Det droppar från kopplingen där vattnet går in till värmesystemet (bergvärme). Vågar jag ge mig på att laga det själva?
Jag bor ensam och har corona och vågar inte be nån komma hit.
Kopplingen ser krånglig ut, se foto. Vatten in gm 22 mm kopparrör, och sex utgångar år olika håll.
Jag har stängt av vattnet. Sätter på det då och då för att tappa upp, diska osv.
Jag har gängtejp hemma samt polygrip, rörtång, skiftnyckel.
Är det en lätt match eller riskerar jag att stå helt utan vatten tills jag blir frisk?
Tacksam för hågen distanshand att hålla i under operationen.
Jag bor ensam och har corona och vågar inte be nån komma hit.
Kopplingen ser krånglig ut, se foto. Vatten in gm 22 mm kopparrör, och sex utgångar år olika håll.
Jag har stängt av vattnet. Sätter på det då och då för att tappa upp, diska osv.
Jag har gängtejp hemma samt polygrip, rörtång, skiftnyckel.
Är det en lätt match eller riskerar jag att stå helt utan vatten tills jag blir frisk?
Tacksam för hågen distanshand att hålla i under operationen.
Produkter som diskuteras: "polygrip"
Polygriptänger
Polygriptänger, även kända som vattentång, är mångsidiga handverktyg som ofta används inom VVS, mekanik och andra fält där man behöver greppa, hålla, vrida eller lossa olika föremål. De är kända för sin justerbara design, vilket gör
Läs mer
Stäng vattnet. Lossa muttern och inspektera så att klämringen är ordentligt på röret. Dra åt igen, lite mer än tidigare. Släpp på och kolla om det är tätt.
Har du lite locherpasta så kan du smörja konan och muttern litegrann.
Har du lite locherpasta så kan du smörja konan och muttern litegrann.
Tack! Det har tagit lite tid att samla mod och ork. Jag gjorde så som jag uppfattade att du sa. Nu sprutar det i stället för droppa!L lordi skrev:
Klämringen såg ut att sitta där den skulle (i alla fall vad jag kan bedöma). Inte lös, inte skadad. Men den sitter inte i muttern utan inne i kopplingsdelen. Är det så det ska vara? (tog inget foto innan jag skruvade ihop men kan göra det när jag hämtat mig)
Jag smorde in gängorna (ej locherpasta utan och unipak, om det är samma? hade det hemma.) Drog åt så hårt jag kunde.
Du sa inget om lin?
Ska man inte ha lin när det finns klämring? Eller kan jag dubbla, med både och?
Jag har (så klart) stängt av vattnet helt och nu kan jag inte ens öppna för att tappa upp kaffevetten eller spola toaletten. Det var just detta jag fruktade.
Snälla guida mig ur situationen.
Jag har både feber och hemsk hosta och kan inte hit hjälp, corona konstaterad i torsdags, vet inte exakt när jag kan betraktas som smittfri.
Redigerat:
Du ska inte dra åt så hårt du kan, du kan ha dragit sönder röret nu, klämringen skall sitta runt röret och inte i. Det du såg var säkert en hylsa? Du kan testa ha på lite lin på gängorna men lär inte hjälpa om röret blivit deformerat
Produkter som diskuteras: "gängtejp"
Gängtätningstejp
Gängtätningstejp, ofta känd som PTFE-tejp eller Teflon-tejp, används vanligtvis för att försegla rörgängor i VVS-applikationer för att förhindra läckage vid lederna. Denna typ av tejp är mycket tålig mot kemikalier och höga
Läs mer
Nu har jag tagit en bild innanför muttern. Klämringen sitter på röret men eftersom röret inte går att dra ut fick jag för mig att den satt inne i kopplingen. Ursäkta om jag verkar dum men detta är min första bekantskap med klämringssläktet.
Nu har jag lindat lite gängtejp och dragit åt muttern ordentligt men försiktigt- och vattnet strilar ut.
Nu ger jag upp detta för idag och ringer rörmokare imorgon.
Tur att vattentunnan är full därute så jag har att spola toaletten med...
Tack för engagemang och fina lektioner!
Nu har jag lindat lite gängtejp och dragit åt muttern ordentligt men försiktigt- och vattnet strilar ut.
Nu ger jag upp detta för idag och ringer rörmokare imorgon.
Tur att vattentunnan är full därute så jag har att spola toaletten med...
Tack för engagemang och fina lektioner!
Det syns ingen bild.T Treeteller skrev:Nu har jag tagit en bild innanför muttern. Klämringen sitter på röret men eftersom röret inte går att dra ut fick jag för mig att den satt inne i kopplingen. Ursäkta om jag verkar dum men detta är min första bekantskap med klämringssläktet.
Nu har jag lindat lite gängtejp och dragit åt muttern ordentligt men försiktigt- och vattnet strilar ut.
Nu ger jag upp detta för idag och ringer rörmokare imorgon.
Tur att vattentunnan är full därute så jag har att spola toaletten med...
Tack för engagemang och fina lektioner!
Jag kan inte förstå varför det skulle läcka så mycket om allt är på sin plats och muttern är hel.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden

