Byggahus.se

Nyfiken på andel tillskott-el

1. S
    Medlem · Stockholm · 37 inlägg

strömsborg

Medlem
    Hej

Kör en Thermia vp för bergvärme sedan jun -05. Den har funkat som "tåget" och hittils inget att klaga på. Jag är dock nyfiken på vad ni andra lyckliga ägare av bergvärmepump har i andel tillskottsel och vad ni anser är normalt?

Förstår om många kommer tycka att de orelevant och inget som går att jämföra då de allra flesta installationer har olika föutsättningar men jag inbillar mig ändå att de bör finnas någon form av "baseline" där andel tillskott är normalt i förhållande till drifttid.

Min andel tillskott är 0,99%, dvs drifttid på vp ca 10100 tim och strax under 100 tim tillskott.
    Kan tilläggas att vp är installerad i en villa i Sthlm-området.

Tacksam för info från alla kloka vp-gudar

2. B
    Medlem · 261 inlägg

B6304S1

Medlem
    Har en IVT Greenline från -05.
    Inomhustemp på ca 23 grader.
    Inomhuspool som bara används halva året, då på ca 30 grader i poolen som värms via värmeväxlare av bergvärmen.

Jag har ungefär samma siffror som dig, ca 100 timmar tillskott av 10000 totalt.

Borrhålet är 160m och huset ligger i stockholm

// Kim

3. C
    Medlem · 5 694 inlägg

CarMan

Medlem
    Jag har 0% tillskotsel, vid husvärme. men jag kör legionelle höjning en gång / månad, så lite tickar tillskotselen.

vad kan vara normalt? upp till 300 timmar/ år är nog normalt, kanske? (300 timmar 3kW patron)

4. S
    Medlem · Stockholm · 37 inlägg

strömsborg

Medlem
    CarMan, hur många timmar tillskott per år uppskattar/ser du att legionelle-höjningen tar hos dig?

5. A
    Medlem · Kalmar Län · 12 131 inlägg

AndersS

Medlem
    Har kör pumpen i 8år och det varierar mellan 100-300tim/år. Har minskat de senaste åren då en av ungdommarna som gillade att långduscha har flyttat ut och att man då minskat tillskottselen under de dagar temperaturen sjunkit en bit ned på minussidan.
    Så efter 8 år: 37000h/värme, 6000h/varmvatten och då har jag behövt ca 2000h/tillskottsel. Pumpen dimensionerad för att klar 94% av energibehovet så det stämmer nog ganska bra.

6. C
    Medlem · 5 694 inlägg

CarMan

Medlem
    Jag har en VPA 300/200 så det är 500 liter som ska värmas, istället för de 205 som en vanlig 1215 har.

jag kolade på pumpen nu o den har 84 timmar tillskott (36 timmar körde jag ibörjan som ren varmvattenberedare, innan bergvärmen borrades) så 48 timmar har jag kört på 3,5 år det blir 13,7 timmar/ år

Min pump räknar timmarna i 3kW så 13,7 timmar är 41kW Det bilr alltså ca:60:- / år

7. nino
    Renoverare · Dalarna · 9 464 inlägg

nino

Renoverare
    3300h och 0h tillskott 22grader inne nordvästra Dalarna 140m2 som värms upp

Vad har ni för temp på ut och ingående till borrhål eller slinga?

idag är det -23 kanske 4dm snö då har jag -2,4 ut och +0,8 in med slinga
    det har varit runt -15 i en vecka det måste väl vara bra?

8. C
    Medlem · 5 694 inlägg

CarMan

Medlem
    Just nu har vi -19 & pumpen tar fortfarande regäla pausar mellen varven o inget eltillskott behövs.
    jag har +3 grader in & -1 grad ut

i huset håller jag 21,5 grader (badrumet är det 25 & garaget 15,5)
    framledningstempraturen är 40 grader (radiatorer, o golvvärme i badrumet)

9. P
    Medlem · Västra Götaland · 762 inlägg

petersson79

Medlem
    När jag läser här att vissa har temperaturer på runt -20 och pumparna inte går på nån tillskott alls då börjar jag undra över min egna...

Hade igår och inatt mellan -5 och -10 och min pump gick rätt mycket på tillskott 1 som det heter på min Thermia Duo (8kw). Tror det landade på ca 8 timmar under gårdagsdygnet. Brine in var +2 och ut -2. Totalt har min pump nu gått ca 60 timmar på tillskott 1 och 68 på tillskott 2 (uppvärmingen av vatten) av totalt ca 7900 timmar och har haft pumpen sen september -06. Huset är på 130 m2+att jag värmer upp en källare på ca 50 m2. Innetempen jag har haft har väl legat på ca 22 grader och huset är ett gammalt trähus på västkusten utan nån tillägsisolering och endast gamla tvåglas fönster på nedervåningen...så förutsättningarna är väl inte de bästa kanske...

10. N
    Medlem · 106 inlägg

nic2

Medlem
    Har haft bergvärme nu snart i 2 år.
    Tillsatsel har bara behövts för legionellaskydd var 3:e vecka.

Kallaste dygnen har vart nu, och vi har haft runt -15gr på nätterna.
    Innegivare, 21,5gr.
    Pumpen går gissningsvis 15-16h/dygn nu, så vi klarar oss ett tag till.
    Framledningstemp 40gr vid -15gr ute.

11. B
    Medlem · halland · 391 inlägg

b2b2

Medlem
    Allt hänger väl på om husets värmesystem klarar att värma upp huset med en framlednings temp på ca 55grader .
    För det är väl så att värmepumpen klarar bara att jobba upp till den temperaturen.
    Om man har ett dåligt isolerat hus och med små radiatorer som kanske kräver 70grader framledningstemp vid -15 grader ute för att få en bra inomhustemp.
    Då måste ju VP få "värmehjälp" av ev elpatron från ca 55grader upp till 70grader.

Rätta mig om jag har fel men det är så jag resonerar.

12. A
    Medlem · Kalmar Län · 12 131 inlägg

AndersS

Medlem
    Nja, nu börjar vi närma oss områden (om jag minns rätt, det vär 8 år sedan jag höll på att trimma vår pump) där det finns brytfunktioner i pumpen om man börjar hamna på höga temperaturer pga att elpatroner aktiveras vilket ger också ger höga returtemperaturer. Om jag minns rätt så kan detta resultera i att pumpen helt stoppar när värmen behövs som bäst. Men jag reserverar mig för att jag minns fel.

Däremot så har det tidigare funnits olika teorier hur man ska dimensionera och även beroende vart man bor i landet, dvs syd eller norr - skilland i lägsta temp. Men med nya pumpar och förbättrad teknik så kanske nya förutsättningar skapats. Men t.ex. Termia rekommenderade 2000 att man skulle dimensionera för 93-95% täckning. Så här kan det nog finnas olika dimensionerade anläggningar.

13. L
    Medlem · stockholm · 87 inlägg

Leffe_k

Medlem
    Jag har haft min pump sedan dec-05 och den har nu gått 8.626 tim i drift och 18 tim tillskott varav 1tim under -08. Har 2 borrhål på 150m/st och en 14kW pump och 360kvm yta som vi håller på 21-22grader. Elementen är sedan oljepannans tid så dessa kräver hög temp.

14. C
    Medlem · 5 694 inlägg

CarMan

Medlem
    om huset kräver 8kW efekt för att värme upp duna radiatorer til tilexempel 40 grader
    & dun värmepump är på 6 kW så behövs tilskotts el för att nå 8kW & dina 40 grader (även om din pump teoretsikt klarar att göra 55 gradit vatten

15. F
    Medlem · västra götalands län · 99 inlägg

forgus31

Medlem
    • västra götalands län
    • Medlem nov 2008
    • 99 inlägg
    Har haft VP i drygt 6 år nu och den står på 25500h med 250h tillsats. Ett par år var TS avstängd då ett överhettningsskydd löst ut och då frös hålet en gång så pumpen stoppade.
    Har lite kort hål, 145 m för min 8kW pump men helt OK med den ändå rätt blygsamma tllsatsvärmen. VP förbrukar enl. mätare 9000 kWh per år. Göteborg innerstad, 300kvm uppvärmt. Golvvärme i källens betongplatta är väl den stora värmetjuven.
    Stolligt nog har man lagt rören till radiatorerna i plattan som då värmer källaren till 24 grader utan att något värmeelement är på. Varför monterade man värmeelement? Har aldrig under 30 år sen huset byggdes varit påslagna.
    Men källaren är på så sätt väldigt trevlig, torr och fin.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.