Hej

Borrade ny brunn för ett år sedan (borrdjup 82m, pump på 70m) och gjorde vattenprov i augusti i år och fick anmärkningar på turbiditet och järn.
jag gärna skulle vilja ha lite åsikter och vägledning om hur jag ska tolka och ev åtgärda detta.

Då vi renoverat huset under denna tiden har vi inte omsatt vatten i någon större utsträckning men ändå försökt att forcera uttaget ur brunnen under sommaren tex då vi vattnade en del i trädgården.

Kan jag förvänta mig att turbiditeten avtar vid fortsatt användning, eller vad kan detta bero på?

Samma med järnet, kan det avta eller bör jag oroa mig för dessa värden?

Tacksam för inputs!

• Vattenanalysrapport, kemisk och mikrobiologisk undersökning, resultat, enheter, gränsvärden, kommentarer.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det där är riktigt mycket järn och kräver nog tyvärr ett dyrt filter om du ska slippa besvär. Jag fick 0.37 på mitt svar från en två år gammal borrad brunn och redan på den nivån leder det till en del avfärgningar i dusch, toalett, tvättmaskin m.m.

Det har blivit aningens bättre med tiden, men det är fortfarande på gränsen till att jag klarar mig utan ett filter. Hade jag haft obegränsat med pengar hade jag installerat ett.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.