Hej,

Hur kan man kolla att värmepumpen går som den ska? Vår Nibe 1230-10 går på eltillsats i princip hela tiden.. pendlar mellan steg 1 upp till steg 3 och tillbaka..

Vi har ett ganska dåligt isolerat dragigt stenhus som är över 100år gammalt men det känns ändå som att pumpen borde klara en större del av värmen när det ändå är plusgrader ute.

Vid igångsättningen av pumpen för ca 1 år sedan var det mycket trassel med dåligt fylld kollektorslang med luft i, LP-Larm och missljud från KB-cirkulations pumpen, vilket gör att jag misstänker att något är skadat på KB-pumpen och att den inte klarar skapa rätt tryck eller liknande.. skillnade mellan KB in och ut är 1grad. Dock vet jag inte alls hur jag skulle kunna påvisa att det stämmer eller så.. därför vil jag på något sätt kontrollera uteffekten från värmepumpen..

Någon som har tips?

MVH
Per

Går den på tillsats vid plusgrader behöver du inte bevisa att något är fel, det är ganska självklart. Kontakta installationsfirman och be dem fixa den på garantin.

Slå av eltillsatsen och mät skillnaden på varma sidan. Den bör ligga på ca 3 grader om värmepumpen fungerar som den ska.
Om inte så kontakta installatören. Om inte slangen är fri från luft blir det oftast strul med effekten. Har du öppet eller slutet expansionskärl på kalla sidan? Om det är öppen ser du att vätskan ändrar lite i volym vid till/frånslag. Om det inte ändrar volym kan du misstänka att det är störd cirkulation.

Nej nej nej inte varma sida BAS väl

Gör så här för att enkelt kolla vad kompressorn ger i kw.....
1 Ställ cirk.pump för vb i läge 1
2 Kör igång vp med fullt tillskott 9 kw
3 Kontrollera deltat alltså skillnaden mellan in och ut vb, tex 9 grader då är det 1 grad/kw
4 Stäng av tillskottet och testa nu istället med kompressorn
5 Kontrollera deltat in och ut
Sammanfattning: Ger kompressorn ett delta på 9 grader då ger den alltså 9kw
Detta var ju en 10kw och det ska den ge när man har 0 grader på brine och 35 grader på vb
Gör man testet tex vid 45 eller 50 grader på vb ger kompressorn lite mindre typ 9kw
Detta förutsätter också att givarna visar ok detta bör man nog kolla innan testet, samt att vb bör ligga på 7 graders delta optimalt vid normal drift, detta med läge 1 är bara för själva testet

Ta gärna en termometer och testa och mät på röret för att få vetskap om givarnas sanning

Jo (Luckyman). Om värmepumpen fungerar som den ska så resulterar det i rätt temperaturskillnad både på varma och kalla sidan. Brukar ligga runt 3-5 grader beroende på effekt och flöda.
Om det t.ex. är 2 grader på varma sidan och 6 grader på kalla sidan så är det cirkulationsproblem på kalla sidan. Då man mäter ska man mäta så nära värmeväxlarna som möjligt.
Men som sagt, kontakta installatören innan du gör allt för omfattande ingrepp. Det här problemet är inte ditt utan installatörens. Du har full garanti.

Jag testade som hastigast (ska göra om testen under lite längre tid...) glömde dock sätta cirkpumpen på 1 tror att den står på läge 3 för VB.

Om jag sätter pumpen på endast tillsats får jag VB ut 40,6 och in 33,1 och om jag ändrar tillbaka till normalt och ställer upp gradminuterna så att bara kompressorn går så får jag VB ut 34,8 och in 29.8.

Har ringt installatören för några dagar sedan och han skulle kolla pumpen i dag, men har inte dykt upp än... :(

Kanon detta grejar du ju.
Inga ingrepp behöver göras utan det går utmärkt med de givae som sitter i vp, om de nu visar rätt.
Viktigt är dock cirk.pumpen ju lägre destå bättre resultat vad den verkligen presterar. Kolla bara att full effekt alltså 9kw kopplas in, men rent av nu så verkar det vara gasbrist eller kompressorfel eftersom den ger 75% bara.
men gör 1 test till med läge 1

Jag har testat under lite längre tid nu och värdena blir och med VBpump på 1:
Elsteg 3 ger delta 11
Elsteg 2 ger delta 7
Elsteg 1 ger delta 4
Kompressor ger delta 6
kompressor med elsteg 2 ger delta 13

Räknar man om det rakt av skulle kompressorn motsvara strax under 5kw vilket då känns lite lite för en 10kw pump.

vist kan den gå på eltillsats hela tiden o det ändå är normalt !

skriv ner ala värden du har under drift !

har du alla termostater fullt öppna?
vilken värmekutva har du?
går kompressorn 24h/ dygn, innan eltilsatsen går i?
vad har du för delta-t på kalla sidan? & vilka tempraturer.

vad värmde du med förut? hur mycke energi & effekt behövdes då

sen så ger din pump bara 10kW om ut tempen är 35 & kb-in ligger på 0
skickar du ut 50 grader så ger pumpen bara dryga 8 kW

Som ex gick pumpen i går kväll på kompressor och elsteg 2 VB ut var 43,5(42) VB in 34,9.

Jag satte över värmepumpen på endast tillsats och kollade en stund senare
Elsteg 3 vad på och VB ut 44,5 (42) och VB in 33,5

Ändrar jag gradminuterna så att pumpen går på Elsteg 2 så får jag VB ut 38,5 och VB in 31,5

Sätter jag endast tillsats till från och låter värmepumpen gå på endast kompressor får jag VB ut 38 (42) och VB in 32

Delta-t på kalla sida är 1 grad. ca 1 ut och 2 in

Har ingen direkt statistik från innan värmepumpen.. Det fast enstaka el-element i ca 1/4 av huset resten värmdes med små kaminer eller inte alls.

Kör jag värmepumpen på endast tillsats så klarar den med råge att värma det behov vi har en dag som nu när det är ett par plus ute vilket jag då tolkar som att den borde klara samma sak på endast kompressor, eller tänker jag fel?

Tack LuckyMan för den enkla kontrollmetoden!

du klarar att värma huset med endast el, vur många kw el kör du på då?
hur långtid tad det för pumpen att värma varmvatten?

vilken hastighet kör du på KB pumpen & hur djupt är hålet (aktivt djup)

du skriver 1230-10
men det är väll en 1235-10 ???

Du har gasbrist alltså det fattas köldmedium i din vp. R407C
Det brukar lite oljigt om det finns ngn gasläcka, men ring en kylfirma eller installatören, om inte garantin finns fortfarande så kan man ta det på försäkringen som följer med kostnadsfritt i 6 år, det kostar då dig ingenting

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.