Hej Vet att det har skrivits en hel del i ämnet men inte blivit klokare. Har bilat upp en gammal gjutjärnsbrunn, huset byggt 1974. Plaströren som brunnen var ansluten i verkar inte att vara av äggskalstypen de är märkta med Lubonyllka-um. Det gick fint att dela på kopplingarna och röret går ner i golvet (marknivå se bild) och jag vill helst inte bila mer. I muffen som syns på bild låg det en o-ring som tätning min fråga är:
1 Är det ok att använda den gamla o-ringen till en ny vinkel
2 Finns det o-ringar att köpa som passar
3 Finns det en bättre lösning
Tacksam för hjälp. Brunnen sitter i ett dushutrymme utanför bastun så plastmatta skall läggas på som tätskikt.
1 Är det ok att använda den gamla o-ringen till en ny vinkel
2 Finns det o-ringar att köpa som passar
3 Finns det en bättre lösning
Tacksam för hjälp. Brunnen sitter i ett dushutrymme utanför bastun så plastmatta skall läggas på som tätskikt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej, fick du något bra svar på detta? jag har precis samma som du och undrar om man kan återanvända O-ringen?B Blasket skrev:Hej Vet att det har skrivits en hel del i ämnet men inte blivit klokare. Har bilat upp en gammal gjutjärnsbrunn, huset byggt 1974. Plaströren som brunnen var ansluten i verkar inte att vara av äggskalstypen de är märkta med Lubonyllka-um. Det gick fint att dela på kopplingarna och röret går ner i golvet (marknivå se bild) och jag vill helst inte bila mer. I muffen som syns på bild låg det en o-ring som tätning min fråga är:
1 Är det ok att använda den gamla o-ringen till en ny vinkel
2 Finns det o-ringar att köpa som passar
3 Finns det en bättre lösning
Tacksam för hjälp. Brunnen sitter i ett dushutrymme utanför bastun så plastmatta skall läggas på som tätskikt.
[bild] [bild]
Är det inte exakt samma tätning som sitter i nya rörkopplingar i 110mm rör? I sådana fall är det ju bara att köpa en muff och ta ut en av tätningarna och montera i en ny. Om man nu tror att den blivit gammal...
Klicka här för att svara