Hej,
Jag har dragit tappvatten Uponor rör-i-rör 18 mm med skyddsrör 28 mm. Jag gjorde en rejäl miss och satte väggbockfixturerna med cc 40 mm vilket inte verkar fungera med vägg genomföringsbrickor då cc ska vara 60 mm för 18 mm pex (40cc är för 15 mm).
Har någon förslag på åtgärd? Finns vägg genomföringsbrickor för 2-rör i 40cc för 18mm pex?
Kan jag dra ut och byta mina 18 mm inner rör till 15 mm och på det sättet sedan använda väggbricka med 40cc?
Hoppas det blev begripligt och att någon har förslag hur jag kan gå vidare.
Jag har dragit tappvatten Uponor rör-i-rör 18 mm med skyddsrör 28 mm. Jag gjorde en rejäl miss och satte väggbockfixturerna med cc 40 mm vilket inte verkar fungera med vägg genomföringsbrickor då cc ska vara 60 mm för 18 mm pex (40cc är för 15 mm).
Har någon förslag på åtgärd? Finns vägg genomföringsbrickor för 2-rör i 40cc för 18mm pex?
Kan jag dra ut och byta mina 18 mm inner rör till 15 mm och på det sättet sedan använda väggbricka med 40cc?
Hoppas det blev begripligt och att någon har förslag hur jag kan gå vidare.
Redigerat:
I mitt badrum fick jag bassning från killen som satte tätskikt. Jag fick flytta isär mina cc40 per rör eftersom han inte fick lov att klippa i manchetterna för tätskiktet så det blev två enkla täckbrickor i stället för en dubbel.P Proton skrev:Hej,
Jag har dragit tappvatten Uponor rör-i-rör 18 mm med skyddsrör 28 mm. Jag gjorde en rejäl miss och satte väggbockfixturerna med cc 40 mm vilket inte verkar fungera med vägg genomföringsbrickor då cc ska vara 60 mm för 18 mm pex (40cc är för 15 mm).
Har någon förslag på åtgärd? Finns vägg genomföringsbrickor för 2-rör i 40cc för 18mm pex?
Kan jag dra ut och byta mina 18 mm inner rör till 15 mm och på det sättet sedan använda väggbricka med 40cc?
Hoppas det blev begripligt och att någon har förslag hur jag kan gå vidare.
Att dra ur och byta pexrör har jag gjort ett par gånger och det har alltid gått enklare än förväntat.
Hade du 18mm pex? cc 40 mm är vad jag sett rätt för dubbla täckbrickor med 15 mm pex så då borde du inte behövt sätta enkla?. Vet inte om jag förstår rätt hur du gjorde Och hur flyttade du isär dem, de var väl redan genom väggen då tätskicktskillen skulle göra sitt ?E Elvvsbygg skrev:I mitt badrum fick jag bassning från killen som satte tätskikt. Jag fick flytta isär mina cc40 per rör eftersom han inte fick lov att klippa i manchetterna för tätskiktet så det blev två enkla täckbrickor i stället för en dubbel.
Att dra ur och byta pexrör har jag gjort ett par gånger och det har alltid gått enklare än förväntat.
Jag fick såga upp väggen och flytta rören till cc80.P Proton skrev:
Och 15 pex var det, precis.
Moderator
· Stockholm
· 57 801 inlägg
Jag tror inte kravet har med 15 eller 18mm att göra. Har fått för mig att det ändrats i säkervatten nyligen, så att cc40 numera är fel. Det handlar om tätskiktet. Man vill ha större fri yta runt genomföringar.
H hempularen skrev:
Ja "fytterackarn" så verkar det vara!
Och jag hörde att alla bilar från 1 jan 22 nu också måste förses med ett extra framhjul för att vara trafiksäkra!
( obs! Den sista meningen är påhittad men skrev för att visa lite hur stor förändringen skulle vara jämförelsevis om bilbranschen regler hade ändrats i stället
)
Den svänger en hel del i regelverket för tätskikt jan jag tycka.
Och jag hörde att alla bilar från 1 jan 22 nu också måste förses med ett extra framhjul för att vara trafiksäkra!
( obs! Den sista meningen är påhittad men skrev för att visa lite hur stor förändringen skulle vara jämförelsevis om bilbranschen regler hade ändrats i stället
Den svänger en hel del i regelverket för tätskikt jan jag tycka.
Redigerat:
Rickard.
Medlem
· Riktiga Norrland
· 7 408 inlägg
Rickard.
Medlem
- Riktiga Norrland
- 7 408 inlägg
Inte tillräckligt länge för att tillverkarna och butikerna ska hinna med....useless skrev:
Tror lip var den enda som lyckats få in cc-60 på hyllan i min lilla stad. Väljer man annat fabrikat får man gott beställa och vänta.
Moderator
· Stockholm
· 57 801 inlägg
Bilbranschen ”utsätts” hela tiden för kravändringar som är mycket mer dramatiska än den här cc ändringen. Fast oftast märks det inte för oss vanliga bilförare. Hade det bara handlat om att införa ett extra hjul, så hade branschen haft det lätt.E Elvvsbygg skrev:Ja "fytterackarn" så verkar det vara!
Och jag hörde att alla bilar från 1 jan 22 nu också måste förses med ett extra framhjul för att vara trafiksäkra!
( obs! Den sista meningen är påhittad men skrev för att visa lite hur stor förändringen skulle vara jämförelsevis om bilbranschen regler hade ändrats i stället)
Den svänger en hel del i regelverket för tätskikt jan jag tycka.
Jag vet att bilbranschen just nu kämpar med ett globalt lagkrav (FN ) som handlar datasäkerhet. I princip all mjukvara som finns i bilar måste skrivas om till 2024.
Visst, UNR155/ISO-21434/Automotive Spice for Cybersecurity kommer bli jobbigt och kräva massa jobb men att all mjukvara i automotive behöver skrivas om är lite av en överdrift.H hempularen skrev:Bilbranschen ”utsätts” hela tiden för kravändringar som är mycket mer dramatiska än den här cc ändringen. Fast oftast märks det inte för oss vanliga bilförare. Hade det bara handlat om att införa ett extra hjul, så hade branschen haft det lätt.
Jag vet att bilbranschen just nu kämpar med ett globalt lagkrav (FN ) som handlar datasäkerhet. I princip all mjukvara som finns i bilar måste skrivas om till 2024.
Så kan kraven vara nu men nu har jag cc 40 mm på mina rör, tätskikt och kakel på plats så inte aktuellt att riva väggen (jobbet gjordes innan 2021 men har inte orkat ta tag i mitt misstag innan nu)
Så åter till frågan "Gör jag bäst i att byta mina 18mm pex till 15 mm för att då kunna sätta en dubbel bricka (om det funkar då vill säga) eller finns det någon bricka/lösning för 18 mm pex och cc 40 mm?"
Så åter till frågan "Gör jag bäst i att byta mina 18mm pex till 15 mm för att då kunna sätta en dubbel bricka (om det funkar då vill säga) eller finns det någon bricka/lösning för 18 mm pex och cc 40 mm?"
Om inte rören är för långa och i en massa krökar så byter du snabbt ut dem mot 15 mm. Så skulle jag ha gjort. Kolla i Uponors beskrivning där finns några tips.P Proton skrev:Så kan kraven vara nu men nu har jag cc 40 mm på mina rör, tätskikt och kakel på plats så inte aktuellt att riva väggen (jobbet gjordes innan 2021 men har inte orkat ta tag i mitt misstag innan nu)
Så åter till frågan "Gör jag bäst i att byta mina 18mm pex till 15 mm för att då kunna sätta en dubbel bricka (om det funkar då vill säga) eller finns det någon bricka/lösning för 18 mm pex och cc 40 mm?"
Tack. Rören går direkt från fördelaren ner i isoleringen i golvet raka vägen till badrummet där det är en 90gr väggbocksfixtur, ca 13meter bort. Borde funka då tänker jag!E Elvvsbygg skrev:
En liten inflikning bara. Om arbetet påbörjats innan 2021 så gäller de gamla säkert vatten reglerna och du behöver inte bry dig om 6c/c i det avseendetP Proton skrev:Så kan kraven vara nu men nu har jag cc 40 mm på mina rör, tätskikt och kakel på plats så inte aktuellt att riva väggen (jobbet gjordes innan 2021 men har inte orkat ta tag i mitt misstag innan nu)
Så åter till frågan "Gör jag bäst i att byta mina 18mm pex till 15 mm för att då kunna sätta en dubbel bricka (om det funkar då vill säga) eller finns det någon bricka/lösning för 18 mm pex och cc 40 mm?"

