Hej,
Hur får jag lättast skarvat på en 90 graders in genom väggen här (se bild).
Vanlig 90 graders funkar inte, får då finns inte plats att dra fast muttern på röret som ska igenom väggen.
/Christoffer
Hur får jag lättast skarvat på en 90 graders in genom väggen här (se bild).
Vanlig 90 graders funkar inte, får då finns inte plats att dra fast muttern på röret som ska igenom väggen.
/Christoffer
Medlem
· Västerbottens län
· 18 047 inlägg
Det brukar vara S-böjar på rören så T-rörets mutter får plats och går dra åt.
Protte
Protte
Då får jag nog sätta röret ganska långt från väggen, finns kanske hållare som bygger ut mer än de jag köpt?K Kurtivan skrev:
Renoverare
· Uppsala
· 2 169 inlägg
Är det tappvatten? Normalt har man ju varmvatten i det övre röret som du vill dra genom vägg så vad är det du ska mata på baksidan?
Den skarpaste böjen du kan få till är förmodligen en löddel med två muffar med en kort stump rör lodrät. Lödningen hamnar då synligt utanför vägg. En presskoppling eller klämringskoppling bygger för mycket och det går inte att bocka röret så snävt
Den skarpaste böjen du kan få till är förmodligen en löddel med två muffar med en kort stump rör lodrät. Lödningen hamnar då synligt utanför vägg. En presskoppling eller klämringskoppling bygger för mycket och det går inte att bocka röret så snävt
Hej,M myrstack skrev:Är det tappvatten? Normalt har man ju varmvatten i det övre röret som du vill dra genom vägg så vad är det du ska mata på baksidan?
Den skarpaste böjen du kan få till är förmodligen en löddel med två muffar med en kort stump rör lodrät. Lödningen hamnar då synligt utanför vägg. En presskoppling eller klämringskoppling bygger för mycket och det går inte att bocka röret så snävt
Ok, bra att veta. Är det så att inte kylan från kallvattnet ska sjunka ner över varmvattenröret och värmen stiga upp mot kallvattnet? Var lite dumt kopplat på väggen innan så fick tyvärr inte plats att lägga varmvattnet över. Men kanske får titta på det igen om det går att lösa.
Det är en toalettstol på andra sidan som ska matas. Sen lite längre bort kommer handfat som ska ha både varmt och kallt.
Men kanske lättast att sätta distansklossar (som en tipsade om) under rörklammorna för att få ut rören från väggen och på så vis vinkla T-kopplingen rakt mot väggen?
ExaktBolak_jr skrev:
Snyggat är väl att rätta upp så att kallt gör under varmt, då slipper du konstiga övergångar vid blandare vid handfatet. Att rätta det löser förvisso inte problemet med matningen till toa. Finns möjlighet att grena upp kallt vid när du går upp vid handfatet eller redan där du har din knepiga övergång idag som gjorde att varmt hamnade underst.Bolak_jr skrev:
Jag skulle nog säga att längre distanser förvisso kan lösa problemet men på en längre väggsträcka kommer se konstigt ut. Lösningen enligt modell som Peter_Ker visar är rätt snygg lösning och med en bocknyckel går det att få till snyggt. Fördelen är ju att förutom den korta biten rör så är resten normala klämringskopplingar
Min första tanke på en löddel bygger nog fortfarande minst men är knepig/olämplig att löda på plats men är nog absolut minst (notera att min exempelbild är på en 15mm vinkel, så om du har 12mm rör blir den motsvarande mindre).
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Medlem
· Västerbottens län
· 18 047 inlägg
Jag brukar tänka lite utanför boxen, skippa genomföringen.
Rören fortsätter en bit sedan genom väggen till tvättstället och där grenar du av till toaletten.
Protte
Rören fortsätter en bit sedan genom väggen till tvättstället och där grenar du av till toaletten.
Protte
Hej,prototypen skrev:
Jag går gärna in genom väggen för att slippa rördragning på badrumsväggen, har hellre detta i tvättstugan där det inte "syns" så mycket. Samma genomföringsproblem har jag vid tvättstället, stamrören kommer att fortsätta genom huset till andra platser och själva stammen går inte genom ovan badrum/toalett. Jag får nog lägga upp en ritning för att förklara kanske?
/Christoffer
Den vanliga lösningen är att man gör ett par S-böjar för att få plats med kopplingen. Klammer sätter man före böjen, så det behövs inga speciella.Bolak_jr skrev:
Ungefär som i den här bilden, men avsticket går in i väggen istället:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



