Värmepumpar
xxargs: [citat] häll vatten i den övre tråget/sumpen och se hur det rinner - om det rinner. förr fanns det piprensare - kanske går att hitta något motsvarande som är lagom styvt och har borst men ändå tillräckligt mjuk för att kunna tråckla in bland skrymslena
Timmermannen77: Sitter ofta skit i flexslangarna,(dom silver färgade). Byta eller rensa dom.
xxargs: blir nog ett jäkla bök även med detta. Det är nog bättre att låta en kylnisse tömma/suga tillbaka gasen och lossa denna och ta ned innerdelen och plugga den korrekt. du gör ditt och denne kommer sedan tillbaka och installerar tillbaka innerdelen igen - räkna med att nya kylrör behövs då kopparrör som legat och varit använt länge blir hårt (vätehärdar av väte från luft och
gasse-s: Någon som kan hjälpa hur ska man lufta bergvärmen?
Vector: Flad [citat] Vad är fladdrar något enormt? Självklart så stabiliserar det på sommaren då den bara gör vv. Kanske läge att titta lite allmänt på inställningar i vp å självklart så ska innegivaren flyttas å precis som skrivit så är entren/ hall bra ställe
Gulan1: [citat] Tack, alla för input. Jag har nu skickat efter en fjärrkontroll och den skulle varit här igår, den 13:e juni, men Sydostasien och mellanhänder, har jag ingen fjärrkontroll över. I väntans tider...😇
dsg003: [citat] Ja ingen aning, stod det på en skiss i installationshandboken och en pil till det röret. Droppar är som sagt som på bilden och inte nedifrån avrinningsröret eller vad det heter.
Josth: Har inte bytt manometer själv men om du tömmer ut trycket innan du börjar skruva borde det inte spruta så mycket vatten. Ha några stora trasor redo och gör bytet snabbt.
Adihus: Jag har tänkt/provat mycket med nibe och kamin och den bästa är: -Tempen i huset/inställningar på panna 23 grader, -Kaminen på, tempen tex 26 grader i huset då STARTAR man om Nibe. (inte stänga) Fungerar perfekt för mig 👌
PeML: [citat] Hej. Har samma problem. Vaillant har varit här några vändor och bytt olika delar. De har även skickat hit några andra tekniker… Känns som de chansar och byter ut delar… Men, missljudet kvarstår… Långdragen process i snart 3 år. Nu säger Vaillant att det saknas en bufferttank och det är därför den låter. Känns som de chansar igen… Jag påpekade att det borde man
DonPablo: Den svarta är för varmvatten, den röda för värmesystemet. Kolla expansionskärlet, har du kollat lufttrycket i blåsan
Vector: [citat] Har för mig om siffror lite drygt 20000kr om man betalade hela vägen men det var ett antal år sen så inte otänkbart att det snuddar 28/30000kr i dagsläget. Men det kanske finns någon på forumet som vet bättre
Josth: Framledningsgivaren sitter inne i 1230 under plåtarna. Se manualen sidan 50. Kontrollera gärna också så att kontaktorerna till el-patronen fungerar som de ska (slår till och slår ifrån).
nino: Det var så enkelt så att "nån" hade spärrat vv produktion lördagar vissa tider 😄
optimizer: Du får nog kolla inställningarna. Det jag reflekterar på är. 1. Att du har en symbol för kompressor men ingen installerad. Väntar pannan på värme från värmepump? 2. Du har tappvattensymbol B vilket betyder tidsbestämd höjning av vv. Brukar den visa det? Vvm300 har även en känd datumbugg som gör att man behöver justera tillbaka datumet några år för full funktion. Jag skulle
Josth: Gradminutrarna i styrsystemet styr framledningstemperaturen.
jonaserik: [citat] OK flänsen som du tagit bort, är det bara för att hålla tuben på plats, sen ser nästan ut som att änden på tuben har lödningar för slingorna och är svetsad /löd på röret och då är det 1-gångs om inte slingorna går att ta ur.
mikethebik: Mitt system som jag driftsatte i juni förra året kostade runt 30 000:- i materiel vilket innefattade 3 konvektorer, 3 motorventiler, 3 styrenheter, 1 pump, diverse rör och kopplingar, rörisolerng samt en del trävirke, plywood och lite annat. Och en väldans massa jobb med håltagning för att nå de olika våningarna och rummen samt tillverkning av inklädningar av rören samt
xxargs: I fuktigt väder (nära 100% Rh som rötmånaden) kan en 9000 BTU/3kW portabel AC producera runt 1 liter kondens i timmen - så, ja är det mycket fuktigt så fälls det ut mycket vatten och också mycket vatten som skall ångas iväg igen och det är inte säkert att förångningskapaciteten matcha det riktigt i alla lägen. .
coconut: Kan det vara detta? https://ägavärmepump.se/sidor/later-mycket-fran-flakten-pa-nibe-f750-och-f730
H-Thomasson: Chansa inte med något udda märke / modell Köp från lokalt företag på orten som alltid svarar i telefon. Någon gång i framtiden behöver du hjälp / service på din värmepump.
Dr.E: Tänkte uppdatera med hur det gick. Jag fick vänta en stund på att styrelsen skulle godkänna (fast de var ändå snabba skall sägas). Sen tog det ca 2 veckor efter att jag tackat ja tills de kom och installerade värmepumpen. De var här ca 3-4 timmar och jag tycker jobbet ser bra ut. De kom i avtalad tid och lämnade inte massa skräp efter sig. Installationen var i morse och jag har
CAtBo: [citat] Jag vet inte hur man felsöker en värmepanna än mindre hur man byter ut en elpatron. Eller ens om man får byta ut den själv.
NICHOLAS J: [citat] Det står på baksidan av innedelen bland annat. Hoppas det löser sig!
Hvillo: Jag har har fyra olika vänner som haft detta problem. Värmeledningarna i golvet stängdes av under sommaren av olika anledningar och när det startades upp i september så började det droppa. Golven bröts upp och det konstaterades att möss gnagt i plasten. Och i gamla timmerhus är det svårt att stänga de små ute... Vvsarna sa att om vattnet rör sig i ledningarna rör inte mössen dem
Vector: [citat] Det är ju roligt att du verkar veta bättre än tex nibe var backventil ska sättas å går man upp i storlek( som man ska göra) eller två så blir motståndet mindre. Visst trevägare kan vara bra ibland bla om du ska reglera tempen på den för att du ex inte ska få kondensutfällning men till ett fläktelement gjort för kyla så behövs det inte på samma sätt. Å en sista grej..