Hej alla,

I vårt hus finns två toaletter, vilket är fullt tillräckligt...men båda dessa är belägna på entréplan. Vi har sen vi köpte huset känt att en mugg i källaren skulle vara väldigt bra att ha. Dels tillbringar vi mycket tid i gillestugan men framförallt har vi ett gästrum i källaren och toaletterna på entréplan ligger precis vid vårt sovrum, så det är lätt att bli störd om det blir mycket spring på nätterna (svärföräldrar 😆).

Vi har därför börjat titta på möjligheterna att installera en holk i tvättstugan. Två av våra grannar (som har väldigt lika hus som vårt) har gjort detta, men förutsättningarna är inte identiska har vi upptäckt. Deras tvättstugor har en lite annan avloppsdragning och andra material.

För oss så kommer stammen från köket ned från taket ganska mitt på ena väggen. Det är ett ca ø70 mm plaströr som går ned i en gjutgärnsstam med en inspektionslucka:

Gjuten avloppsstam i tvättstuga, omgiven av vägg och hushållsmaskiner, med inspektionslucka och plastanslutning i övre del.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Lite knepigt att fota då tvättmaskin och torktumlare står i vägen. Ungefär så här ser det ut idag enligt min snabba Sketchup-ritning:
Sketchup-ritning över källare med två rektangulära objekt och avloppsrör på väggen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag funderade först på om vi skulle använda "tron"-lösningen...alltså att bygga en plint att ställa muggen på, så utloppet från den kunde kopplas på ovanför gjutjärnsstammen. På så sätt skulle inspektionsluckan kunna sparas (och användas om det behövdes) men jag mätte avståndet från golvet till skarven mellan stammen och plaströret, och det är 45 cm! Det blir ett rejält kliv att ta, och frugan och jag blir inte yngre.

Min fråga till forumets samlade kompetens blir då om det går att ta bort hela gjutjärnsdelen med inspektionsluckan? Hur sitter den mot muffen nere i golvet? Om det är möjligt att ta bort den och ha en inspektionslucka på något annat sätt (eller skippa den helt, den har troligen aldrig öppnats sen huset byggdes) så skulle toalettplaceringen bli långt mycket enklare.

Vi skulle inte ha någonting emot att bygga en låg plint för att få upp toaletten lite om det skulle behövas. Den plinten skulle ju då också kunna sträcka sig till högra väggen, så TM och TT kommer upp en smula vilket ju underlättar hanteringen av tvätt. Vi överväger också att köra tvättpelare där i högra hörnet.

Någon som får några tankar/idéer?

Mvh
P

T
Du borde kunna byta hela den nedre delen av gjutjärnsröret mot ett nytt i plast. Med fördel kan det ha en Y-koppling med lock för inspektion/rensning och sen en T- eller Y-koppling där toaletten kopplas på.

Köksavloppet kopplas också på den nya stammen uppifrån.

En renslucka är inte fel att ha för att kunna inspektera/rensa om det blir stopp i avloppet under plattan. (fråga hur jag vet... ;) )

T Testarn skrev:
Du borde kunna byta hela den nedre delen av gjutjärnsröret mot ett nytt i plast. Med fördel kan det ha en Y-koppling med lock för inspektion/rensning och sen en T- eller Y-koppling där toaletten kopplas på.

Köksavloppet kopplas också på den nya stammen uppifrån.

En renslucka är inte fel att ha för att kunna inspektera/rensa om det blir stopp i avloppet under plattan. (fråga hur jag vet... ;) )
Tack Testarn!

Lite så jag tänker också. Frågan är dock fortfarande hur rens-, inspektionsluckans del sitter mot stammen som går ned i plattan. Detta är grejer från slutet av 60-talet och jag ser inga spår efter att de skulle ha grejats med sen dess.

Gällande renslucka så hade vi en spol/film-kille här för rätt många år sedan, när vi hade ett litet stopp efter förra ägarna. Han kunde gå ned med sin kamera från köket och köra den hela vägen ut till gatan, så jag känner att det kanske inte är så jätteviktigt att ha de där luckorna. Tekniken för filmning och spolning av avlopp har ju utvecklats en hel del sen 60-talet. Fast det är klart...det skadar ju inte att ha någon slags öppning där när/om det ändå ska bytas lite grejer för att få dit en toalett.

Kan en ev. renslucka sättas ovanför sticket från toaletten? Jag tänker att det smidigaste vore att ha toalettens anslutning så låg som möjligt för att få ett bra fall och att toaletten då inte behöver ställas på en så hög plint.

T
Det ser ju ut som om rensluckan sitter på en rörbit som slutar vid golvet så det är nog skarv där.

Ja, ett instick för toaletten kan göras precis ovanför golv och en ny renslucka/Y-koppling ovanför på "lagom" höjd, antingen åt samma håll eller motstående.

Har du en toastolen med P-koppling kommer ju den ut en bit upp på stolens baksida så stolen behöver ingen eller minimal klack att stå på som jag ser det.

När vi filmade och spolade rör gick de in från köksavlopp i köket, genom golvbrunnar i diverse rum och även genom den renslucka som fanns i garaget (i källaren) så de kan komma åt utan renslucka om man inte vill ha en.

• Gilla
Paxman
  • Laddar…
Det är gjutjärnsrör och dom står på varandra på vägen upp. Riktigt tunga grejer. Inte helt lätt att koppla på någon bit plast där. För att få det bra, så blir det nog byte av rör hela vägen upp till andra delar som toa/handfat/disk e.t.c.

J jonaserik skrev:
Det är gjutjärnsrör och dom står på varandra på vägen upp. Riktigt tunga grejer. Inte helt lätt att koppla på någon bit plast där. För att få det bra, så blir det nog byte av rör hela vägen upp till andra delar som toa/handfat/disk e.t.c.
Som som skrev i första inlägget är det 70 mm plaströr från rensluckans gjutjärnsrör upp genom bjälklaget till köket.

OK kikade bara på färgen, men det är toa uppe och dom har egen stam ner då. 70 duger gott för köket. Då kan det gå att enkelt skarva in en toa där. när det är 110 ner. Men eftersom det är ett äldre hus, kan det vara tunna rör, kallas för äggskalsrör och spricker lätt, skrapar du bort färg och dom är vita så är det äggskal, blågrå eller orange så är det den tjocka typen.

J jonaserik skrev:
OK kikade bara på färgen, men det är toa uppe och dom har egen stam ner då. 70 duger gott för köket. Då kan det gå att enkelt skarva in en toa där. när det är 110 ner. Men eftersom det är ett äldre hus, kan det vara tunna rör, kallas för äggskalsrör och spricker lätt, skrapar du bort färg och dom är vita så är det äggskal, blågrå eller orange så är det den tjocka typen.
Ingen toa uppe på detta rör...det är köket som är ovanför. De andra toaletterna är i en annan ända av huset. Gjutjärnsprylen med luckan, är den 110 ned i plattan? Kan inte mäta den utan att ta bort tvättmaskinen, och det är jag inte så sugen på just nu. 😋

Tror inte det är äggskalsrör. Tror att de är blågrå och snubben som filmade sa inget om äggskal, vilket jag tror han skulle gjort...han var en riktig gammal räv...och jag är rätt säker på att jag frågade honom, eftersom jag kände till problemet innan vi köpte huset. 😁

T
P Paxman skrev:
Ingen toa uppe på detta rör...det är köket som är ovanför. De andra toaletterna är i en annan ända av huset. Gjutjärnsprylen med luckan, är den 110 ned i plattan? Kan inte mäta den utan att ta bort tvättmaskinen, och det är jag inte så sugen på just nu. 😋

Tror inte det är äggskalsrör. Tror att de är blågrå och snubben som filmade sa inget om äggskal, vilket jag tror han skulle gjort...han var en riktig gammal räv...och jag är rätt säker på att jag frågade honom, eftersom jag kände till problemet innan vi köpte huset. 😁
Är rätt säker på att det är ett 110-rör.

• Gilla
Paxman
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.