…men jag vet inte vad jag letar efter.

Se bilden. Från vänster kommer avloppet från tvättmaskinen. I skåpet ovanför har jag nu installerat vatten och en vask. Avloppsvattnet från vasken ska ner i golvbrunnen, och jag vill ha det snyggt och prydligt. Dvs inte bara en slang nertryckt i golvbrunnan ihopbuntad med buntband och slänga locket åt h*e.
Vad behöver jag? Eller går det inte? :)

• Avloppsrör från tvättmaskin anslutet till en golvbrunn i ett underskåp, med vattenrör bakom. Golvbrunnen har ett metallgallerlock.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
ullet
Dra ner vanliga vita avloppsrör (32 eller 40 mm) och avsluta med en krök liknande den du har från tvättmaskinen nu, sen gör du antingen ett avstick med vita avloppsrör till tvättmaskinen och sätter upp en tratt bredvid maskinen eller drar upp avloppsslangen i skåpet och ansluter den där på lämpligt sätt.

Du behöver ingen vattenlås på rören då det finns i golvbrunnen, men det gör inget om det sitter ett till längs vägen heller, kan vara enklare att hitta lämpligt kit att fästa under vasken.

• Gilla
andreascarlsson
  • Laddar…
Så man ansluter avloppet från tvättmaskinen till ett enda rör som går ner i golvbrunnen då?
Ja, det verkar ju logiskt. 👍

Under vasken har jag idag avloppsör med 'avlopp från diskmaskins'-anslutning (plopparna längst upp på bilden). Kan man använda det till tvättmaskin också, eller blir tvättmaskinen ledsen om vattnet först går ner, och sedan upp?

Grå köksavloppssats med diskmaskinsanslutning och flexibelt avloppsrör, inkluderar grönt propp element.
Skapa konto

Är det bättre att köpa en sån här och sätta innan golvbrunnen?
Vit plastkoppling med anslutning för rör, märkt "NORMI 735", troligen för avlopp.
Skapa konto

andreascarlsson andreascarlsson skrev:
. Kan man använda det till tvättmaskin också
JA, men jag tror den vite är bättre

• Gilla
andreascarlsson
  • Laddar…
ullet
Jag skulle nog satt slangen ovanför vattenlåset. Rekommendationen för tvättmaskinsslangen är ju att den ska anslutas så högt så att det inte kan bli en häverteffekt som tömmer maskinen, så att få upp vattnet till anslutningen under vasken borde inte vara några problem om maskinen står bredvid skåpet.

• Gilla
andreascarlsson
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.