Jag har fått en offert på enskilt avlopp, kostnad 197tkr.
I de ingår slamavskiljare, med efterföljande infiltrations bädd samt markbädd
sedan finns också annat material som rör, och fyllmassor som ex grus, makadam

jag tycker de var dyrt

behöver de vara både infiltration och markbädd?
Vad kostar det med grävmaskin och förare/dag?

Claes Sörmland
Det är mycket ovanligt att kombinera en markbädd och en separat infiltration.Infiltrationen fyller ju samma funktion som markbädden. Det vanliga är att man anlägger en markbädd när infiltration inte är möjligt, t ex p g a lera eller berg i backen.

Det är inte så att det handlar om en s. k. "förstärkt infiltration" där man i praktiken lägger en markbädd ovanpå en infiltration? Allså en sandhög ovanpå marken där man infiltrerar. En vanlig lösning vid högt grundvatten.

• Gilla
Nickesågen
  • Laddar…
N
K Krister. skrev:
Jag har fått en offert på enskilt avlopp, kostnad 197tkr.
I de ingår slamavskiljare, med efterföljande infiltrations bädd samt markbädd
sedan finns också annat material som rör, och fyllmassor som ex grus, makadam

jag tycker de var dyrt

behöver de vara både infiltration och markbädd?
Vad kostar det med grävmaskin och förare/dag?
I min värld låter det dyrt för en trekammarbrunn med tillhörande rening. Markbädd är ju normalt där reningen sker om vanlig infiltration inte är möjlig p.g.a. markförhållanden.
Möjligen syftar de på någon slags efterpolering om det är hög skyddsnivå som gäller i området?

2021 installerade jag ett minireningsverk (WSB Clean) vilket är dyrare än en vanlig trekammarbrunn med infiltration.
Det gick på 145 tkr. med material och arbete inkluderat. Det som tillkom var dock tillståndet från kommunen 7000:- och eldragning 1500:-.
Sedan dess har jag sett att priset på verket gått upp med närmare 20 tkr. men det är väl inflationen antar jag.

Claes Sörmland
N Nalleman64 skrev:
I min värld låter det dyrt för en trekammarbrunn med tillhörande rening. Markbädden är ju normalt där infiltrationen sker. Möjligen syftar de på någon slags efterpolering om det är hög skyddsnivå som gäller i området?
2021 installerade jag ett minireningsverk (WSB Clean) vilket är dyrare än en vanlig trekammarbrunn med infiltration.
Det gick på 145 tkr. med material och arbete inkluderat. Det som tillkom var dock tillståndet från kommunen (7000:) och eldragning (1500:).
Sedan dess har jag sett att priset på verket gått upp med närmare 20 tkr. men det är väl inflationen antar jag.
Tar vi ditt ditt pris och lägger på två år med 15% inflation årligen så är vi på TS pris...

N
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Tar vi ditt ditt pris och lägger på två år med 15% inflation årligen så är vi på TS pris...
Ja men minireningsverket är väl normalt betydligt dyrare än en vanlig trekammare?
Fast helt klart är ju att priserna stigit ohemult mycket på det mesta.

Det är mycket ovanligt att kombinera en markbädd och en separat infiltration.Infiltrationen fyller ju samma funktion som markbädden. Det vanliga är att man anlägger en markbädd när infiltration inte är möjligt, t ex p g a lera eller berg i backen.

Det är inte så att det handlar om en s. k. "förstärkt infiltration" där man i praktiken lägger en markbädd ovanpå en infiltration? Allså en sandhög ovanpå marken där man infiltrerar. En vanlig lösning vid högt grundvatten.

området där jag bor sägs ha mycket lera i marken, jag vet inte om företaget gjort något markprov. Att det ska vara högt grundvatten ha rjag inte hört från någon häromkring

området där jag bor sägs ha mycket lera i marken, jag vet inte om företaget gjort något markprov. Att det ska vara högt grundvatten ha rjag inte hört från någon häromkring

N
Mycket lera = vanlig infiltration fungerar inte och lär inte godkännas av kommunen.
Vi har mycket lera här också och många har valt trekammarbrunn och markbädd/förhöjd infiltration vilket innebär att vattnet måste pumpas upp till bädden.

Jag tyckte det var enklare med minireningsverk och att sedan släppa det renade vattnet i ett dike.
Visserligen kostar serviceavtalet några kronor per år men det är skönt att veta att jag har garanti på mitt avlopp så länge jag bara låter göra den årliga servicen. Själv behöver jag inte göra något överhuvudtaget.
Vid ev.strömavbrott (mycket ovanligt sedan hela elnätet grävdes ner här) rinner det renade vattnet genom verket med självfall.

N Nalleman64 skrev:
Mycket lera = vanlig infiltration fungerar inte och lär inte godkännas av kommunen.
Vi har mycket lera här också och många har valt trekammarbrunn och markbädd/förhöjd infiltration vilket innebär att vattnet måste pumpas upp till bädden.

Jag tyckte det var enklare med minireningsverk och att sedan släppa det renade vattnet i ett dike.
Visserligen kostar serviceavtalet några kronor per år men det är skönt att veta att jag har garanti på mitt avlopp så länge jag bara låter göra den årliga servicen. Själv behöver jag inte göra något överhuvudtaget.
Vid ev.strömavbrott (mycket ovanligt sedan hela elnätet grävdes ner här) rinner det renade vattnet genom verket med självfall.
ok jag får fråga vidare mot flera entreprenörer i området se hur de ligger i pris för jobbet

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.