5 419 läst ·
4 svar
5k läst
4 svar
Nibe Fighter 310P
Hej
Jag har precis flyttat in i ett hus med ovanstående värmepump.
Jag undrar om de finns pengar att spara om man blockerar elpatronen,eller om kompressorn jobbar ihjäl sig i stället då eller nåt sånt?
Att man lär ha den på när de e riktigt kallt förstår jag men nu när de bara slaskar de ju ändå bara,att varmvattnet lär ta längre tid o värma upp gör mig inget heller.
Tacksam för tips
Mvh Richard
Jag har precis flyttat in i ett hus med ovanstående värmepump.
Jag undrar om de finns pengar att spara om man blockerar elpatronen,eller om kompressorn jobbar ihjäl sig i stället då eller nåt sånt?
Att man lär ha den på när de e riktigt kallt förstår jag men nu när de bara slaskar de ju ändå bara,att varmvattnet lär ta längre tid o värma upp gör mig inget heller.
Tacksam för tips
Mvh Richard
Den ger ca 1500 watt då kompressorn går. Det räcker gott och väl till varmvattnet. Det räcker inte till husets värme. Om det är varmare än ca 6-7 + grader ute kanske du klarar värmen utan el.
Se din värmepump som en ventilationsanläggning som återmatar värmen i utblåsningsluften. Av den värmen blir det varmvatten i första hand.
Skaffa gärna en luft/luft-värmepump som värmekälla alternativt annan vattenburen värmepump som du värmer radiatorvattnet med om du nu har hög el-förbrukning.
Se din värmepump som en ventilationsanläggning som återmatar värmen i utblåsningsluften. Av den värmen blir det varmvatten i första hand.
Skaffa gärna en luft/luft-värmepump som värmekälla alternativt annan vattenburen värmepump som du värmer radiatorvattnet med om du nu har hög el-förbrukning.
Jag har en NF360P vilken fungerar i princip som din 310. Under vår, sommar och höst har jag elpatronen avstängd och jag har aldrig upplevt några större problem med detta. Men ska hela familjen bada/duscha länge under en kort tidsperiod kan varmvattnet tryta. Ett alternativ är att ställa in pumpen så att elpatronen endast kopplas in om det blir kallare än +5 grader.
Hur det fungerar om du har en extra varmvattenberedare vet jag dock inte. Om elpatronen är bortkopplad och pumpens varmvatten tar slut borde du ändå få tillräckligt med varmvatten från beredaren, eller... ?
Hur det fungerar om du har en extra varmvattenberedare vet jag dock inte. Om elpatronen är bortkopplad och pumpens varmvatten tar slut borde du ändå få tillräckligt med varmvatten från beredaren, eller... ?
ok tack för svaran,har blivit lite klokare.
men var ställen man in tempen på när elpatronen ska hoppa in då?
har kollat igenom min instruktionsbok lite snabbt o där såg ja inget om nån sån inställning.
mvh Richard
men var ställen man in tempen på när elpatronen ska hoppa in då?
har kollat igenom min instruktionsbok lite snabbt o där såg ja inget om nån sån inställning.
mvh Richard
På gamla 310 får man själv ställa om mellan driftfallen med utan elpatron, den nya 360 har automatik för att styra detta efter utetemperatur.
Klicka här för att svara