Värmepumpar
Matave123: Hej! Jag har en Autoterm 615 innedel som verkar slocknat. Kom hem efter en vecka på landet och displayen är svart. Enda livet är en röd diod som lyser. Har provat byta glassäkringar utan förbättring. Några tips? Den ska bytas ut om nån månad, skulle vara skönt med varmvatten tills dess.🙂
Farstatjej90: Är inte detta lite som ventilation, det ska räknas och mätas men sen räcker det med att nån börjar skruva på en termostat, tända en brasa eller öppna ett fönster så kan man kasta jobbet i papperskorgen....
Josth: Finns speciella vibrationsdämpare av gummi eller som dessa i Solodyn: https://www.energibutiken.se/sv/vibrationsdampare/64-sylodyn-extra-mjuka-vibrationsdampare-for-varmepumpar-15004.html Om det är vibrationer i plåtarna kan man prova att försiktigt justera de olika fötterna lite upp eller ner vilket ökar/minskar belastningen i olika plåtar i höljet. Här finns vanliga gummikuddar för
Fideliox: Melcloudr ok men inte optimalt. Det finns en färdig integration men den ger bara lite data. Man kan dock spamma API: et och få ut lite mer. Dock kan man bara polla var 10 minut, vill man göra det oftare får man fixa ESP.
Cruzze: [citat] Jepp, har vattenburen golvvärme och elpatronen avslagen på sommarhalvåret så det är bara varmvatten som produceras. Ventilationen är oförändrad över året, så det ligger en hel del i ditt resonemang om att det då i princip borde vara samma differens på frånluft och avluft över året🙂
Josth: Ja man sätter radiatorerna på kanske 15 °C som backup i alla rum som istället värms av LLVP. Då får man ut mest energibesparing av LLVP. Men bor man en bit norrut kanske inte värmeeffekten från LLVP räcker till när det blir extra kallt ute och då får man tillfälligt sätta upp radiatorerna manuellt.
Carl Johansson: [citat] Första pumpen kommer sitta i en 1,5 plans kropp och beräknas fungera till båda planen, den andra pumpen kommer sitta längst bort i en enplans-utbyggnad om ca 150 m2.
steffo_s: Den verkar sluta värma efter ett tag för då slår kompressorn av.
Bob10: [citat] Ok tack. Typ som en avfrostning fast bakvänt? 😊Men det skulle kunna vara svaret i och med att det bara är ibland. Men då kanske det är dumt att stänga av elementsidan. Men ska ha det avstängt några dagar för att se om det blir någon skillnad på elförbrukningen.
Josth: Vissa firmor är bara VVS-firmor som gör rör-jobb men inte har kyltekniker. De kan installera värmepumpar som inte är split-modeller. Inte byta kompressorer etc. Nu är det mitt i industrisemestern så det är säkert en förklaring att du inte får ett snabbt svar. Man klarar sig bra utan kompressorn under en ganska lång tid. Har man svårt att få byte av kompressor gjord kan man ju alltid
gbroll: Återkoppling nu efter att vi hade två väldigt varma och soliga dagar igen i sydligaste delen av landet, med uppmätt temperatur över 44 grader på utedelen (se bild). Inga problem denna gång, så FW-uppdateringen löste troligen problemet. [bild]
Runnis: [citat] Nej så är det. När man lagar mat behöver inte allt i huset startas samtidigt. Disk, tvätt och tork kan man köra en i taget. Jag antar att det är så vi kommer att få göra för att inte få rekordhöga extra avgifter på elräkningen.
Martin Lundmark: Hej Jag tackar för de svar jag fått, det verkar som ni är övertygade att det är kompressorns prestanda (utan elpatron) som normalt anges i databladen. Det rimliga är naturligtvis att det är kompressorns prestanda (utan elpatron) som normalt skall anges i databladen. Men det är inte lätt att tydligt utläsa det i databladen. När man köpt och installerat en värmepump, vet man
Isanfa: Hei. Kan noen ha en ødelagt LG Therma V, luft til vann varmepumpe? Eller kan noen ha en ide om hvor hvor jeg kan lete? Jeg trenger kontroll panelet fra en innerdel, men panelet er utgått fra sortimentet, å virker vanskelig å finne i Europa. Jeg er ganske kapabel på google, å har vært i kontakt med alle plasser som har gitt treff på delenummeret i europa, men ingen har delen lengre.
Emanuel01: Extremt fuktigt nu, tömde min avfuktare i källaren innan jag lade mig och den var full när jag vakna.
Dortmunder DAB: Förstår att priset är intressant. MrDizzys svar kanske är det vettigaste; ta offerten med 16 kw mitsu och kör på en 500 liters ”värstingtank” för att täcka upp duschbiten då ni är 7 pers; kanske med fast kondensering och en kompletterande vvb till duschen? Eventuellt kanske du behöver komplettera med någon/några extra element om ditt system är dimensionerat för hög temp. Mvh
Vector: Är elementen varma då eller har du bara läst i menyn att framledning är 35°?
Slottsfrun: [citat] Vet faktiskt inte… var snickaren som pratade om det.
Josth: Enbart de första decimetrarna av kondensavloppsslangen brukar vara isolerade. Kondensvattnet räknas inte som särskilt kallt och det är relativt litet flöde med vatten som kommer.
Josth: Ja för Uponor litar jag då på att det stämmer att den går bra för både och.
InsidersUnited: Har du tillräckligt med sprit i systemet? Prova lufta lite.
Dortmunder DAB: [citat] Jag har en panasonic he12xxx installerad 2006 som fortfarande tuffar på 👍 Kommer byta ut den först när den rasar. Blir nog en hz25xke? då. Har en sån på attefallaren som knappt hörs - men det blir en massa is under utedelen vintertid! Måste hackas bort emellanåt…
Grodan_Boll: [citat] Tack för ett utmärkt svar! Jag ska åtgärda enligt dina instruktioner.
ForeverJung: [citat] Tack! Det gör jag! Även på kattvinden!
Tjorloff: Okej! Bor också i Skåne. Hade ju helst velat få bukt med att parketten känns som is när det är som kallast. Just där det är som värst (precis under köket, tyvärr) ligger tvättstugan under och taket där är någon form av tegelvalv utan någon isolering uppåt
Real-House: Det du behöver är en luftvärmepump som betjänar ett värmebatteri i tilluften. När jag arbetat med dessa lösningar än de från Mitsubishi Electric. Deras system kallas Melbus vent. Andra tillverkare kan säkert ha liknande lösningar. Denna lösning är nog den mest energieffektiva lösningen för dig och ha kvar ursprunglig funktion på husets värmesystem. Att bara smälla dit en
SågspånPappspikEternit: Det finns några olika varianter av värmepumpsberedare. Det finns den sorten som går på frånluft (vilket kräver mekanisk sådan), och den som har en utedel precis som en LLVP eller LVVP. Om det lönar sig beror på er varmvattenförbrukning. Finns personer i hushållet som gillar att bada och duscha kan det absolut löna sig trots merkostnaden för att köpa värmepumpsberedare kontra vanlig
Fredrik Ekstrand1: Nu har fläkten gett sig igen. Bytte aldrig kortet eftersom jag hade ett med tryckgivare. Har nu beställt ombyggnadssats så jag kan byta. Hoppas att det ska lösa problemet men om det inte gör det är det när som hindrar att jag bara strömsätter fläkten med den spånning den ska ha? Den går ju ändå på full fart 24/7. Varför krångla till det?
osiris: Min CTC bergvärmepump klagar c:a 1-2 gång per år på för lågt brineflöde. Jag har fyllt på och sen försvinner larmet och håller sig borta 6-12 månader. Det är vanligast på sommaren, gärna typ ett par dagar innan vi ska åka på semester. Vad kan detta bero? Har vi en läcka någonstans? På 10 år kan jag ha fyllt på med c:a 20 liter, så det är inte extremt mycket men inte heller