4 499 läst ·
16 svar
4k läst
16 svar
Rinkaby rör
Sida 1 av 2
Säkerligen ingen skillnad. Även Biltema har motsvarande prisol som är godkända att dra dolt. Men varför prisol? Jag hade samma tankar som dig men valde istället att dra pexrör (plast). Både enklare och smidigare och billigare.
Troligen ingen större skillnad. Det beror på vilket fabrikat de saluför.P pwisten skrev:
Rören ska vara typgodkända för inbyggnad. Detta ska framgå av tillverkarens datablad om produkten.
Nä där har du kanske en av skillnaderna på deras rör och Rinkabys. Om du har några frågor på något på rinkabyrör kan de svara på dom eller åtminstone ta reda på svaret av återförsäljaren. På biltema eller Bauhaus eller liknande är svaret ofta: ♀️ ♂️ när man då frågar om dom kan ta reda på det, går de till en kollega som alltid Har lite mer kunskap än den man pratar med. Men svaret brukar bli antingen, vet inte eller tyvärr som oftast, ja för fan det tror jag . När man då frågar hur hen vet det, blir svaret. Ja du vet alla sådana här ….(saken) Är ….(funktionen) Finns inte en tillverkare som inte har den funktionen. När man då säger att det finns det ju visst, tex …(annan affär) ja det är klart men här säljer vi inte sådan skit! Okej vet du var man kan se detta i produktbladet? Nä där står det inget om sådana saker vet du.P pwisten skrev:
Som ni förstår ska jag handla något som är viktigt det håller, som kan ge skador eller som är svårt att åtgärda i efterhand, då handlar jag i affärer som har koll och kan visa vad tillverkaren säger. Eller kanske till och med ringer återförsäljaren om de själva inte vet svaret eller det inte står i produktbladet.
Mina tankar går tvärtom; drar man plaströr i väggar ska man vara säker på att det inte kan komma in möss, råttor eller andra gnagare i utrymmet och gnaga hål på plasten, med vattenskada till följd. Då känns ett kopparrör säkrare.janwide skrev:
Sant. Om det är risk för skadedjur.B b8q skrev:
Men annars är PEX oändligt mycket smidigare att dra.
Rickard.
Medlem
· Riktiga Norrland
· 7 414 inlägg
Rickard.
Medlem
- Riktiga Norrland
- 7 414 inlägg
Jag tycker man ska välja VVS prylar med ett rsk nr för då kan man söka på www.rskdatabasen.se för att få upp all information man behöver om produkten inkls montageanvisning på svenska.
Det är på något sätt ett bevis på en seriös produkt tycker jag.
Det är på något sätt ett bevis på en seriös produkt tycker jag.