7 311 läst ·
21 svar
7k läst
21 svar
Sätta igen djup brunn i källare?
Den har tidigare tagit hand om spygatten med regnvatten, vet du om den har tagit hand om annat vatten med, det har ju runnit ut själv. Nu trycker det in genom någon otät del och då finns ett tryck från utsida/underifrån av något slag, det kommer inte in något om det är trycklöst. Är det betongrör som kommer in från dåvarande spygatt så läcker dom rören, hur mycket har du tankt att lägga på golvet i mm settM Martin30talsVillan skrev:
Nej, jag vet ju inte riktigt hur det är tänkt eller hur det har varit. Originalritningarna säger ju inget om det (se ovan) så från det antar jag att den bara är till för att ta hand om vattnet från spygatten. Just det röret är ju nu igensatt (syns i överkant på bilden av brunnen) och därifrån kommer det inget vatten.J jonaserik skrev:Den har tidigare tagit hand om spygatten med regnvatten, vet du om den har tagit hand om annat vatten med, det har ju runnit ut själv. Nu trycker det in genom någon otät del och då finns ett tryck från utsida/underifrån av något slag, det kommer inte in något om det är trycklöst. Är det betongrör som kommer in från dåvarande spygatt så läcker dom rören, hur mycket har du tankt att lägga på golvet i mm sett
Och källaren är 1.5m under marknivå och brunnen ytterligare 1.2m så jag har antagit att det är grundvatten som trycker på som du tänkte först också - menar du att det kanske går något annat trycksatt rör där som har sprungit läck? Jag har inte någon aning om vad det skulle kunna vara i så fall...
Och för golvet tänkte jag gjuta igen brunnen och jämna ut lite för att sedan sätta klinker direkt på den gamla betongen...
Jag vill ju helst slippa ha vatten rinnande från grundvattnet och ut i mitt avlopp för tid och evighet. Jag gissar dessutom att det inte är okey att koppla dagvatten till avloppet på det sättet, så jag skulle ju behöva ha stopp under utloppsröret. Eller tänker jag fel på något sätt?useless skrev:
Du tänker rätt, avloppsledningar ska vara täta och inläckage av grundvatten ska åtgärdas. Men visst är det alltid en risk att ändra vattenströmmar under byggnader.M Martin30talsVillan skrev:
Är bara lite nyfiken på hur det gick...!M Martin30talsVillan skrev:
Har nämnligen liknande projekt på G...!
//Jonny Borlänge
Klicka här för att svara
