Hej!

Bor i en hyresrätt med privat värd och Fastighetsägarna som förvaltare och har efter dryga 30 år sett hur den relativt nya förvaltaren förstör huset och lägenheter med sin okunnighet. Han visar sig vara bäst på att hitta på och kanske snacka men inte så mycket gällande förvaltning av flerfamiljshus. Han har helt enkelt fått för stort ansvar jämfört med hans kompetens.

Vilket som, 20 december inträffade en översvämning I min lägenhet och fuktmätning gjordes 3 januari och enligt den behöver golv brytas upp i nästan halva bostaden ca 20 kvm, ekparkett och granit.
Åtgärdsförslag i rapporten:
Frilägg blåmarkerad golvyta till konstruktionsbetongen. Övergjutning och bjälklagsfyllningen.

Värdens försäkringsbolag lägger ansvaret på företaget som en vecka innan översvämningen stamspolade alla lägenheter.
I mitt badrum hade dom tyvärr satt fast vattenlåset så tätt så inget vatten rann ner dit det skulle och spred sig i mitt badrum, hall, halva vardagsrum och rann genom golvet och ut från taket nere i källaren. Tror jag torkade upp ca 10 liter vatten där.
Killen som gjorde rapporten sa att han endast ska rapportera om min lägenhet och inget annat.

Letat lite på nätet efter vad som måste göras när vattenskada uppstått och överallt står det åtgärda så fort som möjligt så det inte blir värre och att mögel inte börjar spridas.

Min förvaltare svarar;
"Vad gäller möglet kan jag försäkra dig om att det inte sprider sig vidare. Då det inte tillkommer mer fukt, sker nu en naturlig torkningsprocess, liknande den som maskinerna skulle ha skapat, med skillnaden att det i detta fall handlar om lufttorkning."

Min enkla fråga i det långa inlägget, har han rätt?

Tack på förhand för hjälpen!

Anna

Claes Sörmland
Låter som att du har hamnat i en riktigt tråkig situation med lägenheten.

Jag förstår inte helt din fråga men det stämmer att mögel bara växer till där det är fuktigt, varmt och finns lite näring. Det är en "bra" tid nu för uttorkning i och med att det är eldningssäsong och inneluften är mycket torr. Så får man bara luftcirkulation i det blöta materialet så torkar det snabbt så här års och möglet får minimal tid att växa till.

• Gilla
Frankie71 och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Låter som att du har hamnat i en riktigt tråkig situation med lägenheten.

Jag förstår inte helt din fråga men det stämmer att mögel bara växer till där det är fuktigt, varmt och finns lite näring. Det är en "bra" tid nu för uttorkning i och med att det är eldningssäsong och inneluften är mycket torr. Så får man bara luftcirkulation i det blöta materialet så torkar det snabbt så här års och möglet får minimal tid att växa till.
Tack för väldigt snabbt svar!

Men om man utgår från informationen som jag lämnat här vilken är densamma som han har kan han verkligen avgöra om inte mer behöver göras så att inte vattenskadan förvärras?
Golvet ligger kvar där det alltid har legat och det är inte särskilt "luftigt" där under.
I hans svar utgår han ifrån att man redan brutit upp golvet, ellerhur?
Inte att granit och ekparkett ligger ovanpå och förhindrar torkprocessen motsatsen till luftig och torr miljö.
Och som sagt rann vattnet ner till källaren genom golv och tak och det är inte ytligt.

Tillförs det inte mer fukt så kommer det att torka ur. Det går såklart snabbare om man tar bort golvet etc men det kommer de ju att göra när de påbörjar golvbytet.

• Gilla
Frankie71 och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Svårt att veta men det vanliga är att man bryter upp golv för att frilägga bjälklag så att det torkar upp snabbare. Men det är en bedömningsfråga.

Redigerat:
  • Gilla
Frankie71
  • Laddar…
Om jag själv var ägare till lägenheten så skulle arbetet startat för länge sedan.
Förvaltaren väntar på svar från spolarfirmans försäkringsbolag antar jag men åtgärd måste utföras i vilket fall som helst varför väntar han tror ni?
En annan lägenhet i huset har drabbats av samma missöde men inte lika stor yta har skadats. Skaderapport är gjord men inget annat och det var för över två månader sedan.
Jag är alldeles snurrig i huvudet av alla frågor.
Förvaltaren säger också ha anlita en entreprenör som ska höra av sig till mig och det var ju bra tänkte jag att det gick så pass fort men då visar det sig att firman registrades i slutet av 2024, på hemsidan står inga namn, telefonnummer eller mailadress.
Dom skriver att dom har erfarenheter sen 10 år tillbaka men det finns inga recensioner.
Frågat varför han valt just det företaget men inget svar på det.
Har som sagt dåliga erfarenheter av den här mannen sedan tidigare och nu det här.
Lite uppgiven kan jag erkänna att jag känner mig.

Claes Sörmland
Samtidigt ingår ju det i rollen som hyresgäst, att man inte har någon större möjlighet till påverkan på hur huset förvaltas. Trist med ovissheten, att det kanske kommer en entreprenör och bryter upp golven en dag.

• Gilla
Sthlm_ och 2 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Samtidigt ingår ju det i rollen som hyresgäst, att man inte har någon större möjlighet till påverkan på hur huset förvaltas. Trist med ovissheten, att det kanske kommer en entreprenör och bryter upp golven en dag.
Ja, det är ju så det är och jag har inte riktigt varit medveten om det förrens det verkligen inte fungerar.
Tack igen för svar.

Claes Sörmland
F Frankie71 skrev:
Ja, det är ju så det är och jag har inte riktigt varit medveten om det förrens det verkligen inte fungerar.
Tack igen för svar.
Det här är ett skäl till att många som är aktiva här nog gärna äger sitt boende. Man sitter med ansvaret och kostnaden men man får ju också styra över sitt hem.

• Gilla
Frankie71
  • Laddar…
Försäkringsskador tar tid. Ibland väldigt lång tid.

Ingen kommer starta något arbete förens den part eller fb-bolag som ska stå för allt ger ett ok på det.

• Gilla
Frankie71 och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Särskilt över julhelgen.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.