895 läst ·
9 svar
895 läst
9 svar
Bygga ovanpå jordvärmeslangar?
Jag har ett attefallshus på tomten.
Har nu för avsikt att bygga en trall runt attefallshuset. Gräva ur lite och lägga ev markisolering eller endast markduk under.
I marken ligger jordvärmeslangar.
Vet inte exakt på vilket djup.
Förmodligen börjar slangarna sakta gå uppåt i marken just där för en bit längre bort går de sen upp genom markytan och in genom min fasad till huvudfastigheten.
Min fråga är:
Bör man undvika att bygga trall ovanför jordvärmeslangar? Kan det bli problem med jordvärmen alternativt trallen? Eller är det inga problem? Något särskilt man bör tänka på?
Någonstans i mark ligger även inkommande vatten.
Tack på förhand!
Har nu för avsikt att bygga en trall runt attefallshuset. Gräva ur lite och lägga ev markisolering eller endast markduk under.
I marken ligger jordvärmeslangar.
Vet inte exakt på vilket djup.
Förmodligen börjar slangarna sakta gå uppåt i marken just där för en bit längre bort går de sen upp genom markytan och in genom min fasad till huvudfastigheten.
Min fråga är:
Bör man undvika att bygga trall ovanför jordvärmeslangar? Kan det bli problem med jordvärmen alternativt trallen? Eller är det inga problem? Något särskilt man bör tänka på?
Någonstans i mark ligger även inkommande vatten.
Tack på förhand!
Ingen som vet?S Slottsfrun skrev:Jag har ett attefallshus på tomten.
Har nu för avsikt att bygga en trall runt attefallshuset. Gräva ur lite och lägga ev markisolering eller endast markduk under.
I marken ligger jordvärmeslangar.
Vet inte exakt på vilket djup.
Förmodligen börjar slangarna sakta gå uppåt i marken just där för en bit längre bort går de sen upp genom markytan och in genom min fasad till huvudfastigheten.
Min fråga är:
Bör man undvika att bygga trall ovanför jordvärmeslangar? Kan det bli problem med jordvärmen alternativt trallen? Eller är det inga problem? Något särskilt man bör tänka på?
Någonstans i mark ligger även inkommande vatten.
Tack på förhand!
F
fredrik.johansson
Husägare
· Skåne
· 1 769 inlägg
fredrik.johansson
Husägare
- Skåne
- 1 769 inlägg
Så länge du inte gräver så djupt att du kommer i kontakt med slangarna och är beredd att riva trallen om slangarna av någon anledning behöver grävas upp har jag svårt att se några större problem. Jag skulle nog dock föredra att lägga trallen på betongplattor istället för att gräva ut och gjuta djupa plintar som riskerar att komma i närheten av slangen.
Tack snälla för svar! Uppskattas!F fredrik.johansson skrev:Så länge du inte gräver så djupt att du kommer i kontakt med slangarna och är beredd att riva trallen om slangarna av någon anledning behöver grävas upp har jag svårt att se några större problem. Jag skulle nog dock föredra att lägga trallen på betongplattor istället för att gräva ut och gjuta djupa plintar som riskerar att komma i närheten av slangen.
Har tänkt lägga plattor, inte plintar.
Bara gräva bort översta lagret på marken.
Vet inte exakt hur mycket som krävs.
Tror du markisolering funkar?
Markduk kan ju iallafall inte vara några som helst problem.
Jag funderar lite på om markisolering kan påverka markvärmen något. Du kanske kan höra med den firma som installerade allt?S Slottsfrun skrev:
Klicka här för att svara
