Byggahus.se

Radonfilter aktivt kol

1. R
    Medlem Nivå 1
    Hej,

ska köpa mig rening för radon.

Står mellan Radonett och kolfilter.

Är det någon här som har erfarenhet av kolfilter?

Hur farlig kan strålningen bli som bildas efter ett tags användande?
    Har ett separate pumphus men har en vägg imellan till ett hobby rum.

Hur gör man vid hantering när tuben ska tömmas?

Går det som farligt avfall på tippen?

2. M
    Medlem · Nivå 10
    Du bör inte använda kol till radon rening av flera anledningar.
    Du vet inte när kolet är slut, vilket gör att du måste skicka in radonprov med jämna mellanrum.
    Kol påverkas av allt i ditt vatten som järn, mangan, humus etc. Vilket kan avsevärt korta livslängden på kolet (se analysen).
    Filtertuben kommer att avge radon i rummet den står i samt via ev. ventilation spridas vidare.
    Att byta kolen innebär att du utsätter dig för en extremt hög mängd av strålning.
    Du kan lämna kolet till återvinning men du bör inte meddela att det innehåller höga mängder radon. Ska man göra det ordentligt ska det brännas eller destrueras.
    Radonet bör avluftas ut från inomhusmiljö och vatten.
    Finns lite olika på marknaden. Vid avluftning så ska man även tänka på luftkvaliteten. Man vill inte suga in damm, pollen, kvalster, virus, mögelsporer i dricksvattnet. Värt att tänka på då man ofta vill få dom ur vägen samt minimera ljudet.

Lycka till!

3. Patrick E
    Medlem Nivå 10
    Efter att ha läst lite på strålsäkerhetsmyndighetens hemsida så instämmer jag med Mogge vad det gäller radonfilter.
    Kolfilter känns inte optimalt bl a med tanke på hanteringen av kolet och att så många faktorer kan påverka kolets livslängd.

4. B
    Medlem Nivå 2
    Bästa mogge_73,
    Jag har själv installerat kolfilter i område med mycket hög radonhalt. Filtret funkar utmärkt, och prover har tagits både i samband med installation och 1 år efteråt. Jag har mätt strålning i µSv/h i olika delar av huset för att se om det gav något utslag. Det är uppmätt 0,2-0,3 µSv/h i runtom i huset.

Nere i källaren, där filtret är installerat, uppmätte jag som absolut top värde (15cm från filtrets nedersta del) på 10-20µSv/h.
    Så utrustad med en Dosimeter gjorde jag idag bytet. Det tog 2h (lite annat mek. också) och jag utsatte mig för 1.11µSv. Alltså 10 bananer. Detta efter lyft och mek. med det uttjänta filtermaterialet. Dosimetern var placerad vid min bröstficka.

Detta kan knappas anses vara "extremt mycket strålning". Förstår att folk är rädda för strålning, men sanningen är att strålning är en naturlig del av att bo på jorden.

https://xkcd.com/radiation/

5. HasseTeknik
    Medlem · Nivå 15
    En fundering : Är det radondöttrarna ( ev. fästa på kringflygande partiklar ) som fastnar i ett kolfilter? För radongasen ( = en ädelgas ) i sig fastnar väl inte på kol?

6. R
    Medlem Nivå 1
    Blev radonett, funkar väldigt bra