Plötsligt var golvet i tvättstugan väldigt blött. Det visade sig att röret som man i ena änden har slangen från tvättmaskinen och andra änden i golvbrunnen är igenproppad. När tvättmaskinen tömmer så hinner vattnet inte undan utan vatten svämmar över i rörets övre öppning och rinner ner på golvet.

Jag har försökt med rensband, men kommer inte förbi 90-graderskröken vid golvet. Och i andra änden är det lika svårt.

Vad gör man härnäst? Ringer rörmokare eller bygger nytt själv?

Nu är det limmade (?) skarvar så jag kan ju inte skruva isär och rensa del för del. Måste man ha limmade skarvar, eller duger det med ”skruva på”-skarvar (vad det nu kan heta…).

Claes Sörmland
jarlh jarlh skrev:
Plötsligt var golvet i tvättstugan väldigt blött. Det visade sig att röret som man i ena änden har slangen från tvättmaskinen och andra änden i golvbrunnen är igenproppad. När tvättmaskinen tömmer så hinner vattnet inte undan utan vatten svämmar över i rörets övre öppning och rinner ner på golvet.

Jag har försökt med rensband, men kommer inte förbi 90-graderskröken vid golvet. Och i andra änden är det lika svårt.

Vad gör man härnäst? Ringer rörmokare eller bygger nytt själv?

Nu är det limmade (?) skarvar så jag kan ju inte skruva isär och rensa del för del. Måste man ha limmade skarvar, eller duger det med ”skruva på”-skarvar (vad det nu kan heta…).
Om det är vita plaströr som sitter på väggen så är det en smal sak att köpa nya och montera ihop med hjälp av rördelar som har muffar som klämmer och inte behöver limmas. Finns på byggvaruhuset eller online. Köper du rätt diameter så passar de gamla rörhållarna på väggen.

Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Om det är vita plaströr som sitter på väggen så är det en smal sak att köpa nya och montera ihop med hjälp av rördelar som har muffar som klämmer och inte behöver limmas. Finns på byggvaruhuset eller online. Köper du rätt diameter så passar de gamla rörhållarna på väggen.
Gråa delar hos oss. Huset är 40 år, kanske originalrör

Första bilden är där slangen från tvättmaskinen i vanliga fall sitter. Andra bilden är första kröken, dvs nere vid golvet.

Grå plastslang från tvättmaskin ansluten till grått avloppsrör mot tapetserad vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild på grått avloppsrör med en böj nära golvet, möjligtvis gammalt, med tecken på slitage.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

P
Stoppa ner en slang och blåsa med tryckluft? Kokande vatten? Spiral på borrmaskin? En tunna krut?
Men jag kanske hade köpt nya vita och sen använt ett lim som heter Tangit PVC-U (bra lim att ha hemma överlag, limmar fet plast)

P Pjer Polanski skrev:
Stoppa ner en slang och blåsa med tryckluft? Kokande vatten? Spiral på borrmaskin? En tunna krut?
Men jag kanske hade köpt nya vita och sen använt ett lim som heter Tangit PVC-U (bra lim att ha hemma överlag, limmar fet plast)
Jag har nu testat med kokande vatten utan att det hjälpte. Har f.n. varken krut eller tryckluft att tillgå.

P
Testa det gamla husmorsknepet, häll ner bakpulver och sen vitvinsvinäger så det börja fräsa, sen häller du ner kokande vatten försiktigt.
Kan tänka mig att det som kommer ut ur en tvättmaskin är gamla klädfibrer, hudceller, tvättmedel och sköljmedel, det brukar bli en ganska hållbar massa :seenoevil:

P Pjer Polanski skrev:
Testa det gamla husmorsknepet, häll ner bakpulver och sen vitvinsvinäger så det börja fräsa, sen häller du ner kokande vatten försiktigt.
Kan tänka mig att det som kommer ut ur en tvättmaskin är gamla klädfibrer, hudceller, tvättmedel och sköljmedel, det brukar bli en ganska hållbar massa :seenoevil:
Ska testa ikväll!

Bästa svaret

När jag nyss dammsög fick jag en uppenbarelse, dammsugarslangen har ju precis lagom diameter för att passa in i övre änden på röret dör det är stopp. Så jag stoppade i dammsugarslange där och startade dammsugaren.

”Gadunk gadunk” lät det och sedan var stoppet borta!

Dammsugarslangen stank dock avlopp så den har jag fått spola rent. Har även bytt dammsugarpåse.

• Gilla
nemoolizer2 och 6 till
  • Laddar…
P
Kanske var en död mus i röret? :surprised:

P Pjer Polanski skrev:
Kanske var en död mus i röret? :surprised:
Jag kollade i dammsugarpåsen efteråt, var bara gegga.

Claes Sörmland
jarlh jarlh skrev:
Jag kollade i dammsugarpåsen efteråt, var bara gegga.
Hår och tråd...

Hår och tråd...
Blandat med något vitt som liknade kitt.

Claes Sörmland
jarlh jarlh skrev:
Blandat med något vitt som liknade kitt.
Zeolitleran från tvättmedlet högst troligt.

• Gilla
MultiMan
  • Laddar…
Zeolitleran från tvättmedlet högst troligt.
Aha, där lärde jag mig något nytt.

Jag körde ett 90-gradersprogram med ättika i för att rensa bort mer zeoilt-gegga. Resultatet blev att maskinen geggade igen helt och inte kunde tömma. Rensband och spola in vatten baklänges i tömningsslangen fixade dock det.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.