E
Eric Sandén: Hej! När min IVT-290AW skall producera varmvatten så får jag larm om hög framledningstemp. När kompressorn i utedelen startar så står växelventilen mot A (göra varmt tappvatten), men efter några minuter så slår den om och vrider mot B och skickar då ut varmt vatten i radiatorkretsen och då larmar pannan eftersom det är 20 grader ute och den skall inte kalla på värme. Jag har
0 svar · 859 läst
·
T
tomasjo: Nästa fråga är detta filter - när jag skruvade av locket (efter att ha stängt av ”ball valve”) hade jag väntat mig att se ett fingerborgsliknande filter som går att dra ut, som i IVTs skötselvideo. Men det ser ut som någon sorts membran? Vad gör jag med det? [bild] [bild]
1 svar · 2,0k läst
·
E
Emanuel01: Någon som handlat här? Lite sugen på deras vätskekylda peltierelement på upp till 500w Då jag har bergvärme samt dragit upp spritkretsen i huset. Har även 2 kaminer.
0 svar · 1,0k läst
H
Harald Blåtumme: Kul att denna fråga om ett specifikt företag tycks ha besvarats. Ställer mig dock tveksam till att BH ska vara någon slags recensions-sajt, det finns många av dessa typer och vi vet alla vad som är de generella problemen med dessa. Varje firma med en rimlig volym på jobb kommer att ha ett spann av supernöjda kunder - halvnöjda kunder - missnöjda kunder. Alla jobb varierar i komplexitet
27 svar · 10,0k läst
J
Jippe: [citat] Tack! Då skall jag be en VVS kille montera dit en tryckmätare. 👍
11 svar · 1,3k läst
·
H
hamnpir: Har tagit in 3 offerter på bergvärme och och skulle behöva lite input från den samlade expertisen vad ni skulle välja, alla priser efter ROT och inklusive utbaxning av befintlig panna (södra norrland, årsmedel 3,9 °C, DUT -25, 215kvm). Offert 1: 243 000 Thermia Calibra 12 230m / 12m foderrör (extra 985kr/m) "Ingår ej: Märka upp och informera om eventuella ledningar i mark vid borrplats
0 svar · 665 läst
F
farmisfar: Hej allesammans! För drygt 2 år sedan byggde vi ett nytt hus om 200 kvm som har golvvärmeslingor från Uponor och värms med en BVP Nibe S1255 12kW (aktivt borrdjup om 170m). I samband med byggnationen la VVS:arna två extra 20mm matningar (Uponor Uni Pipe Plus med isolering 20x2.25) i översta cellplastlagret i grunden vidare ut från husets kantelement till där garaget en gång i tiden ska
0 svar · 840 läst
·
D
Dilato: [citat] Om du går på länken till split och väljer installation manual så säger manualen monoblock. En monoblock innehållar alltihop i en enhet, kompressor & värmeväxlare, bara vatten går mellan inne & ute. Det känns som att någon slarvat med hemsidan, deras split heter AE090RXEDGGEU https://samsung-climatesolutions.com/gb//b2c/products/ehs/split/outdoor-r32.ae090rxedggeu.html
3 svar · 925 läst
S
Swing3r: Hej, jag har problem med comkit 911, flödesvaktsfel, och när jag tittar på min utedel så ser flödesvakten ut att sitta precis innan en rörböj på utloppet (water outlet) av utedelen. Är detta verkligen korrekt installerat? Står också att flödesvakten ska vara isolerad vilket den inte är.
0 svar · 1,6k läst
·
Y
Yojimbo22: Har exakt samma utformning av garage/förråd som TS. Tidigare har vi bara kört avfuktare och ett litet 1000W element för att hålla det frostfritt men nu har vi börjat använda förrådsdelen som kontor/extrarum. Lutar åt att sätta LLVP i garagedelen med ett extra element kopplat till typ mill för smart uppvärmning i förrådsdelen. Hur har ni som är i samma situation löst
6 svar · 4,6k läst
·
A
Arnodt: Jag tänkte det är bra jingfee känner till att IVT frånluftvärmepump är densamma, om han ska leta bättre begagnad. Den måtte väl gå att installera utan att röra eller öppna köldmediekretsen?
14 svar · 1,7k läst
·
J
Josth: Här finns det värmekablar som borde passa men man måste beställa via sin installatör som har firma i branschen: https://entrade.se/sv/Hem/Varmepumpstillbehor/Varmekablar
8 svar · 865 läst
Fredrik U
Fredrik U: Någon som vet om det går att på något sätt få cirkulations läge även under kyla (ac läge)?
12 svar · 9,5k läst
·
spikplanka
spikplanka: [citat] CrowdStrike använder också kunderna för att testa mjukvara.. De hade ingen kvalitetskontroll för vad de skickar ut. Deras klientprogram gör inte ens en basal kontroll att det inte är ren rappakalja. Checksummor och signering verkar också som de tappat bollen på helt.
5 svar · 2,0k läst
4
40talshuset: [citat] Värt mödan? Man går in i menyn och trycker på ett reglage så är det klart. Inte särskilt ansträngande. Jag har både spa och väder aktiverat. Det lär ju inte bli dyrare ändå tänker jag..
1 svar · 2,6k läst
4
40talshuset: [citat] 168k gick det på efter rot.. IVT låg på 136 efter rot. Gick på Nibe då jag tyckte den lät bäst och verkar ha fått allmänt goda omdömen. IVT:n är väl från 2014 och Niben är från 2022, några framsteg på den tekniska fronten borde ju även ha skett på 8 år. (Jo jag vet att de uppdateras mjukvarumässigt hela tiden, men känns ändå som det borde komma en nyare modell
26 svar · 8,4k läst
·
J
jonaserik: Använd lin som lindas utifrån och in med lite tjockare på slutet, på med pasta och dra till, blir det lite snett så går det att backa nästan upp till ett halvt varv.
11 svar · 3,2k läst
·
B
Berran239: Jag återkommer imorgon. Behöver bättre ljus.
4 svar · 658 läst
·
C
C.forslöf: [citat] Hej, hur gjorde du rent den? Behöver man stänga av pannan?
3 svar · 7,2k läst
·
J
Josth: Ungefärligt säger man att en familj på 4 personer förbrukar varmvatten som dragit 4500 kWh att värma upp. Har man värmepump som värmt upp största delen så räknar man att kompressorn dragit 1500 - 2000 kWh för att producera 4500 kWh varmvatten.
7 svar · 1,6k läst
nino
nino: Ok ja ingång för att blockera har jag med Har en Shelly 2.5 som jag kan ändra olja/ved shunten med. Har även satt upp lite Zigbee termometrar så jag kan ha koll inomhus, det är 5 lägenheter så styra enbart på inomhustemp går inte. Idag styrs vp av utomhus givare och (tror jag) på returen. Tyvärr är shunten i vedpannan gammal och läcker lite när man rör den och ganska så i exakt
2 svar · 853 läst
B
Bullebock: [citat] Ok! Det är ju möjligt att vissa är för avancerade, men det finns mycket på yt om detta. Kanske blev för mycket skillnad med motstånd?
38 svar · 7,6k läst
U
Utsliten och utdömd: [citat] Finns ingen anledning för en rörkrökare att röra locket för filtret vid nyinstallation. Tror snarare att den sitter lite för hårt första gången från fabrik.
8 svar · 1,8k läst
·
Attitudeswe
Attitudeswe: SCOP är den säsongsjusterade effektiviteten. Hur mycket mer värmeenergi du får än inmatad elenergi. Titta på SCOP för kallt klimat (Helsingfors) så att du inte luras med siffror som stämmer på kontinenten...
7 svar · 760 läst
B
badstars: Låter som att alla rekommenderar en separat LLVP så det får bli det!
13 svar · 3,0k läst
J
Josth: Det beror på vad som får plats. Ryms grå rörisolering så är det bra annars smalare svart Armacell rörisolering i rätt dimensioner.
3 svar · 620 läst
·
P
Plutus: Om expansionskärlet går sönder och fylls med vatten så öppnar säkerhetsventilen när vattnet värms och volymen ökar, när det blir varmare ute så minskar volymen och trycket minskar. Säkerhetsventilen har ofta skvallerrör till golvbrunn så det syns inget läckage. Om man knackar på expansionskärlet ska ca halva ha ett dovt ljud där det är vatten och ett mer plåtigt ljud där
9 svar · 2,8k läst
R
Ragren: @Hakan Simsek hur gick första vintern med Daikin-pumpen? Funderar själv på en EPRA16DW17
146 svar · 36,0k läst
·
Tomture61
Tomture61: [citat] Startade om maskinen , felet har ej kommit tillbaka .
6 svar · 1,3k läst
·
StefanBlom
StefanBlom: Hej Jag får felkod 16 under S1 på min Luft/Vatten utedel som är Nibe Fighter 2020-10. Den är ca 20 år gammal så mycket börjar ju bli lite darrigt på den men den jobbar på bra ändå. Tyvärr nu när det är varmt ute och då man inte använder varmvatten så ofta så får jag varannan dag felkod 16. Det handlar ju om att kompressorn går för kort tid. Denna försvinner om jag bryter
0 svar · 673 läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.