Hej.
Intresserad av prisolrör för dold dragning i vägg (utan skarv givetvis) och undrar om det är skillnad på kvalitet om jag handlar av t ex Rinkaby rör eller Bauhaus?
 
janwide
Säkerligen ingen skillnad. Även Biltema har motsvarande prisol som är godkända att dra dolt. Men varför prisol? Jag hade samma tankar som dig men valde istället att dra pexrör (plast). Både enklare och smidigare och billigare.
 
P pwisten skrev:
Hej.
Intresserad av prisolrör för dold dragning i vägg (utan skarv givetvis) och undrar om det är skillnad på kvalitet om jag handlar av t ex Rinkaby rör eller Bauhaus?
Troligen ingen större skillnad. Det beror på vilket fabrikat de saluför.
Rören ska vara typgodkända för inbyggnad. Detta ska framgå av tillverkarens datablad om produkten.
 
ok tack båda för svar!
 
Dum fråga kanske men hur ser jag t ex Bauhaus prisolrör verkligen är godkända för dold dragning, står inget om det i produktbeskrivningen?
 
P pwisten skrev:
Dum fråga kanske men hur ser jag t ex Bauhaus prisolrör verkligen är godkända för dold dragning, står inget om det i produktbeskrivningen?
Nä där har du kanske en av skillnaderna på deras rör och Rinkabys. Om du har några frågor på något på rinkabyrör kan de svara på dom eller åtminstone ta reda på svaret av återförsäljaren. På biltema eller Bauhaus eller liknande är svaret ofta: ‍♀️ ‍♂️ när man då frågar om dom kan ta reda på det, går de till en kollega som alltid Har lite mer kunskap än den man pratar med. Men svaret brukar bli antingen, vet inte eller tyvärr som oftast, ja för fan det tror jag . När man då frågar hur hen vet det, blir svaret. Ja du vet alla sådana här ….(saken) Är ….(funktionen) Finns inte en tillverkare som inte har den funktionen. När man då säger att det finns det ju visst, tex …(annan affär) ja det är klart men här säljer vi inte sådan skit! Okej vet du var man kan se detta i produktbladet? Nä där står det inget om sådana saker vet du.

Som ni förstår ska jag handla något som är viktigt det håller, som kan ge skador eller som är svårt att åtgärda i efterhand, då handlar jag i affärer som har koll och kan visa vad tillverkaren säger. Eller kanske till och med ringer återförsäljaren om de själva inte vet svaret eller det inte står i produktbladet.
 
  • Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
janwide janwide skrev:
Men varför prisol? Jag hade samma tankar som dig men valde istället att dra pexrör (plast). Både enklare och smidigare och billigare.
Mina tankar går tvärtom; drar man plaströr i väggar ska man vara säker på att det inte kan komma in möss, råttor eller andra gnagare i utrymmet och gnaga hål på plasten, med vattenskada till följd. Då känns ett kopparrör säkrare.
 
  • Gilla
guggen
  • Laddar…
janwide
B b8q skrev:
Mina tankar går tvärtom; drar man plaströr i väggar ska man vara säker på att det inte kan komma in möss, råttor eller andra gnagare i utrymmet och gnaga hål på plasten, med vattenskada till följd. Då känns ett kopparrör säkrare.
Sant. Om det är risk för skadedjur.
Men annars är PEX oändligt mycket smidigare att dra.
 
Tack all för svar. Har ställt frågan till Rinkaby rör och avvaktar svar.
 
Gällande PEX måste inte de ha skyddsrör vid dold dragning?
 
Det ska ju vara en slang i en slang så att säga men båda är ju i plast så möss kan ju utan problem gnaga sönder båda.
 
MrJay
Jag känner så här.. har du gnagare i väggarna så har du större problem än en potentiell vattenläcka. Jag misstänker du också har eldragningar och annat i väggarna?
 
Rickard.
Jag tycker man ska välja VVS prylar med ett rsk nr för då kan man söka på www.rskdatabasen.se för att få upp all information man behöver om produkten inkls montageanvisning på svenska.

Det är på något sätt ett bevis på en seriös produkt tycker jag.
 
  • Gilla
Kromo
  • Laddar…
B
Pex tål inte solljus, jag skulle aldrig använda pex
Prisol rör är bra
 
B nord123 skrev:
Pex tål inte solljus, jag skulle aldrig använda pex
Prisol rör är bra
Kanske bättre att bekymra sig över varför man har solljus i väggen än vilken rörtyp man har:thinking:
 
  • Gilla
  • Haha
vvsavlopp och 5 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.