Jag håller på att ändra om i vår tvättstuga. Har flyttat diskhon ca 1 meter. Men problem uppstod när jag skulle flytta blandaren. Har fixat pexslangar som räcker gott och väl och 2 kopplingar att fästa på. Men problemet är att det läcker ganska mycket när jag kopplar ihop allting. Eftersom pexslangen från blandaren är smalare så antar jag att jag behöver minska hålet i kopplingarna men vet inte riktigt hur jag ska gå till väga.
Är hyfsat händig men skulle vara tacksam om det blir en så enkel förklaring som möjligt.
Är hyfsat händig men skulle vara tacksam om det blir en så enkel förklaring som möjligt.
Var läcker det? Är det mellan slangen och den lekande muttern eller är det i kopplingen i sig?
Jag tror att ni behöver en liten kopparring som sitter på blandarens stålrör i slutet på slangen som kläms fast/ihop när ni drar åt muttern. Muttern träs på först och sen kopparringen innan man skruvar ihop det hela. Då kommer kopparringen att pressas ihop och fastna/täta mot röret i slutet på slangen.
Tror att den heter förminskningsset ( https://www.hornbach.se/p/forminskningsset-vatette-10x8mm-1945139/10617777/) och den ska ha innerdiameter så den går på röret och sen passa klämringskopplingen och jag tycker det ser ut som om det är 10x8 i storlek.
Fota din slangavslutning och ta med muttern från kopplingen till butiken så kan de hjälpa dig med exakta dimensionen.
Jag tror att ni behöver en liten kopparring som sitter på blandarens stålrör i slutet på slangen som kläms fast/ihop när ni drar åt muttern. Muttern träs på först och sen kopparringen innan man skruvar ihop det hela. Då kommer kopparringen att pressas ihop och fastna/täta mot röret i slutet på slangen.
Tror att den heter förminskningsset ( https://www.hornbach.se/p/forminskningsset-vatette-10x8mm-1945139/10617777/) och den ska ha innerdiameter så den går på röret och sen passa klämringskopplingen och jag tycker det ser ut som om det är 10x8 i storlek.
Fota din slangavslutning och ta med muttern från kopplingen till butiken så kan de hjälpa dig med exakta dimensionen.
Rent ockulärt på TS bild bör det vara ett förminskningsset 15x10.T Testarn skrev:
https://www.hornbach.se/p/vatette-forminskningsset-15x10-va-1215-1945179/5109168/
Bild 1 är en sån här koppling för att få ihop förlängnings slangarna med blandarslangarna. Det är mellan denna koppling och blandarslangarna det läcker/jag inte får tätt. Ska testa en sådan som ni länkade till så får vi se vad som händer. 😁
Fast om det är samma gänga på anslutningsslangarna (gissningsvis 15) så ska det vara rätt för att sammankoppla två anslutningsslangar med lekande muttrar.B Bengan22 skrev:
Dubbelkolla så packningarna är hela och ligger på rätt plats i dom lekande muttrarna.
Ska du däremot ansluta en anslutningsslang på en Vatettekoppling så behövs en planadapter först.
Nej, då passar inte den förminskningen som vi tidigare länkade till.B Bengan22 skrev:
Den artikeln förminskar 15 till 10 i en klämringskoppling.
Visa gärna med bilder hur din installation ser ut i helheten. 👍
Du får bättre svar då!
Jag trodde det var utrett redan, att anslutningsslangen från blandaren har en bit "rör" som avslutning och den kräver ett förminskningsset för att kunna fungera ihop med klämringskopplingen.
Sen exakt vilken dimension det var skulle utredas på plats där man har tillgång till kopplingen för att mäta.
Lycka till TS och uppdatera gärna här hur det går.
Sen exakt vilken dimension det var skulle utredas på plats där man har tillgång till kopplingen för att mäta.
Lycka till TS och uppdatera gärna här hur det går.
Klicka här för att svara