namnbyte
Villa från '47. Ska så småningom riva ut årtal av hemmapulade vatten & radiatorledningar, åtminstone i de lindade originalrören är jag säker på att det finns asbest, en sanering vi gärna gör själva. Med skydd såklart.

Men har fått en tanke jag vill höra om med er som kan mer.

Iom att skiten ändå ska ut och dras om med nya rör, och asbest (vad jag förstått) oftast bara(?) finns i böjarna, borde det inte vara 'relativt' ofarligt med minimalt frisläppt asbest att helt enkelt tömma systemen på vatten och sätta vinkelslipen mitt i de raka delarna och bära ut längderna? Ser ingen direkt mening med att behöva bråka med böjarna nämligen.

Har inte läst eller hört någon som hanterat det på sådant sätt, missar jag något och det är kanske en skitdum ide?

Bästa svaret

Så har jag gjort. Fast med tigersåg istället för vinkelslip.

• Gilla
tergo och 2 till
  • Laddar…
Gjorde samma grej, kapade loss problemområdena. Utmärkt lösning.
Är man nervös så tejpa fast sopsäckar över skarva och kapsla in dem.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
namnbyte
useless useless skrev:
Så har jag gjort. Fast med tigersåg istället för vinkelslip.
Sant, det hade nog gått jäkligt mycket snabbare med tigersågen 👍

namnbyte
C corre skrev:
Gjorde samma grej, kapade loss problemområdena. Utmärkt lösning.
Är man nervös så tejpa fast sopsäckar över skarva och kapsla in dem.
Gött då kommer vi också göra samma, när det är beprövat lyckat. Förstod inte alla som berättat att vi ska blöta isoleringen rejält, kapsla in, skära med kniv försiktigt...varför ens på och slita i skiten, kändes helt onödigt 😂

• Gilla
useless
  • Laddar…
BirgitS
För 100 år sen hade man asbest på hela rören och på 50-talet var det bara krökarna normalt, men jag vet inte om det fortfarande på 40-talet kan ha förekommit att man hade asbest på hela rören. Om man inte vet säkert så rekommenderar jag en provtagning mitt på ett rör för säkerhets skull.

Jag har ställt frågan förr, men inte fått något vettigt svar: Varför lindade man asbestduk på hela röret innan man isolerade?

namnbyte
useless useless skrev:
Jag har ställt frågan förr, men inte fått något vettigt svar: Varför lindade man asbestduk på hela röret innan man isolerade?
Är det inte så att asbest i sig är jäkligt bra på att isolera värme/kyla? Vill minnas jag hört det någonstans, men är inte lärd nog för att faktiskt veta om det stämmer

Fast jag har svårt att tro att 2 mm asbestduk innanför 5 cm isolering har någon avgörande betydelse? Men man kanske trodde det 1939...

Folk röker i Sverige fortfarande…

useless useless skrev:
Man hade högs temperaturer i värmerören, uppåt 100 grader om pannan kokade. Om man använde t.ex nöthårsisolering (från kokosnötter och inte nötkreatur) så var den ju inte helt brandsäker och asbest användes främst som brandskydd. Att det också var praktiskt med fiberförstärkt gurmassa för att snygga till vid böjar och t-kopplingar var bara ytterligare ett användningsområde för denna universalprodukt.
Vetskapen att det fanns risker hade funnits länge men förbudet dröjde. Inte minst pga lobbyister från asbestgruvnäringen som försökte stoppa förbudet inom EU. Men det är en annan historia.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Tror ni att detta är asbest? Rev ut gamla rör i källaren i ett hus från -35. Med isolering runt och detta.

• Gamla, rostiga rör lindade med trasig trasa på grov betongyta, med växtlighet i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
L Linbac skrev:
Tror ni att detta är asbest? Rev ut gamla rör i källaren i ett hus från -35. Med isolering runt och detta.
Ja det är det. 100%.

Ja.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.