2 436 läst ·
27 svar
2k läst
27 svar
Vad väljer jag för pump, när jag en dag skall ersätta min IVT X15
Kan själv!
· Trelleborg
· 18 359 inlägg
Och vad skiljer den rad du kollat på där med raden ovan? Enligt den har du bara 11.7kW.
Och varför är det bara i din gamla IVT som siffrorna är utan elpatron och de andra med?
Och varför är det bara i din gamla IVT som siffrorna är utan elpatron och de andra med?
Hej13th Marine skrev:
Enligt darablader jag hänvisade till så ger den 11,7 kW vid 60 Hz Invertern kan ge 90 Hz för Max uteffekt
När det var minus 34 grader utomhus en vinter då mätte jag upp ca 13 kW med energimätaren på värmeelementvattnet En engimätare av samma typ som används för fjärrvärme
Kan själv!
· Trelleborg
· 18 359 inlägg
Ja precis, och andra tillverkare har motsvarande siffror, det är bara att de inte skriver ut vid vilken frekvens kompressorn kör.
Tvivlar du på vad jag skriver så är det nog enklast att prata med en som garanterat vet vad deras siffror står för, tillverkaren.
Tvivlar du på vad jag skriver så är det nog enklast att prata med en som garanterat vet vad deras siffror står för, tillverkaren.
Hej13th Marine skrev:
Elpatronen kopplas bara in vid legionellakörning och nöddrift (om kompressorn slutat fungera)
Jag har en separat elmätare (energomätare) på värmepumpen och kompressorn drar vid minus 34 grader utomhus ca 5,3 kW
Kan själv!
· Trelleborg
· 18 359 inlägg
Patronen kan eventuellt också kopplas in som elspets ifall kompressorn inte räcker till, men det beror på hur stor värmepump man har i förhållande till värmebehovet.
Det är också en funktion man på en del pumpar man kan stänga av. (Jag gjorde det på vår IVT).
Det är också en funktion man på en del pumpar man kan stänga av. (Jag gjorde det på vår IVT).
Hej13th Marine skrev:
Jag hoppades genom att skriva frågan här att sakkunniga (som tex tillverksre och installatörer) skulle ge bra information så att många kunde delges denna
Jag uppskattar att S1156-18 ger ca 16 kW värme vid max och 55 °C framledningstemperatur. Effekten beror till en del på framledningstemperaturen så det är viktigt att man har koll på vilka temperaturer som krävs om man vill ha reda på effekten.M Martin Lundmark skrev:
Edit: Ser att jag får korrigera mig lite grann. Värmeeffekten blir ca 17 kW i en verklig situation med max och 55 °C framledningstemperatur samtidigt som borrhålet pressas hårt och inkommande köldbärare som brukligt är faller något under 0 grader.
Redigerat:
Kan själv!
· Trelleborg
· 18 359 inlägg
Då är det en fråga som rätt många kan svara på, du behöver en pump med minst 13kW uteffekt.
Se listan från byggahus.
Mig veterligen finns det inga tillverkare som är aktiva på forumet.
Det finns några som kan en del om värmepumpar, @xxargs som skrivit innan, och @Josth vet jag också kan en del.
Själv har jag ägt och lagat samt gjort mindre modifikationer på en IVT Greenline HT-C9, och nyligen beställt och fått denna utbytt till en Daikin Altherma 3 Geo 10kW med möjlighet till kyla.
Se listan från byggahus.
Mig veterligen finns det inga tillverkare som är aktiva på forumet.
Det finns några som kan en del om värmepumpar, @xxargs som skrivit innan, och @Josth vet jag också kan en del.
Själv har jag ägt och lagat samt gjort mindre modifikationer på en IVT Greenline HT-C9, och nyligen beställt och fått denna utbytt till en Daikin Altherma 3 Geo 10kW med möjlighet till kyla.
Kan själv!
· Trelleborg
· 18 359 inlägg
Där hann du titta in innan jag taggade dig 😊J Josth skrev:
Du kanske kan bekräfta om värmepumpar specificeras med eller utan elpatron?
HejJ Josth skrev:
Det är utmärkt om det är så.
Eftersom jag redan har två borrhål och ca 17 års drift av en IVT X15 bergvärmepump så behöver jag bara tydligt förstå vad tillverkarna anger i sina datablad innan beslut tas om inköp om (när) pumpen behöver ersättas.
Om jag har läst rätt, så har S1156-8 en 9kw elpatron. Skulle värmeeffekt anges med elpron inkopplad, skulle kompressorn ju ger ... ?M Martin Lundmark skrev:
Hej
Jag tackar för de svar jag fått, det verkar som ni är övertygade att det är kompressorns prestanda (utan elpatron) som normalt anges i databladen.
Det rimliga är naturligtvis att det är kompressorns prestanda (utan elpatron) som normalt skall anges i databladen.
Men det är inte lätt att tydligt utläsa det i databladen.
När man köpt och installerat en värmepump, vet man naturligtvis bättre vad värmepumpen presterar ensam och när elpatronen eventuellt kopplas in.
Jag tackar för de svar jag fått.
Jag tackar för de svar jag fått, det verkar som ni är övertygade att det är kompressorns prestanda (utan elpatron) som normalt anges i databladen.
Det rimliga är naturligtvis att det är kompressorns prestanda (utan elpatron) som normalt skall anges i databladen.
Men det är inte lätt att tydligt utläsa det i databladen.
När man köpt och installerat en värmepump, vet man naturligtvis bättre vad värmepumpen presterar ensam och när elpatronen eventuellt kopplas in.
Jag tackar för de svar jag fått.
Klicka här för att svara