2 098 läst ·
4 svar
2k läst
4 svar
Järn/mineral-filter, miniformat för duschblandare.
Hej!
Finns det något minimalt filter som.kan ta hand om mineraler i vattner som går att koppla på duschblandaren? Jag tänker ngt i storleksordningen cylinder, diameter ~5cm och som inte bygger för mycket i längsled.
Tanten säger att vårt kommunala vatten har mineraler som förstör håret..
Tacksam för tips och svar!
Finns det något minimalt filter som.kan ta hand om mineraler i vattner som går att koppla på duschblandaren? Jag tänker ngt i storleksordningen cylinder, diameter ~5cm och som inte bygger för mycket i längsled.
Frågan är vad det är för mineraler som förstår håret, finns några att välja mellan. Brukar vara bästa att försöka ge sig på dom faktiska ämnen som man vill få bort då dom filtreras på olika sätt. Är det järn i vattnet kan ett duschfilter som innehåller KDF fungera
Hej! Jag sökte på duschfilter för att hitta någon slags hjälp då min sambo också säger att hennes frisör sa att hon får grönt hår från kopparledning. Löste du det? det ända vettiga jag kan hitta är detta filtret i rostfritt stål. https://vattenrenare.se/duschfilter/A Axiotrade skrev:Hej!
De ser för små ut för att göra någon egentlig verkan mer än att du blir av med nära 2000:- + montering - en typisk duschning drar mellan 6 - 10 liter vatten i minuten beroende på fart och duschmunstycke - vilket gör att vistelsetiden för vattnet i filtret är rätt kort, och en dusch på 10 minuter drar från 60 liter till över 100 liter vatten.R Robin Jörgensen skrev:
Dessutom är det inte aktiv-kolfilter¹ du behöver om det handlar om att få bort kopparjoner ur vattnet utan en katjonbytarfilter-insats och eftersom det inte är ett glas dricksvatten som spolas upp då och då utan 100 liter per gång så handlar det om filter med regenereringssalt och backspolning för att inte vara mättad redan efter första duschen då det är inte bara kopparjoner den plockar ur vattnet (och ersätter med natrium katjoner) utan även kalcium, järn, magnesium och mangan kommer också att fångas in - om filtret är tillräckligt stort med ordentlig reaktionsyta gentemot vattenmängden och flödet.
Till detta känns texten i siten oseriös och skriven för att skrämma folk till att köpa (otillräckligt fungerande) produkterna då om nivån av klor och framför allt PFAS skulle vara så stor att det ger klåda så är vattnet i kvalitet av industriavfall som bara får lämnas in på kemikalieavdelningen hos kommunens återvinningsanläggning och definitivt inte hällas ut till den kommunala avloppet...
¹ aktiv kolfilter attraherar främst opolära kolväten och kolväten med mycket liten hydrofil verkan som oljor, fetter och vaxer och även olika det som vi kallar toxiner och andra organiska ämnen med rätt stor opolär del i sin molekyl eller yta - varför man använder aktiv kol för att filtrera hemmabränt från dess finkelolja är just av anledningen fetterna och oljorna attraheras av kolen (enligt lika löser lika då kolens yta är att anses som 'fet' och opolär) medans alkoholerna fastnar inte så gärna i den då den har för stor hydrofil del på molekylen.
Redigerat:
Medlem
· Sverige
· 5 688 inlägg
Ett första tips är att kolla med kommunen hur det står till med vattenkvaliteten i det kommunala vatten som levereras till er. De ska kunna presentera aktuella analysresultat, och förhoppningsvis kan detta duga för att övertyga din fru om att det inte är några problem med vattnet. Normalt sett är det extremt hög vattenkvalitet, högt ställda krav i Sverige.A Axiotrade skrev:
Om vattnet till äventyrs skulle ha för lågt pH så kan det fälla ut kopparsalter från vattenledningsrören, kan ev ge en grönfärgning av tex hår men om detta skulle vara fallet så har kommunen misslyckats leverera det ni betalar för, felet ska åtgärdas av kommunen i så fall.
Har ni fjärrvärme och varmvattnet är grönfärgat så är det troligen så att ni har läckage i er värmeväxlare i fjv-centralen, fjärrvärmevattnet är nämligen grönfärgat just för att man ska kunna upptäcka eventuella läckage enkelt. Det gröna är ett ogiftigt färgämne, så inte farligt i sig men inget man ska se i sitt varmvatten.
Klicka här för att svara