1 062 läst ·
4 svar
1k läst
4 svar
Kanske relining?
Hej!
Jag ska eventuellt låta relina och har gjutjärnsbrunn. Det är ett hus byggt 1934.
Frågor:
1. Vad bör jag tänka på inför en relining?
2. Om man får stopp i rören, efteråt håller plasten för högtrycksspolning, eller hur gör jag rent? Antar att rensband är uteslutet.
3. Kommer det lättare att bli stopp, om insidan kan blir tunnare?
4. Hur länge håller en relining?
5. Är det någonting annat, som är bra att känna till?
Tack för att ni kan🙏
Jag ska eventuellt låta relina och har gjutjärnsbrunn. Det är ett hus byggt 1934.
Frågor:
1. Vad bör jag tänka på inför en relining?
2. Om man får stopp i rören, efteråt håller plasten för högtrycksspolning, eller hur gör jag rent? Antar att rensband är uteslutet.
3. Kommer det lättare att bli stopp, om insidan kan blir tunnare?
4. Hur länge håller en relining?
5. Är det någonting annat, som är bra att känna till?
Tack för att ni kan🙏
Produkter som diskuteras: "rensband"
Rensband för stopp i avloppet 7,5 m
För avloppsrensning
74 kr inkl moms
Läs mer
Troligtvis gjutjärn umder golvet med, är det källare, så har nog även dessa paserat datumet. Vad har hänt med dina synliga rör då. Det är där man märker att dom svettas med bruna ränder på. Ledsamt men då är det porer i dom och kanske mycket tunn gods kvar innan sönderfall. Relina sådana är inte bra.
Tack för svar. Ser dem inte, eftersom de ligger under golvet. Ser bara gjutjärnsbrunnen under duschkabinen, när jag spolar rent den ibland. Men det viner tjutande, om man spolar kallt vatten i handfatet i badrummet och frekvensen på ljudet sjunker, om man inte för över kranen i neutralt läge direkt. Det antar jag tyder på hål i rören.J jonaserik skrev:Troligtvis gjutjärn umder golvet med, är det källare, så har nog även dessa paserat datumet. Vad har hänt med dina synliga rör då. Det är där man märker att dom svettas med bruna ränder på. Ledsamt men då är det porer i dom och kanske mycket tunn gods kvar innan sönderfall. Relina sådana är inte bra.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 078 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 078 inlägg
2. Med relining med strumpmetoden blir det som ett modernt avloppsrör inuti gjutjärnsröret så det ska tåla alla vanliga sätt att rensa.
3. Det blir lättare stopp i ett tunnare rör men å andra sidan är det röret slätt, till skillnad från gamla rostiga gjutjärnsrör, och det blir mindre stopp i ett slätt rör.
4. Ingen vet eftersom tekniken inte är mer än typ 20-30 år.
3. Det blir lättare stopp i ett tunnare rör men å andra sidan är det röret slätt, till skillnad från gamla rostiga gjutjärnsrör, och det blir mindre stopp i ett slätt rör.
4. Ingen vet eftersom tekniken inte är mer än typ 20-30 år.
Många som har haft lika som dig. Rören under golvet har varit bra kexiga och en relining har varit kontraproduktivt. Kostsamt är det. För att få ordning på det från grunden, blir det att såga upp rännor i golvet och lägga nya plaströr till utsida huset grund. Inte helt otroligt att det utanför huset är cementrör och då går det nog att stoppa in ett plasrör från insidan 0,5 - 1,0 meter i det. Samt byta det som går upp i huset. Samtidigt så blir gjutjärmsbrunnen en ny med.F Fredrik Moback skrev:Tack för svar. Ser dem inte, eftersom de ligger under golvet. Ser bara gjutjärnsbrunnen under duschkabinen, när jag spolar rent den ibland. Men det viner tjutande, om man spolar kallt vatten i handfatet i badrummet och frekvensen på ljudet sjunker, om man inte för över kranen i neutralt läge direkt. Det antar jag tyder på hål i rören.
Jämnför priserna på båda sätten, kan vara att det går jämnt upp.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden