Hej, min rörmokare får inte vidare kylan i köldbäraren fram till pump och shunt så vi får ingen kyla till konvektorerna, det är kallt till vänster om mina streck men sen blir det varmare. nån som vet vad det beror på?

• VVS-installation med markerade kalla och varmare områden på kopparledningar och komponenter.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Har din rörmockare öppnat på ventilerna då? Nu är ju dom stängd

Hej, yes han stängde innan han åkte hem för han inte fick igång det.

Rördragningen ser ut att vara felaktig!
Om jag tolkar bilden rätt så är frikyrkans tillopp och retur kopplade på samma ben på borrhålskretsen. För att detta ska funka måste kulventilen mellan tillopp och retur vara i stängt läge. Som tidigare påpekats måste också de båda kulventilerna på frikylekretsen vara i öppet läge. Om du ställer om de tre ventilerna så kommer frikyla att fungera.

Notera dock att värmepumpen nu inte kommer att fungera bra eftersom allt flöde genom borrhålskretsen måste passera genom frikylekretsen, där motståndet är betydligt större. Rör kopplingen betyder också att du får frikyla vare sig du vill eller ej så länge kulventilen på borrhålskretsen är öppen.....

Man brukar koppla frikylan till vardera benet på borrhålskretsen, tillsammans med en backventil och en 3-vägs shunt som styrs av FTX aggregatet eller konvektorerna.

Mitt svar är skrivet med reservationen att bilden inte är fullständig och att ett kretsschema saknas, alltså ofullständig info.

• Gilla
Vector
  • Laddar…
Hej, stort tack! Pumpen skall kopplas på här, hur skall denna ventil stå då?

• Mässingsventil och kopparledningar med markering för pumpanslutning.
    Skapa konto
Förstår inte varför trevägsventilen överhuvudtaget ska finnas om det inte är för att kylaggregatet inte ska få låg tempratur. Och som skrivits... det ska sitta en backventil inte en kran så när bv pumpen går går brineflöde igenom backventilen. Så här ungefär som bilden visar håller jag på att dra hemma.. enkelt och bra

• Diagram över uppkoppling av värmesystem med fläktkonvektor, backventil, energibrunn och värmepump.
    Skapa konto
V Vector skrev:
Förstår inte varför trevägsventilen överhuvudtaget ska finnas om det inte är för att kylaggregatet inte ska få låg tempratur. Och som skrivits... det ska sitta en backventil inte en kran så när bv pumpen går går brineflöde igenom backventilen. Så här ungefär som bilden visar håller jag på att dra hemma.. enkelt och bra
Dock skulle jag sätta frikylan på inkommande. Sätter du på utgående så ifall pumpen går och tex. Producerar varmvatten så får du varmare vatten till din konvektor.
Så har iallafall vi det kopplat.

• Gilla
H-Thomasson och 1 till
  • Laddar…
Martin Liljedahl Martin Liljedahl skrev:
Dock skulle jag sätta frikylan på inkommande. Sätter du på utgående så ifall pumpen går och tex. Producerar varmvatten så får du varmare vatten till din konvektor.
Jag skrev ungefär å det var en av grejerna men principen är densamma 👍

• Gilla
Martin Liljedahl
  • Laddar…
Lars Wallin2 Lars Wallin2 skrev:
Hej, stort tack! Pumpen skall kopplas på här, hur skall denna ventil stå då?
Hej Lars,
Du skriver att pumpen ska "kopplas på här" och jag ser att du har markerat en trevägsventil (shuntventil). På det tidigare fotot ser jag någonting med en ljusgrön kåpa som hänger i en elsladd. Vad jag kan bedöma så är detta shunt motorn, och den ska kopplas på shuntventilen. Din styrning för frikylan kommer att reglera ventilens position beroende på kylbehovet.

Det är oklart om du kommer att ha en extra cirkulationspump i systemet. Detta kan vara nödvändigt men beror på hur pumpen till borrhålskretsen är reglerad.

Hur är läget med VVS arbetena nu?
Vill du ha mer hjälp?

Martin Liljedahl Martin Liljedahl skrev:
Du får kallare köldbärar-retur, när du värmer med pumpen!

K Keld skrev:
Du får kallare köldbärar-retur, när du värmer med pumpen!
Det har du fan rätt i 😎 dom få gångerna som pumpen går på sommaren samtidigt som man kör kyla.

V Vector skrev:
Trevägsventilens funktion är att kunna reglera temperaturen på luften ut från frikyleaggregatet. Som jag skrev till Lars så används en shuntmotor med styrning till den.

I din principskiss avråder jag dig från att placera backventilen där du har placerat den. Den skall placeras i frikylekretsen för att förhindra backflöde där. Där du har ritat den så skapar den ett onödigt motstånd och en flödesbegränsning i värmepumpens primärkrets.

G Gillar att bygga skrev:
Hej Lars,
Du skriver att pumpen ska "kopplas på här" och jag ser att du har markerat en trevägsventil (shuntventil). På det tidigare fotot ser jag någonting med en ljusgrön kåpa som hänger i en elsladd. Vad jag kan bedöma så är detta shunt motorn, och den ska kopplas på shuntventilen. Din styrning för frikylan kommer att reglera ventilens position beroende på kylbehovet.

Det är oklart om du kommer att ha en extra cirkulationspump i systemet. Detta kan vara nödvändigt men beror på hur pumpen till borrhålskretsen är reglerad.

Hur är läget med VVS arbetena nu?
Vill du ha mer hjälp?
Tack! Nej jag tror vi börjar få ordning på det nu. Tack för all hjälp

G Gillar att bygga skrev:
ra temperaturen på luften ut från frikyleaggregatet. Som jag skrev till Lars så används en shuntmotor med styrning till den.

I din principskiss avråder jag dig från att placera backventilen där du har placerat den. Den skall placeras i frikylekretsen för att förhindra backflöde där. Där du har ritat den så skapar den ett onödigt motstånd och en flödesbegränsning i värmepumpens primärkrets.
Det är ju roligt att du verkar veta bättre än tex nibe var backventil ska sättas å går man upp i storlek( som man ska göra) eller två så blir motståndet mindre. Visst trevägare kan vara bra ibland bla om du ska reglera tempen på den för att du ex inte ska få kondensutfällning men till ett fläktelement gjort för kyla så behövs det inte på samma sätt. Å en sista grej.. nej, jag har inte ritat dit den

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.