Hej!
Jag har problem med mitt varmvatten. När man spolar i någon av alla blandare, handfat som dusch, så är först bra med varmvatten men efter typ 1-2 minuter så försvinner varmvattnet och det blir ljummet/nästan kallt. Stänger jag sedan av vattnet en stund så återkommer varmvattnet. Men samma fenomen kommer igen.
Jag har tänkte att det kunde vara backventilen i duschblandaren som var trasig, så jag bytte den. Men det hjälpte tyvärr inte!
Sitter det nån liknande ventil vid fjärrvärmecentralen som kanske är trasig?
 
  • Vy av en öppen värmepanna med kopplingar, rör, mätare och en expansionskärl i rött.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
M
Hej!
Det är AVTQ ventilen i fjärrvärmecentralen som reglerar vattentemperaturen utifrån flödet. Det är den tefatsformade ventilen med två vita plastslangar till ett vred. Testa att skruva upp temperaturen till Max på vredet i centralen. Om den kärvar så kan det bli bättre om den får jobba lite mer, i alla fall tillfälligt. Vattnet kommer att bli mycket varmt så se upp i tappställena så ingen bränner sig.

H Henrik Domberg skrev:
Hej!
Jag har problem med mitt varmvatten. När man spolar i någon av alla blandare, handfat som dusch, så är först bra med varmvatten men efter typ 1-2 minuter så försvinner varmvattnet och det blir ljummet/nästan kallt. Stänger jag sedan av vattnet en stund så återkommer varmvattnet. Men samma fenomen kommer igen.
Jag har tänkte att det kunde vara backventilen i duschblandaren som var trasig, så jag bytte den. Men det hjälpte tyvärr inte!
Sitter det nån liknande ventil vid fjärrvärmecentralen som kanske är trasig?
 
M mecklarn skrev:
Hej!
Det är AVTQ ventilen i fjärrvärmecentralen som reglerar vattentemperaturen utifrån flödet. Det är den tefatsformade ventilen med två vita plastslangar till ett vred. Testa att skruva upp temperaturen till Max på vredet i centralen. Om den kärvar så kan det bli bättre om den får jobba lite mer, i alla fall tillfälligt. Vattnet kommer att bli mycket varmt så se upp i tappställena så ingen bränner sig.
Okej! Kan jag sedan vrida ner värmen igen eller behöver den stå på max hela tiden? Om det här fungerar vill säga.
 
M
Kolla om du får stabilt högre temp på varmvattnet. Sänk sen till lägre igen och se om det fungerar. Förhoppningsvis slutar den att kärva ett tag i alla fall. AVTQ:n är den enda saken i centralen som påverkar varmvattentemperaturen. Tyvärr är den ganska dyr som reservdel.

H Henrik Domberg skrev:
Okej! Kan jag sedan vrida ner värmen igen eller behöver den stå på max hela tiden? Om det här fungerar vill säga.
 
M mecklarn skrev:
Kolla om du får stabilt högre temp på varmvattnet. Sänk sen till lägre igen och se om det fungerar. Förhoppningsvis slutar den att kärva ett tag i alla fall. AVTQ:n är den enda saken i centralen som påverkar varmvattentemperaturen. Tyvärr är den ganska dyr som reservdel.
H Henrik Domberg skrev:
Okej! Kan jag sedan vrida ner värmen igen eller behöver den stå på max hela tiden? Om det här fungerar vill säga.
Jag gjorde som du sa, och det funkade! Varmvattnet är nu stabilt. Jag testade att sänka värmen igen, men vattnet är fortfarande jättevarmt. Så det är nog nåt som kärvar i den. Men tack för hjälpen!
 
M
Så bra!
testa då att köra med en kallare inställning och se hur det blir då. Växla fram och tillbaka så kanske det släpper. Lycka till!

H Henrik Domberg skrev:
Jag gjorde som du sa, och det funkade! Varmvattnet är nu stabilt. Jag testade att sänka värmen igen, men vattnet är fortfarande jättevarmt. Så det är nog nåt som kärvar i den. Men tack för hjälpen!
 
  • Gilla
Henrik Domberg
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.