Hej,
Jag planerar att flytta diskhon från punkt 1 i bifogad ritning till punkt 2. (Då jag vill riva väggen där diskhon är installerad) i samband med att vi gör om hela köket.
Det är betongplatta med golvvärme i hela huset.
Förslag A (markerat grönt) är att dra avlopp till vasken i badrummet och ansluta till brunnen ovanför golvet genom att sätta en förgrening att ansluta till.
Det ska vara skåp längs med hela väggen mellan ny diskho till väggen vid vasken i wc-rummet.
Förslag B (markerat blått) är att på något vis dra det från ytterväggen, men gissar att det inte går.
Frågor gällande förslag A
1. Går det att ansluta som tänkt till befintligt avlopp med en förgrening ovan mark? bifogar även bild på vasken vid toaletten. Räcker det att göra hål i väggen eller behöver man bila upp något av golvet? (Även här golvvärme)
2. Hur gömmer man rören bakom köksskåpen, blir det besvärligt/en dålig lösning? Det är ca 3m från diskhon till vasken vid WC. Behöver man ha ett mellanrum mellan skåpen till väggen, och då även en lite bredare bänkskiva? Finns det sådana bänkskivor till normala priser? Eller gör man bara hål i skåpen och drar det rakt igenom?
Fråga gällande förslag B, är det ens att tänka på med tanke på golvvärmen?
Andra förslag? Eller går det att göra för en rimlig summa?
Jag planerar att flytta diskhon från punkt 1 i bifogad ritning till punkt 2. (Då jag vill riva väggen där diskhon är installerad) i samband med att vi gör om hela köket.
Det är betongplatta med golvvärme i hela huset.
Förslag A (markerat grönt) är att dra avlopp till vasken i badrummet och ansluta till brunnen ovanför golvet genom att sätta en förgrening att ansluta till.
Det ska vara skåp längs med hela väggen mellan ny diskho till väggen vid vasken i wc-rummet.
Förslag B (markerat blått) är att på något vis dra det från ytterväggen, men gissar att det inte går.
Frågor gällande förslag A
1. Går det att ansluta som tänkt till befintligt avlopp med en förgrening ovan mark? bifogar även bild på vasken vid toaletten. Räcker det att göra hål i väggen eller behöver man bila upp något av golvet? (Även här golvvärme)
2. Hur gömmer man rören bakom köksskåpen, blir det besvärligt/en dålig lösning? Det är ca 3m från diskhon till vasken vid WC. Behöver man ha ett mellanrum mellan skåpen till väggen, och då även en lite bredare bänkskiva? Finns det sådana bänkskivor till normala priser? Eller gör man bara hål i skåpen och drar det rakt igenom?
Fråga gällande förslag B, är det ens att tänka på med tanke på golvvärmen?
Andra förslag? Eller går det att göra för en rimlig summa?
Redigerat:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 127 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 127 inlägg
1. Man kan dra avloppsrör längs väggar och genom väggar. Dock måste de hela tiden luta lite neråt.
2. Beroende på kökstillverkare kan man välja grundare lådor för att få större mellanrum bakom dem eller regla ut där skåpen sitter fast i väggen. Ingen aning vad kostnaden för extra djup bänkskiva är.
Förslag B
Jag förstår inte hur du har tänkt. I ytterväggen finns väl inga vatten- och avloppsrör. Man vill undvika den typen av rör i ytterväggen pga. frysrisken.
2. Beroende på kökstillverkare kan man välja grundare lådor för att få större mellanrum bakom dem eller regla ut där skåpen sitter fast i väggen. Ingen aning vad kostnaden för extra djup bänkskiva är.
Förslag B
Jag förstår inte hur du har tänkt. I ytterväggen finns väl inga vatten- och avloppsrör. Man vill undvika den typen av rör i ytterväggen pga. frysrisken.
Det första alternativet är ju inte omöjligt i alla fall. Det bör dessutom gå att få rätt OK utseendemässigt i badrummet. Som redan påpekats så måste ju rören gå lätt lutande och glöm dessutom inte att du skall få plats med vattenlås under diskhon. I praktiken så innebär detta att det blir rätt tight att få till rörande lutningen.
Även om man egentligen inte vill dra i ytterväggar så tror jag att detta är bäst i detta fallet, för avloppet. Det lär inte frysa i detta fallet. Sista biten lägger du in det i innerväggen. Vattnet drar du under skåpen hela vägen så att du slipper ha det i ytterväggen.
Räkna med att du får rensa avloppet ibland (långa smala rör med 90-gradersvinklar) så se till att ha anslutningar för detta tillgängliga. Jag har en 90-gradersvinkel under golvet i mitt kök, det röret behöver rensas då och då. Rensband räcker.
Även om man egentligen inte vill dra i ytterväggar så tror jag att detta är bäst i detta fallet, för avloppet. Det lär inte frysa i detta fallet. Sista biten lägger du in det i innerväggen. Vattnet drar du under skåpen hela vägen så att du slipper ha det i ytterväggen.
Räkna med att du får rensa avloppet ibland (långa smala rör med 90-gradersvinklar) så se till att ha anslutningar för detta tillgängliga. Jag har en 90-gradersvinkel under golvet i mitt kök, det röret behöver rensas då och då. Rensband räcker.
Produkter som diskuteras: "Rensband"
Rensband för stopp i avloppet 7,5 m
För avloppsrensning
74 kr inkl moms
Läs mer
Klicka här för att svara


