I familjens sommarstuga så delar vi vatten och avlopp med grann-fastigheten, vatten kommer från djupborrad brunn och avloppet är enligt mina högst begränsade kunskaper en 3kammar-brunn och såvitt vi kan avgöra så rinner överflödet ut i ett dike i ett närliggande skogsparti.
Vattenbrunnen och 3 kammar-brunnen är placerade på grannens fastighet, vi nyttjar anläggningen genom servitut samt, att det från byggandet av anläggningen finns ett avtal där alla kostnader kring anläggningen delas lika mellan alla anslutna fastigheter. Det var från början 4st, numera sen några år tillbaks 3st då 1 borrade egen brunn och ordnade eget avlopp.
Det är nu barn-barnen till de som som ursprungligen byggde den gemensamma anläggningen som äger de 3 anslutna fastigheterna, dvs ingen har speciellt bra koll, annat än att det kommer en slagsugare och "tömmen brunnen" 1 gång om året o de delar på räkningen......
I somras skickade kommunen ut något form av blankett där de ville inventera alla gamla enskilda avlopp.
Vilket nu resulterat i att vi i dagarna fick meddelande från kommunen att avloppet är underkänt och måste åtgärdas om vi ska tillåtas fortsätta nyttja det.
Det lilla jag förstår av det hela så är själva 3kammar-brunnen i mycket gott skick, slamsugaren kommenterar vid varje tömning hur hel o fin den är. Varken vi eller de andra anslutna har någonsin haft några stopp eller andra problem, det är bara räkningen från slamsugaren som skall delas varje år som ens gör att någon tänker på att anläggningen finns.
Det luktar dock uppenbart "avföring" i det skogsparti där vi tror att överflödet rinner ut.....
Det hela är byggt tidigt 70-tal och är såvitt vi vet helt orört sen dess.
Vi vet inte ens vad som finns idag mellan 3kammar-brunnen och det rör vi ser som mynnar ut i skogspartiet Ca:100m bort där det luktar skit....
När jag googlar så får jag läsa om infiltration och markbädd? Samt att det numera finns många typer av "mini-reningsverk", både biologiska och med olika kemikalier....
Finns det nån uppenbar "bästa enklaste billigaste lösning" för att ordna till så att kommun blir nöjd?
Är det ett alternativ att kolla på olika lösningar där toaletten inte är ansluten till avloppet för att minska kraven? Jag tänker typ förbrännings-toa?
Vattenbrunnen och 3 kammar-brunnen är placerade på grannens fastighet, vi nyttjar anläggningen genom servitut samt, att det från byggandet av anläggningen finns ett avtal där alla kostnader kring anläggningen delas lika mellan alla anslutna fastigheter. Det var från början 4st, numera sen några år tillbaks 3st då 1 borrade egen brunn och ordnade eget avlopp.
Det är nu barn-barnen till de som som ursprungligen byggde den gemensamma anläggningen som äger de 3 anslutna fastigheterna, dvs ingen har speciellt bra koll, annat än att det kommer en slagsugare och "tömmen brunnen" 1 gång om året o de delar på räkningen......
I somras skickade kommunen ut något form av blankett där de ville inventera alla gamla enskilda avlopp.
Vilket nu resulterat i att vi i dagarna fick meddelande från kommunen att avloppet är underkänt och måste åtgärdas om vi ska tillåtas fortsätta nyttja det.
Det lilla jag förstår av det hela så är själva 3kammar-brunnen i mycket gott skick, slamsugaren kommenterar vid varje tömning hur hel o fin den är. Varken vi eller de andra anslutna har någonsin haft några stopp eller andra problem, det är bara räkningen från slamsugaren som skall delas varje år som ens gör att någon tänker på att anläggningen finns.
Det luktar dock uppenbart "avföring" i det skogsparti där vi tror att överflödet rinner ut.....
Det hela är byggt tidigt 70-tal och är såvitt vi vet helt orört sen dess.
Vi vet inte ens vad som finns idag mellan 3kammar-brunnen och det rör vi ser som mynnar ut i skogspartiet Ca:100m bort där det luktar skit....
När jag googlar så får jag läsa om infiltration och markbädd? Samt att det numera finns många typer av "mini-reningsverk", både biologiska och med olika kemikalier....
Finns det nån uppenbar "bästa enklaste billigaste lösning" för att ordna till så att kommun blir nöjd?
Är det ett alternativ att kolla på olika lösningar där toaletten inte är ansluten till avloppet för att minska kraven? Jag tänker typ förbrännings-toa?
Medlem
· Sverige
· 5 688 inlägg
Vad exakt anmärktes på vid kommunens inspektion? Någon vägledning till lämpliga åtgärder måste de ha gett.
Ni bör ta hjälp lokalt på platsen utifrån att markförutsättningar och ev. närhet till vatten påverkar hur det ska åtgärdas. Kommunen kan ha en förteckning över godkända/certifierade företag som utför sådana här markarbeten.
Har själv en fastighet med trekammarbrunn och infiltration från 80-tal som blivit godkänd.
Tveksam till att det blir billigare att bygga om tre fastigheters avlopp och installera förbränningstoalett, samt ändå åtgärda befintligt avlopp enbart för BDT.
Har själv en fastighet med trekammarbrunn och infiltration från 80-tal som blivit godkänd.
Tveksam till att det blir billigare att bygga om tre fastigheters avlopp och installera förbränningstoalett, samt ändå åtgärda befintligt avlopp enbart för BDT.
Jag har tyvärr inte direkta uppgifter.H Harald Blåtumme skrev:
Eftersom anläggningen är placerad på grannens fastighet så är det h*n som fått meddelande av kommunen som h*n i sin tur förmedlat till min mor som då ringde mig i ren panik.
Jag ska få se kopia på brevet i helgen, återstå att se vad det egentligen står...
Något i den stilen blev min spontana tanke också.Claes Sörmland skrev:
Borde det inte även finnas enklare varianter av "mini-reningsverk" som man kan koppla på efter trekammarbrunnen för att bara rena vattnet som rinner ut från bakterier o vad annat det finns i det?
Som då inte blir lika utrymmeskrävande eller beroende av rätt markförhållanden för att fungera?
Vi kommer absolut ta in offerter från lokala entreprenörer.A AndersS skrev:Ni bör ta hjälp lokalt på platsen utifrån att markförutsättningar och ev. närhet till vatten påverkar hur det ska åtgärdas. Kommunen kan ha en förteckning över godkända/certifierade företag som utför sådana här markarbeten.
Jag gillar dock att ha lite koll på läget och veta vad det finns för alternativ innan.
Jag gillar inte att vara utelämnad till att lita på hantverkare med silvertunga som försöker sälja mig sina tjänster och produkter.
Minireningsverk har CE-krav på sig som byggprodukt vilket innebär att som enhet eller ihopkopplade specifika enheter till ett system måste klara kraven för minireningsverk för att vara godkända.K Kasken skrev:
Därmed fins det ingen 'enkel burk' man kan hänga på för att rädda upp ett befintligt system som blivit underkänd, sedan har man kravet att alla förändringar som påverkar sammansättningen av avloppsvattnet kräver ny avloppstillstånd, även om avsikten är att förbättra detta.
Jag gissar att problemet är som vanligt med 3-kammarbrunnar att infiltreringen/markbädden har blivit igensatt, och det i sin tur beror på ofta att infiltreringen är väldigt gammal - kanske från 80-90 talet då ingen har visar någon ömhet för sådana saker under alla åren när det fungerat, innan det blivit tvärstopp... tiden kan också förkortats mycket för att 3-kammarbrunnen är överlastad och man har få mer eller mindre stor slamflykt under en lägre tid - och det är det som till slut sätter igen infiltreringen/markbädden.
Det kanske räcker att spola ur bädden/infiltreringen så att funktionen återställs, men då gäller det att kommunen blir så övertygad att åtgärden är så pass långsiktig att de häver underkännandet.
Om man tittar på:
https://www.havochvatten.se/download/18.1d58828a15f50337fd4466c4/1708779092283/HVMFS-2016-17-ev.pdf
och på sidan 8 så ser man att varje åtgärd som ger förändring i avloppssammansättningen eller ändring i kapacitet kräver nytt avloppstillstånd även om åtgärden förbättrat kvaliten.
Med andra ord gräva om markbädd/infiltrering kräver ny avloppstillstånd men man kan byta en trasig 3-kammarbrunn till likvärdig storlek utan nytt avloppstillstånd, då man anser att markbädden/infiltreringen är det dominerande i avloppsbehandlingen för kvaliten på den behandlade/renade avloppsvattnet.
---
I första hand skall ni försöka få till en ny 3-kammarbrunn med infiltrering/markbädd...
Måste ni använda minireningsverk så måste ni läsa igenom så mycket det går i avseende användarupplevelser för de olika minireningsverkslösningar - det fins de som är jätterobusta och luktfria och näst intill underhållsfria, andra som luktar illa och aldrig får ordning på ventilationen, pumpar som går sönder, dyra förbrukningsmaterial som filtersäckar, dyra abonnemangskrav - sedan fins det lösningar som man helt enkelt inte får ordning på och det är ett gullande med verket hela tiden eller tvingas köra den tex. utan flockningsmedel för med denna så slammar den igen fort och därmed inte drivs enligt avloppstillståndet etc. etc.
Kan man lösa sin avloppsproblem med en 3-kammare med infiltrering/markbädd.. kör på det!!!.
Du får återkomma när du vet vad som ska åtgärdas enligt besiktningsprotokoll.K Kasken skrev:
Men du bör ändå rådfråga lokalt utifrån t.ex. markförhållande i område då de som gör dessa arbeten oftast har erfarenhet. De brukar veta vad som krävs och godkänns av infiltration, markbädd, reningsverk, etc, på platsen.
Har ni inga andra grannar i området som också har enskilda avloppsanläggningar?
Här får du ett exempel på vad du kan hitta hos kommunen med information:
https://www.vimmerby.se/bygga-bo-och-miljo/vatten-och-avlopp/enskilda-avlopp
Och långt ned på sidan finns en länk till Avloppsguiden där du kan söka på kommuner och de som utför olika uppdrag "Sök lokala gräventreprenörer och kommuninfo (Avloppsguiden)", dvs den kommun där ni har fastigheten.
När du vet grundförutsättningarna kan läsa in dig på den lösning som krävs för er enskilda avloppsanläggning.
Redigerat:
Moderator
· Stockholm
· 57 787 inlägg
Som sagt börja med att ta reda på exakt vad kommunen har skrivit. Sedan vilka lösningar som kan tänkas vara godkända. Det beror på saker som hur mycket hus det finns i närområdet, närhet till vattentäckter, naturskyddsområden osv.
Det finns med stor sannolikhet en äldre infiltration som nu är igensatt. Man vill helst undvika att gräva upp en äldre infiltration, det räknas som miljöfarligt avfall, och kostar en hel del att ta hand om, och har man grävt upp det så är det inte tillåtet att återfylla med det materialet. Därför försöker man oftast gräva ned en ny infiltration en bit från den gamla.
Det finns med stor sannolikhet en äldre infiltration som nu är igensatt. Man vill helst undvika att gräva upp en äldre infiltration, det räknas som miljöfarligt avfall, och kostar en hel del att ta hand om, och har man grävt upp det så är det inte tillåtet att återfylla med det materialet. Därför försöker man oftast gräva ned en ny infiltration en bit från den gamla.
Redigerat:
Renoverare
· Uppsala
· 2 169 inlägg
Du bör, tycker jag, planera för en egen avloppsanläggning, helst på din egen mark om det finns plats. Idag måste man dimensionera en avloppsanläggning för permanentboende och om ni är flera fastigheter eller hushåll som delar på en anläggning så blir det en rätt stor sådan. Jag skulle inte utgå ifrån att ni får använda gamla trekammarbrunnen. Inte för att det måste vara något fel på den, utan för att den kan vara för liten för flera hushåll utifrån dagens krav.
Annars rekommenderar jag som vanligt Naturvårdsverkets skrift om små avloppsanläggningar samt SGU:s jordartskarta på nätet, där du kan få en fingervisning om jordmånen.
Annars rekommenderar jag som vanligt Naturvårdsverkets skrift om små avloppsanläggningar samt SGU:s jordartskarta på nätet, där du kan få en fingervisning om jordmånen.
Enligt gällande regler och lagar, så är det tillåtet att gräva om en infiltration med byte av massor. Utan att prata med kummunen, det är renovering. Men den får inte flyttas eller utvidgas en enda decimeter från den plats som den befinner sig på nu.
Är inte så säkert att myndigheterna håller med om det.J jonaserik skrev:
Se t.ex.: https://www.havochvatten.se/avlopp-...aver-ett-nytt-tillstand-eller-en-anmalan.html
I ts fall är det absolut inte aktuellt "fick meddelande från kommunen att avloppet är underkänt och måste åtgärdas om vi ska tillåtas fortsätta nyttja det.".J jonaserik skrev:
Med besiktningsprotokoll och att det inte fortsätta att användas.
Avloppet kan mycket väl vara utfört på enklaste sätt. Alltså bara infiltration. Men det kan även vara markbädd. Oavsett vilket så tycks det ha slammat igen, vilket händer efter ett antal år. Vilket också stämmer, då det luktar avlopp. Normalt sett gräver man bara bort, och ersätter med nya infiltrationsmassor. Det kan gå att spola rent infiltrationen, men det görs inte på en så gammal anläggning.
Men en så här stor sak räknas inte som renovering, utan kommer troligen att ses som ombyggnad. Då måste brunnen uppfylla dagens krav. Så vilken typ av anläggning som kommer att krävas hos dig kan vi bara spekulera kring. Det beror dels på vilken Kommun du ni tillhör, vilken typ av markförhållande ni har, närhet till sjöar och vattendrag osv. Reglerna på 70-talet var helt annorlunda. Så ni får ta dit någon från Kommunen som får avgöra vilken typ av anläggning ni behöver.
Men en så här stor sak räknas inte som renovering, utan kommer troligen att ses som ombyggnad. Då måste brunnen uppfylla dagens krav. Så vilken typ av anläggning som kommer att krävas hos dig kan vi bara spekulera kring. Det beror dels på vilken Kommun du ni tillhör, vilken typ av markförhållande ni har, närhet till sjöar och vattendrag osv. Reglerna på 70-talet var helt annorlunda. Så ni får ta dit någon från Kommunen som får avgöra vilken typ av anläggning ni behöver.
Dessutom ligger anläggningen hos grannen och det är grannen som fått besiktningsprotokollet från kommunen, inte ts mor. TS mors fastighet har ett servitut på att använda den, som gäller ytterligare en fastighet.A AG A skrev:Avloppet kan mycket väl vara utfört på enklaste sätt. Alltså bara infiltration. Men det kan även vara markbädd. Oavsett vilket så tycks det ha slammat igen, vilket händer efter ett antal år. Vilket också stämmer, då det luktar avlopp. Normalt sett gräver man bara bort, och ersätter med nya infiltrationsmassor. Det kan gå att spola rent infiltrationen, men det görs inte på en så gammal anläggning.
Där inte alltid kommunen ger förslag på anläggning, vill inte agera jävig och det förekommer, så ts granne där anläggningen finns kan få skicka in dokument på hur man vill åtgärda bristerna enligt besiktning för godkännande.
https://avloppsguiden.se/kommuner/
Redigerat: