Det droppar från kopplingen där vattnet går in till värmesystemet (bergvärme). Vågar jag ge mig på att laga det själva?
Jag bor ensam och har corona och vågar inte be nån komma hit.
Kopplingen ser krånglig ut, se foto. Vatten in gm 22 mm kopparrör, och sex utgångar år olika håll.
Jag har stängt av vattnet. Sätter på det då och då för att tappa upp, diska osv.
Jag har gängtejp hemma samt polygrip, rörtång, skiftnyckel.
Är det en lätt match eller riskerar jag att stå helt utan vatten tills jag blir frisk?
Tacksam för hågen distanshand att hålla i under operationen.
 
  • Komplex koppling på kopparrör med en synlig vattendroppe och text som indikerar läckage.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Läckande vattenkoppling med text "droppar här" som pekar på bergvärmesystemets röranslutning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Stäng vattnet. Lossa muttern och inspektera så att klämringen är ordentligt på röret. Dra åt igen, lite mer än tidigare. Släpp på och kolla om det är tätt.
Har du lite locherpasta så kan du smörja konan och muttern litegrann.
 
  • Gilla
Treeteller
  • Laddar…
L lordi skrev:
Stäng vattnet. Lossa muttern och inspektera så att klämringen är ordentligt på röret. Dra åt igen, lite mer än tidigare. Släpp på och kolla om det är tätt.
Har du lite locherpasta så kan du smörja konan och muttern litegrann.
Tack! Det har tagit lite tid att samla mod och ork. Jag gjorde så som jag uppfattade att du sa. Nu sprutar det i stället för droppa!
Klämringen såg ut att sitta där den skulle (i alla fall vad jag kan bedöma). Inte lös, inte skadad. Men den sitter inte i muttern utan inne i kopplingsdelen. Är det så det ska vara? (tog inget foto innan jag skruvade ihop men kan göra det när jag hämtat mig)
Jag smorde in gängorna (ej locherpasta utan och unipak, om det är samma? hade det hemma.) Drog åt så hårt jag kunde.
Du sa inget om lin?
Ska man inte ha lin när det finns klämring? Eller kan jag dubbla, med både och?
Jag har (så klart) stängt av vattnet helt och nu kan jag inte ens öppna för att tappa upp kaffevetten eller spola toaletten. Det var just detta jag fruktade.
Snälla guida mig ur situationen.
Jag har både feber och hemsk hosta och kan inte hit hjälp, corona konstaterad i torsdags, vet inte exakt när jag kan betraktas som smittfri.
 
Redigerat:
Du ska inte dra åt så hårt du kan, du kan ha dragit sönder röret nu, klämringen skall sitta runt röret och inte i. Det du såg var säkert en hylsa? Du kan testa ha på lite lin på gängorna men lär inte hjälpa om röret blivit deformerat
 
T Treeteller skrev:
Ska man inte ha lin när det finns klämring?
Nej , du kan ev testa dra några varv gängtejp runt konan har du tur så tätar det provisoriskt
 
Nej, inget lin. Synd att du inte tog en bild, men klämringen ska inte kunna åka in i kopplingsdelen om inte det är så att röret inte är istucket ordentligt.
Kan det vara så att muttern är sprucken?
 
Nu har jag tagit en bild innanför muttern. Klämringen sitter på röret men eftersom röret inte går att dra ut fick jag för mig att den satt inne i kopplingen. Ursäkta om jag verkar dum men detta är min första bekantskap med klämringssläktet.
Nu har jag lindat lite gängtejp och dragit åt muttern ordentligt men försiktigt- och vattnet strilar ut.
Nu ger jag upp detta för idag och ringer rörmokare imorgon.
Tur att vattentunnan är full därute så jag har att spola toaletten med...
Tack för engagemang och fina lektioner!
 
T Treeteller skrev:
Nu har jag tagit en bild innanför muttern. Klämringen sitter på röret men eftersom röret inte går att dra ut fick jag för mig att den satt inne i kopplingen. Ursäkta om jag verkar dum men detta är min första bekantskap med klämringssläktet.
Nu har jag lindat lite gängtejp och dragit åt muttern ordentligt men försiktigt- och vattnet strilar ut.
Nu ger jag upp detta för idag och ringer rörmokare imorgon.
Tur att vattentunnan är full därute så jag har att spola toaletten med...
Tack för engagemang och fina lektioner!
Det syns ingen bild.
Jag kan inte förstå varför det skulle läcka så mycket om allt är på sin plats och muttern är hel.
 
Konan som klämringen tätar emot kan vara sprucken. Misstänker att det kan bli så om man drar åt för hårt.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.