Hej!
Vi har en grävd brunn som är ca 4m djup med en sugande pump i källaren. Har grävt ur och lagt nytt bottenmaterial. Vi har haft problem med rödbruna partiklar som bildat en gegig hinna i hydroforen men ett patronfilter på inkommande och utgående till/från pumpen har avhjälpt det värsta.

Nu har jag försökt täta ringarna med puts men det trycker in vatten i på vissa ställen i skarvarna så bruket fäste inte. Vad jag kan se så är det därifrån det rödbruna vattnet kommer in. Lustigt nog så hör man sus eller ett gurglande från ett av hålen där putsen släpte och stoppar jag in fingret där så slutar det rinna vatten i de andra skarvarna (svart magi?).

Nu undrar jag om det finns något snabbhärdande som man kan täta med som inte är giftigt att ha i sin dricksvattenbrunn. Är det någon som vet vad firmor som jobbar med sådant använder?

Inget svar än. Hur brett är det mellan ringarna, kanske avända en tunn gummilist som trycks in hårt.

J jonaserik skrev:
Inget svar än. Hur brett är det mellan ringarna, kanske avända en tunn gummilist som trycks in hårt.
skulle ev gå men frågan är om det tätar tillräcklig och den stannar på plats. Fundrar på typ om de finns nån typ av kemankare som är livsmedelsgodkänd.

Claes Sörmland
Y Ystigården1909 skrev:
Nu har jag försökt täta ringarna med puts men det trycker in vatten i på vissa ställen i skarvarna så bruket fäste inte. Vad jag kan se så är det därifrån det rödbruna vattnet kommer in. Lustigt nog så hör man sus eller ett gurglande från ett av hålen där putsen släpte och stoppar jag in fingret där så slutar det rinna vatten i de andra skarvarna (svart magi?).
Något med att luft måste ta sig in där för att vattnet ska flöda på de andra ställena?

Oavsett kan du väl byta ut ditt finger mot en gummipropp eller ihoptryckt plastpåse och när flödet slutar vid de andra ställena täta dessa springor med snabbetong.

• Gilla
Perplexus
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.