Lägger klinkers på källargolv från 60 talet, och ser att det finns ett rör som sticker någon cm upp på ett ställe.

Vet någon vad detta är för rör? Går det till avlopp (luftning kanske?).
Har aldrig sett något sånt...
Den är helt öppen precis som på bild, inget lock eller ventil eller något sådant.

Tacksam för alla svar!
 
  • Ett rör sticker upp från ett klinkerfritt källargolv, intill en vägg med rörledningar och verktyg på golvet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ett öppet rör sticker upp från ett källargolv täckt med cement och klinkersrester.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Öppet rör som sticker upp från ett källargolv från 60-talet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
B
Påminner ju lite om avluftning (har ett liknande rör själv), men då borde ni ju känna stanken?

Är det avluftning som blivit bortkopplad, för att man dragit om avloppet, och lämnat den.

Radonsug kan ju ha små rör ner i plattan, men tycker inte det ser ut som ett sådant hål heller.

Jag hade nog bara byggt igen det där...
 
kulle
Kan vara det gamla inkommade
 
  • Gilla
13th Marine och 1 till
  • Laddar…
Ja, troligen inkommande vattenledning innan man drog in PEM-röret (svårt att se på bilden, men jag gissar att det är ett sånt). Kanske från någon egen brunn tidigare, men numera kommunalt vatten?
 
Med tanke på placeringen rakt nedanför inkommande anslutning på vattenmätaren så kan jag garantera att det är det gamla inkommande vattnet.
 
Röret ser kapat ut, troligtvis något gammalt som inte används längre.
 
Düsseldorff
Gamla inkommande vattnet sannolikt.

Att det skulle vara gammal avluftning ser jag som i princip uteslutet.
 
Vad är det för dimension på röret?
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.