Vi ska ta bort köksskåpet men det verkar som tidigare ägare installerar rören efter skåpen var på plats. Finns ingenstans att skruva. Hur får vi loss dessa plast/gummirör?
Rören är PEX och dina kopplingar med vita ringar på är Q&E.J Juliabygga1 skrev:
Dom går inte att demontera utan att ha sönder dessa.
Uponor har en film om hur dom tycke man ska göra om vid demontering.
Men du har dom äldre ringarna (som är gjorda av PEX) och inte dom nya som syns på filmerna nedan.
Dina kopplingar är dessutom av äldre variant i mässing, medans filmernas varianter är helt i plast.
Lossa muttrarna ovan dina avstängningar och ta bort dessa rör.
Men du får ju såklart dra nya senare om det ska vara på samma sätt senare.
Glöm inte att plugga ventilerna under byggtiden så du undviker oönskad vattenskada.
https://www.hornbach.se/p/vatette-plugg-va-1219-15-mm-1945971/5109218/
https://www.hornbach.se/p/kopplings...assing-forkromad-15-mm-g1-2-1947241/10617761/
Köp två av varje så passar dessa direkt på ventilerna.
Redigerat:
Klicka här för att svara


