Claes Sörmland
A AndersS skrev:
Precis, har själv haft dialogen med en mindre firma som också är certifierad av kommunen före besiktning av fritidshusets enskilda avlopp som var 35 år. Fick rådet gör inget.
Besiktning i juni och godkänt i september.
Så de seriösa ger bra råd, i mitt fall en firma med far och son.
De är guld värda för oss konsumenter de där småskuttarna.

Åsa Lund Åsa Lund skrev:
Vilken typ av anläggning har ni? Det finns inte många som klarar sig helt utan underhåll då och då.
Läs på om vilken sorts underhåll din anläggning behöver. Och beställ det av lämplig firma.

Det kanske räcker med det och så behövs ingen utredning alls. Ofta är konsulter dubbelt så dyra som de som gör det fysiska jobbet
--------------------------------------------------------------
Hej. Vi har en markbädd. Tack för din information, jag läser på lite mer och söker efter ett företag som kan hjälpa oss.

H
T Tina i Örebro skrev:
Hej.
Vi behöver få tag på en oberoende inspektör/konsult av enskilt avlopp. Jag har letat och letat men inte fått något bra napp. Någon som vet hur man hittar någon i närheten av Örebro?
Hej! Hur gick det med detta, lyckades ni hitta någon som gjorde en inspektion? Vi är i en liknande situation..

Nu har det gått en tid till.
Har nån något tips på nån som är inriktad mot denna typ av frågor?

U utbygget skrev:
Nu har det gått en tid till.
Har nån något tips på nån som är inriktad mot denna typ av frågor?
Vad vill ni ha svar på om den kan vara godkänd eller vad. Som sas i början av tråden, nivån är hög i brunnen. Vad har ni nu, en 3-kammare med infitration, hur gammal är den, har det varit många i huset.

J jonaserik skrev:
Vad vill ni ha svar på om den kan vara godkänd eller vad. Som sas i början av tråden, nivån är hög i brunnen. Vad har ni nu, en 3-kammare med infitration, hur gammal är den, har det varit många i huset.
Jag har googlat lite idag och tyckte det var svårt att finna konsult inriktad mot enskilda avlopp omfattande en del teknik men även hela delen med regelverk och hantering av kommunens handläggare.

Tveksamt om du hittar någon specifik person. Det bruka vara dom som gräver ner en anläggnings som vet. tillkommande fråga. är det något nytt som till.

• Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Claes Sörmland
Naturvårdsverkets avloppsbyråkrater hade drömmar att privatpersoner skulle betala tiotusentals kronor till avloppskonsulter som skulle inspektera och konsulta för privatpersoner när miljöbalkens nya regelverk för små avlopp implementerades efter 90-talet.

Naturligtvis ville vi konsumenter inte lägga pengar på en ny avloppskonsultklass som driver runt i bilar och skriver utredningar till oss. Så det som i praktiken hände på den fria marknaden var att företagen som säljer avloppsanläggningar ger lite råd i samband med säljet av sina egna produkter. Och deras råd är vanligen att skrota det gamla och köpa så mycket nytt som möjligt.

Ibland hittar man mindre skuttare som driver lokal grävfirma och de är ofta mer pragmatiska och kan acceptera även mindre jobb och inte så omfattande förändringar.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.