Jag ska skarva en pem slang som kommer ligga nedgrävd men den är bara för sommarvatten till uteköket så den spolas ur på hösten så kommer inte frysa sönder men jag vill ju ha så säker skarv som möjligt för när den är nedgrävd ser jag inte var skarven är om nåt år om den skulle råka läcka. Får man vad man betalar för så man ska köpa den dyraste varianten om det är någon som vet?

https://www.rinkabyror.se/artikel/beulco-66-skarvkoppling-25/
https://www.rinkabyror.se/artikel/prk-401-skarv-25/
https://www.rinkabyror.se/sok/?sok=2436505
 
PRK rätt dragen håller i 50 år i backen.
Beulco än längre
 
  • Gilla
ptlf
  • Laddar…
tommib
Svetsad skarv är allra bäst men svårt som privatperson.

Man får sällan mer än man betalar för. Jag kör med PRK och det har funkat bra för mig senaste tio åren men jag kanske skulle byta till Beulco om jag gjorde en nyinstallation idag.

Nyfiken fråga, måste du verkligen skarva? PEM kommer i långa rullar om man köper på rätt ställe...
 
  • Gilla
ptlf
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
Svetsad skarv är allra bäst men svårt som privatperson.

Man får sällan mer än man betalar för. Jag kör med PRK och det har funkat bra för mig senaste tio åren men jag kanske skulle byta till Beulco om jag gjorde en nyinstallation idag.

Nyfiken fråga, måste du verkligen skarva? PEM kommer i långa rullar om man köper på rätt ställe...
Ja svetsad hade ju varit bäst men då skulle man haft någon som får bergvärme installerat just nu för där svetsas det väl...då kör jag på Beulco eftersom både du o Torpar Anders rekommenderar det 👍
Måste skarva för kommer ta bort en utekran vid ett annat ställe o skarva därifrån annars blir det så mkt mer att gräva helt nytt.
 
P ptlf skrev:
Ja svetsad hade ju varit bäst men då skulle man haft någon som får bergvärme installerat just nu för där svetsas det väl...då kör jag på Beulco eftersom både du o Torpar Anders rekommenderar det 👍
Måste skarva för kommer ta bort en utekran vid ett annat ställe o skarva därifrån annars blir det så mkt mer att gräva helt nytt.
Du kan vara helt lugn, rätt utförd så håller det! Jag har skarvad slang i backen sedan tidigt 70 tal.
 
  • Gilla
ptlf
  • Laddar…
Korvgubbe
Jag har flertalet nedgrävda skarvar där de äldsta är gott och väl över 60 år, inga åldersrelaterade problem än.
Ett tips är dokumentera noggrant var skarven ligger, så den blir lätt att hitta om det skulle behövas i framtiden.
 
  • Gilla
ptlf
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.