Hej! Upptäckte att det läcker i en gammal utkastare. Den har inte använts på länge (säkert 5 år) och nu när jag fixat så man kan använda den igen ser det oroväckande ut. Efter 2 dagar med den under tryck var det rätt blött i jorden under.
den sitter långt ner och jag är orolig för att det ska sprida sig fukt i grunden.
någon med tips eller ringa rörmokaren direkt?
den sitter långt ner och jag är orolig för att det ska sprida sig fukt i grunden.
någon med tips eller ringa rörmokaren direkt?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Självbyggare
· Stockholm
· 8 591 inlägg
Att vatten rinner ned längs väggen är en sak, men jag skulle vara mer orolig för om utkastaren läcker inuti väggen.M Magnus111111 skrev:Hej! Upptäckte att det läcker i en gammal utkastare. Den har inte använts på länge (säkert 5 år) och nu när jag fixat så man kan använda den igen ser det oroväckande ut. Efter 2 dagar med den under tryck var det rätt blött i jorden under.
den sitter långt ner och jag är orolig för att det ska sprida sig fukt i grunden.
någon med tips eller ringa rörmokaren direkt?
[bild] [bild]
Jag skulle stängt av den, skruvat den den och kolla över var det läcker - har den varit avstängd länge så kan det vara en torr packning, och rinnet tar bara den vägen det tar, eller så har den rostat sönder
Den är avstängd sedan igår - tänkte kolla här först innan jag börjar skruva Tack!klaskarlsson skrev:
Att vatten rinner ned längs väggen är en sak, men jag skulle vara mer orolig för om utkastaren läcker inuti väggen.
Jag skulle stängt av den, skruvat den den och kolla över var det läcker - har den varit avstängd länge så kan det vara en torr packning, och rinnet tar bara den vägen det tar, eller så har den rostat sönder
hej igen! Då har jag skruvat av och troligtvis är det gängtejpen som var uttorkad. Bör väl räcka att täta om. Men det är rätt fuktigt. Bör jag konsultera ett proffs eller bör det vara lugnt?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Produkter som diskuteras: "gängtejpen"
Gängtätningstejp
Gängtätningstejp, ofta känd som PTFE-tejp eller Teflon-tejp, används vanligtvis för att försegla rörgängor i VVS-applikationer för att förhindra läckage vid lederna. Denna typ av tejp är mycket tålig mot kemikalier och höga
Läs mer
Tack!
Självbyggare
· Stockholm
· 8 591 inlägg
Du kan som sagt fixa ny gängtejp eller kanske lin, men jag skulle också kikat på hur det ser ut i väggen och se till att täta med ngt (tex ute-fogmassa elller fogskum) så att vattnet inte riskerar att rinna in i väggen utan ut. Kanske också satt ngn plåt/plast som leder ut vattnet ngn centimeter från väggen om det droppar ?M Magnus111111 skrev:
Bra idé! Väldigt ”öppet” runt röret. Kände en bit in och isoleringen var torr i alla fall. Fogskum bör ju funka. Sen skruvar man ju på själva kranen så jag hoppas det blir tätt dåklaskarlsson skrev:
Du kan som sagt fixa ny gängtejp eller kanske lin, men jag skulle också kikat på hur det ser ut i väggen och se till att täta med ngt (tex ute-fogmassa elller fogskum) så att vattnet inte riskerar att rinna in i väggen utan ut. Kanske också satt ngn plåt/plast som leder ut vattnet ngn centimeter från väggen om det droppar ?
Korrekt alla tre! Jag skrev utkastare men det kanske heter något annat. Ja det blir ju ett högt tryck precis där så antagligen därför inte gängtejpen klarar av att hålla. Inget frostskydd heller så viktigt att stänga av på vintern.Dr Benz skrev:
Ska testa med Lin imorgon och se om det slutar läcka. Om det inte slutar läcka kanske förra ägaren glömt tömma vintertid och röret är skadat?
Produkter som diskuteras: "bevattningssystem"
Bevattningssystem
Ett effektivt bevattningssystem kan spara tid och ansträngning, samtidigt som det hjälper till att hålla din trädgård eller grönsaksland friskt och frodigt.
Läs mer
Beijer Bygg har inga vattenutkastare.
Bauhaus brukar ha Gustavsbergs variant för 399:-
Och så även i år.
https://www.bauhaus.se/gustavsberg-vattenutkastare
Bauhaus brukar ha Gustavsbergs variant för 399:-
Och så även i år.
https://www.bauhaus.se/gustavsberg-vattenutkastare
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Mycket riktigt hade de inte det. Körde lin och garn nu - verkar tätt efter en timmes tryck i alla fall. Byter till modern utkastare innan vintern Tack för alla tips!!Krilleman skrev:
skiten läcker igen. Tyvärr verkar det inte gå att skruva på en vattenutkastsrr om jag läser monteringsanvisningen. Jag behöver ju kunna skruva på direkt på befintligt rörKrilleman skrev:
