Tjena, nu behöver en lekman få hjälp 🙂
Ska montera avlopp till WC, golvbrunn & dubbelhandfat och tänker således montera dessa med 110, 75 respektive 50 mm dimensioner.
Fråga:
1. Bekants släkting påminde mig att man i AMA VVS 22 har uppdaterat direktiven för fall och att 1:100 inte längre är applicerbart på alla horisontella dragningar. Stämmer det? Om ja, vad säger de nya riktlinjerna?
2. WC:n är vägghängd (Geberit duofix) och rördragningen är således som ett C (se bild nedan). Kan jag göra den undre böjen med en vanlig 110-böj (Pipelife) eller borde det vara en långböj?
Ska montera avlopp till WC, golvbrunn & dubbelhandfat och tänker således montera dessa med 110, 75 respektive 50 mm dimensioner.
Fråga:
1. Bekants släkting påminde mig att man i AMA VVS 22 har uppdaterat direktiven för fall och att 1:100 inte längre är applicerbart på alla horisontella dragningar. Stämmer det? Om ja, vad säger de nya riktlinjerna?
2. WC:n är vägghängd (Geberit duofix) och rördragningen är således som ett C (se bild nedan). Kan jag göra den undre böjen med en vanlig 110-böj (Pipelife) eller borde det vara en långböj?
Rickard.
Medlem
· Riktiga Norrland
· 7 389 inlägg
Rickard.
Medlem
- Riktiga Norrland
- 7 389 inlägg
Jag vet inte vad AMA:n säger men jag skulle hävda att 1:100 fortfarande är applicerbart på enkla installationer där man inte behöver räkna på det. På 50 rör borde du sikta på 2:100 och gärna även på 75. Att hålla på och noggrant räkna ut fall är dock inte så viktigt för korta dragningar utan det blir först viktigt vid längre. Det viktiga är att det är fall överallt och mindre rör kan få lite mer lutning om det ryms.E edyll skrev:Tjena, nu behöver en lekman få hjälp 🙂
Fråga:
Ja du får använda en vanlig böj men du får såklart också använda en långböj eller en kombination av böjar med lägre vinkel.
Redigerat:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 060 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 060 inlägg
Ingen aning om det stämmer med AMA men Rinkaby rör skriver så här:
https://www.rinkabyror.se/artiklar/inomhusavlopp/inomhusavlopp-ror-och-delar/ht-ror/
Klicka här för att svara