Jag körde rengöringsprogram i diskmaskinen o efter det var det en pöl av vatten i den. Smutsvatten och lite grönsaksrester ser det ut som.
Kolla bilderna - verkar inte gå att ta loss/skruva loss något så hur ska jag kolla o eventuellt åtgärda stoppet?
Kolla bilderna - verkar inte gå att ta loss/skruva loss något så hur ska jag kolla o eventuellt åtgärda stoppet?
Jag vet inte vart det är stopp. Jag rengjorde maskinen med en sån flytande behållare. Efter den var klar o jag öppnade så var det en pöl av vatten kvar på golvet runt utsuget lixom.Alfredo skrev:
Jag tömde den på vatten o har kollat ner i silar, vid den vita saken på bilden. Under den sitter en propeller men inte heller propellern var det stopp i.
Så jag vet inte vart stoppet sitter eller om den inte suger ut ☺️
Lite vatten där är inget onormalt eller pratar vi om litervis? Pumpar den ut vattnet som den ska i övrigt? Varför tror du att det är stopp? Diskar den inte som den ska? Får du några felmeddelanden?H Hildor skrev:
Jag ska kolla o testa den imorrn. Det kanske var 1-2 liter max men den brukar vara helt torr. Därav jag trodde det var stopp.Alfredo skrev:
Tack för input, tips o tankar, återkommer efter test imorrn ☺️
Där har vi tagit upp allt vatten o sugit ut med handdukar så vi skulle kunna kika ner ☺️Alfredo skrev:
Hela metallplattan var fylld med vatten, syns inte på bilderna men hela hålet var fyllt samt plattan den sitter i lixom.
Under natten har Felkod 15 dykt upp o på bår Bosch ser det ut o vara nån vattenläcka eventuellt. Men det finns inget blött omkring den eller under. Alla slangar ser hela ut.Alfredo skrev:
Hittade en annan tråd här på forumet så vi ska testa stänga av den sen o se vad som händer när vi startar den igen.
Uppdatering, vi körde ett snabbprogram imorse, samma fel - blött på golvet i maskinen. Efter att ha kollat en Youtubevideo om felkod 15 så fixade jag flottören så felkoden skulle upphöra och det gjorde den oxå.
Körde ett snabbprogram igen o då dök felkod 24 upp, stopp i avloppet (typ). Så jag skruvade av det jag kunde på rören under vasken där den ansluter. Stoppade ner en piprensare åt båda hållen och under vasken satt det lite fettansamling..
Testade köra porgram igen men samma fel, det är vatten på golvet.
Så nu har vi fått ringa en tekniker som ska komma ut. Jag kommer inte åt slangarna o rensa dom som går in/ut från maskinen, min piprensare fastnade i en krök o kom inte vidare. Dock så var det inget guck alls från maskinslangen o ut..det som fanns var under diskhon o där kommer vatten från hon oxå.
Körde ett snabbprogram igen o då dök felkod 24 upp, stopp i avloppet (typ). Så jag skruvade av det jag kunde på rören under vasken där den ansluter. Stoppade ner en piprensare åt båda hållen och under vasken satt det lite fettansamling..
Testade köra porgram igen men samma fel, det är vatten på golvet.
Så nu har vi fått ringa en tekniker som ska komma ut. Jag kommer inte åt slangarna o rensa dom som går in/ut från maskinen, min piprensare fastnade i en krök o kom inte vidare. Dock så var det inget guck alls från maskinslangen o ut..det som fanns var under diskhon o där kommer vatten från hon oxå.
Nä - dels har vi inte en sån o jag tror heller inte suget klarar av att få loss stoppet.H H-Thomasson skrev:
Vi har rensat i hela den där koppen där nere (fanns inget), vi har tagit av det vita "filtret" o där fanns inget heller. Jag har även känt på propellern o det fanns inget där som hindrade så den kunde snurras på utan problem.
Dvs allt funkar som det ska, inget skräp o jag antar att det måste vara nått igenpluggat rör. Den var rätt ren när vi rengjorde filter o sånt så hur något ska kunna ha kommit ner där känns rätt otroligt. Har heller inte haft glas som gått sönder i maskinen eller några andra delar som skulle kunnat sätta igen.
Eventuellt nån etikett som lossnat kanske, det är det enda jag kan komma på.
Misstänker själv fettbomb lr nått eftersom det kom efter en rengöringsomgång
Medlem
· Västra Götaland
· 664 inlägg
Jag har bråkat med några diskmaskiner om det där, och hittar man inget tydligt stopp är det oftast vattenpumpen som behöver bytas.
Kolla också så att ingen slang har kommit i kläm (låter fånigt, men så var det för oss på en maskin som indikerade stopp).
Kolla också så att ingen slang har kommit i kläm (låter fånigt, men så var det för oss på en maskin som indikerade stopp).