Hej! Upptäckte att det läcker i en gammal utkastare. Den har inte använts på länge (säkert 5 år) och nu när jag fixat så man kan använda den igen ser det oroväckande ut. Efter 2 dagar med den under tryck var det rätt blött i jorden under.

den sitter långt ner och jag är orolig för att det ska sprida sig fukt i grunden.

någon med tips eller ringa rörmokaren direkt?

Elverktyg anslutet till utomhusuttag, på marken, omgivet av smuts och grå betongyttervägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Borrhuvud nära sten och jord, borrning eller grävning, närbild, utomhusarbete.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
M Magnus111111 skrev:
Hej! Upptäckte att det läcker i en gammal utkastare. Den har inte använts på länge (säkert 5 år) och nu när jag fixat så man kan använda den igen ser det oroväckande ut. Efter 2 dagar med den under tryck var det rätt blött i jorden under.

den sitter långt ner och jag är orolig för att det ska sprida sig fukt i grunden.

någon med tips eller ringa rörmokaren direkt?

[bild] [bild]
Att vatten rinner ned längs väggen är en sak, men jag skulle vara mer orolig för om utkastaren läcker inuti väggen.
Jag skulle stängt av den, skruvat den den och kolla över var det läcker - har den varit avstängd länge så kan det vara en torr packning, och rinnet tar bara den vägen det tar, eller så har den rostat sönder
 
  • Gilla
Franken. och 1 till
  • Laddar…
klaskarlsson klaskarlsson skrev:
Att vatten rinner ned längs väggen är en sak, men jag skulle vara mer orolig för om utkastaren läcker inuti väggen.
Jag skulle stängt av den, skruvat den den och kolla över var det läcker - har den varit avstängd länge så kan det vara en torr packning, och rinnet tar bara den vägen det tar, eller så har den rostat sönder
Den är avstängd sedan igår - tänkte kolla här först innan jag börjar skruva Tack!
 
hej igen! Då har jag skruvat av och troligtvis är det gängtejpen som var uttorkad. Bör väl räcka att täta om. Men det är rätt fuktigt. Bör jag konsultera ett proffs eller bör det vara lugnt?

Bild på en skadad yta med sprickor och ett hål, möjligen mekanisk eller strukturell skada.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Metallrör med Teflonband demonterat från vägg, korroderat, med synlig hålighet bakom.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Bild på skadat fordonsgolv med rost, hål och sprickor runt ett rör- eller bultuttag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Bild på skadat fordonsgolv med rost, hål och sprickor runt ett rör- eller bultuttag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Testa med lin istället…
 
  • Gilla
Xaktly och 8 till
  • Laddar…
M Magnus111111 skrev:
hej igen! Då har jag skruvat av och troligtvis är det gängtejpen som var uttorkad. Bör väl räcka att täta om. Men det är rätt fuktigt. Bör jag konsultera ett proffs eller bör det vara lugnt?

[bild]
[bild]
[bild]

[bild]
Du kan som sagt fixa ny gängtejp eller kanske lin, men jag skulle också kikat på hur det ser ut i väggen och se till att täta med ngt (tex ute-fogmassa elller fogskum) så att vattnet inte riskerar att rinna in i väggen utan ut. Kanske också satt ngn plåt/plast som leder ut vattnet ngn centimeter från väggen om det droppar ?
 
  • Gilla
gaia
  • Laddar…
klaskarlsson klaskarlsson skrev:
Du kan som sagt fixa ny gängtejp eller kanske lin, men jag skulle också kikat på hur det ser ut i väggen och se till att täta med ngt (tex ute-fogmassa elller fogskum) så att vattnet inte riskerar att rinna in i väggen utan ut. Kanske också satt ngn plåt/plast som leder ut vattnet ngn centimeter från väggen om det droppar ?
Bra idé! Väldigt ”öppet” runt röret. Kände en bit in och isoleringen var torr i alla fall. Fogskum bör ju funka. Sen skruvar man ju på själva kranen så jag hoppas det blir tätt då
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Det där är väl ingen utkastare? Ser ut som en fast monterad anslutning?

Ingen kran att kunna stänga av med och inget frostskydd?

Fast monterad med tryck till trädgårdsslang?
 
  • Gilla
DiscoDuck och 7 till
  • Laddar…
Dr Benz Dr Benz skrev:
Det där är väl ingen utkastare? Ser ut som en fast monterad anslutning?

Ingen kran att kunna stänga av med och inget frostskydd?

Fast monterad med tryck till trädgårdsslang?
Korrekt alla tre! Jag skrev utkastare men det kanske heter något annat. Ja det blir ju ett högt tryck precis där så antagligen därför inte gängtejpen klarar av att hålla. Inget frostskydd heller så viktigt att stänga av på vintern.
Ska testa med Lin imorgon och se om det slutar läcka. Om det inte slutar läcka kanske förra ägaren glömt tömma vintertid och röret är skadat?
 
Kanske du skulle byta till en riktig självdränerande utomhuskran när du ändå håller på?
 
  • Gilla
DiscoDuck och 9 till
  • Laddar…
L Lilllen skrev:
Kanske du skulle byta till en riktig självdränerande utomhuskran när du ändå håller på?
Hmm, bra idé ska kolla om de har det på Beijer idag. Måste fixa det så jag kan få igång bevattningssystem till ny häck…
 
  • Gilla
Lilllen
  • Laddar…
Krilleman
Beijer Bygg har inga vattenutkastare.

Bauhaus brukar ha Gustavsbergs variant för 399:-
Och så även i år.

https://www.bauhaus.se/gustavsberg-vattenutkastare

Vattenutkastare från Gustavsberg. E-handelssida med prisinformation, kundrecensioner, och en "Lägg i varukorg"-knapp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
akir3 och 5 till
  • Laddar…
Krilleman Krilleman skrev:
Beijer Bygg har inga vattenutkastare.

Bauhaus brukar ha Gustavsbergs variant för 399:-
Och så även i år.

[länk]

[bild]
Mycket riktigt hade de inte det. Körde lin och garn nu - verkar tätt efter en timmes tryck i alla fall. Byter till modern utkastare innan vintern Tack för alla tips!!
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Krilleman Krilleman skrev:
Beijer Bygg har inga vattenutkastare.

Bauhaus brukar ha Gustavsbergs variant för 399:-
Och så även i år.

[länk]

[bild]
skiten läcker igen. Tyvärr verkar det inte gå att skruva på en vattenutkastsrr om jag läser monteringsanvisningen. Jag behöver ju kunna skruva på direkt på befintligt rör
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.