Y
Yakpått: [citat] Jag har tryckt i plastpåsar med isolering i som tejpats ihop ganska hårt i det avsmalnande hålet undertill, sedan fyllde jag i med grovbetong upp till kanten där gallret suttit på spygattet. Det blev jättebra. Använde cirka en fjärdedel av en 25-kilos säck grovbetong, blev lite över. Matten stämde rätt bra.
6 svar · 1,4k läst
·
Y
Yakpått: [citat] Jag har tryckt i plastpåsar med isolering i som tejpats ihop ganska hårt i det avsmalnande hålet undertill, sedan fyllde jag i med grovbetong upp till kanten där gallret suttit på spygattet. Det blev mycket bra.
8 svar · 1,2k läst
T
Tillbyggare 165: [citat] Hur ser det ut nu efter några år?
4 svar · 3,4k läst
·
S
Seb_Martin: [citat] Tack, ska kolla i morgon när jag är tillbaka. Men om man jämför mina bilder med dina, så betyder det alltså att det är flottören som är upp till höger på min första bild?
2 svar · 1,4k läst
·
J
jannesspånodamm: Ledningen ska pluggas så nära brunnen som möjligt. Helst vid grenkopplingen.
3 svar · 1,2k läst
Magrand
Magrand: Kan vara Purus Freja Rot, 50 mm sidoutlopp, tillverkad 1987-2008 (ersatte Alfa_mini) https://www.purus.se/productvariation/7113759
4 svar · 1,8k läst
·
E
evgy: Kan svara att det fick göras avloppsspolning. Det var fett längre ner i rören. Nu fungerar det som det ska. 😀
3 svar · 1,0k läst
·
C
cpalm: [citat] Jadå, det finns, har själv en sådan på sommarvattnet.
3 svar · 1,1k läst
·
J
Johan_Berg: Jag har ett liknande problem. Blandaren (Hafa) har G3/8 med invändig gänga. Diskmaskinen (IKEA) har en invändig G3/4 tror jag det är. Kan man använda någon adapter då? Desvärre är det en bild i Hafa blandarens manual som jag inte riktigt förstår men antyder den att man inte får använda adaptrar till diskmaskin? Hur gör man då? Se bilder. [bild] [bild] [bild]
3 svar · 2,0k läst
·
C
Callmenobody: Så enkelt var det. Tack!
2 svar · 1,1k läst
V
Vikalota: [citat] Blev rätt med unigum om nu någon råkar ut för samma problem
2 svar · 1,2k läst
·
Demmpa
Demmpa: Att det läcker vid blåa plastdelen beror troligen på att O-ringen i kranöverdelen är sliten. https://www.fmmattsson.com/sv/reservdelar/tradgardskranar Gardenakopplingen ska täta mot övergången med hjälp av planpackning. https://www.gardena.com/se/produkter/bevattning/slangkopplingar/packningssats/901021201.html
1 svar · 1,0k läst
·
T
tombe691: i jämförelse med hur det ser ut i badrummet brukar ju mycket riktigt vattenlåset vara den främst källan men eftersom det sitter fast i både avluftning och diskmaskin blev jag tveksam om det verkligen är så jag bör göra. Har tagit bort locket i botten och där verkar inte vara så mycket men utgången till stora 35?röret som fortsätter till 50 är ju en trång passage. Försökte bara
5 svar · 2,6k läst
A
Alexn72: [citat] Sätter du en pump hos dig så kommer du öka trycket. Ett test man kan göra för att se om man har en blockering är att frysa en isbit. Sätt in den i röret så nära pumpen som möjligt. Har du 20mm slang invändigt och sätter i en 19mm isbit så borde den komma ut på andra sidan. Om den inte gör de så kommer den smälta tills den kommer igenom. Och när den kommer ut så har du
7 svar · 1,4k läst
C
cpalm: [citat] Beror på vad man menar med klenare. SDR 11 är tydligen 63 mm undantagen... 😉 Snarare är de mindre dimensionerna undantagna. OBS! Till SDR 11 Dy 20-50 mm och till SDR 17 Dy 32-63 mm ska TAs kompensationshylsa användas.
12 svar · 3,6k läst
·
Christer G.V.
Christer G.V.: [citat] Man betalar ju ingen hyra för en bostadsrätt! Föreningen ska stå för kostnaden! Solklart!
67 svar · 25,5k läst
O
oppelainen: Hejsan svejsan, här finns några rör som jag tycker låter lite för mycket för min smak. Finns det något jag som bostadsrättsinnehavare kan göra själv, alternativt leja ett proffs? Eller är det endast ett stambyte som kan råda båt på't? Tack på förhand. :)
0 svar · 400 läst
·
X
xxargs: Är väl typiskt ett läge att man med analysresultatet i handen går till leverantörerna av vattenbehandlingsutrustning och ber dessa komma med ett förslag. Tror inte att det är något som kan lösas med en enkel patronfilter eller två, framförallt inte att få bort radonet men också att få ned arsenik-nivån... kolfilter är inte något material för att ta hand om joniska kat-joniska
1 svar · 868 läst
M
mikael.lofving: Det blev en kedjerörtång, tillsammans med värmepistol, WD-40 och en jävla envishet så lossna dem. men jag krökte ett förlängningsrör på köpet, men skam den som ger sig. Tusen tack för fin beskrivning ovan. Hade aldrig hittat lösningen med flensövergången själv. Trevlig helg
8 svar · 23,0k läst
·
C
chali405: Om någon läser detta i framtiden så har jag fått detta bekräftat av två oberoende personer, en besiktningsman och vvsmontör att detta är godkänt enligt säker vatten Nedersta Spärren är begränsad 120 grader men att svänga sista övre delen har inget med det att göra. Det motsvarar utdragbar pip
10 svar · 3,0k läst
·
E
elmont: Vrider "ratten" medurs tills det slutar rinna, dom brukar kunna gå trögt.
1 svar · 1,8k läst
·
litari
litari: Jag lägger nytt tak och blev överraskad av en regnskur. Hann få på en presenning innan regnet började, men det har kommit in en del fukt ändå. Delar av garagetaket känns fuktigt när man lägger handen emot och jag har mindre pölar på två ställen på golvet. Min fråga är om jag kan fortsätta lägga mitt tak och bara köra en avfuktare inne i garaget i några dagar eller om jag
0 svar · 938 läst
L
Leif i Skåne: Typfel käglan hänger sig, prova att när du öppnat kranen och det kommer lite vatten vik ansluten trädgårdsland så utkastaren får mottryck då hör man en smäll och ventilkäglan släpper sen är det fullt flöde🤓😌
5 svar · 1,1k läst
T
tergo: [citat] den är nog öppen men skall vridas ett halvt varv för att stänga av vattnet
1 svar · 1,3k läst
·
B
Bjober: Vatten innehåller lösta gaser som när du sänker trycket i den långa sugledningen kan frigöras som luftbubblor. Så det behöver inte vara en läcka.
2 svar · 535 läst
Krilleman
Krilleman: Min gissning är att det var dåligt med luft i blåsan...
8 svar · 1,1k läst
·
Krilleman
Krilleman: [citat] Avloppsslangen i sig hänger alltid i en "orm" så det blir ett vattenlås där. Mängder med installationer är utförda på detta sättet. Inga problem. 👍
8 svar · 9,2k läst
·
T
Tariax: Uppdatering: Det är en liten pöl/fläck som inte försvinner någorlunda snabbt. Kanske en meter från brunnen. Resten verkar rinna bort eller avdunsta då. Får se vad fackman säger i nästa vecka.
17 svar · 3,2k läst
J
Josth: Om det är en torpargrund brukar man täppa till ventilerna på vintern och skotta upp snö mot grundmuren så det får en isolerande effekt. Eftersom skorstensstocken går ner i grunden så värmer den upp utrymmet i grunden plus att isoleringen i trossbotten är mycket enkel i en torpargrund och släpper ner värme. Då brukar det inte frysa i grunden. Men bor man långt upp i Norrland där det
1 svar · 1,0k läst
pacman42
pacman42: [citat] Fungerade väldigt bra, det behövde inte bli lufttätt. Insåg också att det tjuvdrog in kall luft i rörgenomföringen. Tätning av den förbättrade situationen ytterligare.
7 svar · 4,7k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.