tvättmaskinen til vänster, bygga en låg bänk fram till golvbrunnen. Då kan man sitta på bänken när man ska ta av/på skorna, innuti den kan du då ha slangen till brunnen. Bänken bör ju vara fastmonterad. En duktig snickare borde kunna lösa det så att det blir snyggt.Keiller skrev:
Jag skulle göra det enkelt för mig och ställa tvättmaskinen till vänster i bild, där du har en bänk, och sen sätta fast ett rör i golvet ner i golvbrunnen.
Det var ju fiffigare än min idé. Sittplatser är ju alltid bra. Kan man kombinera det med t.ex skoställ i bänken.D Dublin skrev:En variant på samma tema är att sätta tvättmaskinen til vänster, bygga en låg bänk fram till golvbrunnen. Då kan man sitta på bänken när man ska ta av/på skorna, innuti den kan du då ha slangen till brunnen. Bänken bör ju vara fastmonterad. En duktig snickare borde kunna lösa det så att det blir snyggt.
Klicka här för att svara