9 568 läst ·
17 svar
10k läst
17 svar
Oljeavskiljare till villagarage - kommunen säger minst klass 1
Verktygstokig
· Norrbotten
· 892 inlägg
När jag byggde föreslog handläggaren att jag skulle sätta in en skiljevägg som senare gick att riva, för att komma runt kravet på oljeavskiljare... ("särskilda ändamål" eller liknande hette det över en viss storlek)
Det var inget tydligt krav som förmedlades, så en klass 2 är monterad efter golvbrunnarna. Från 2018 har den fått en liten oljehinna på ytan och jag har garanterat släppt ut mer olja genom att tvätta mina smutsiga händer!
Det var inget tydligt krav som förmedlades, så en klass 2 är monterad efter golvbrunnarna. Från 2018 har den fått en liten oljehinna på ytan och jag har garanterat släppt ut mer olja genom att tvätta mina smutsiga händer!
Personerna på stadsbyggnadskontoret arbetar oftast inte med rimlighet, vanligt vett och pragmatism. De arbetar för byråkratins regler, ungefär som en bokstavstroende präst arbetar med bibeln. Det bästa är att säga så lite som möjligt, och när man behöver säga något uttrycker man sig vagt och öppet och anpassar sedan det man säger efter svaret man får. Man ska inte försöka diskutera eller argumentera, för byråkratin är hård som sten.
Det gör det inte alltid, äldre områden kan mycket väl ha kombinerat dagvatten och spillvatten i samma avloppssystem.Johan Gunverth skrev:
Jag har det själv.
Klicka här för att svara