borde vara ganska meningslöst att jämföra tillsats...

Stor / överdimensionerad pump behöver ingen tillsats när det är riktigt kallt eller vid mycket vv förbruk.

Men drar mer ström än nödvändigt vid alla andra tillfällen.

Är väl totalt förbruk i förhållande till behov som är intressant??

Och typ av pump.

Rätta mig om jag har fel!
 
D
0 timmar tillskott för uppvärmning, bara för legionella-körningar. Nibe 1210-7 till 155 kvm på Västkusten/Gbg.
 
0 timmar tillskott.
 
wedge73 skrev:
borde vara ganska meningslöst att jämföra tillsats...

Stor / överdimensionerad pump behöver ingen tillsats när det är riktigt kallt eller vid mycket vv förbruk.

Men drar mer ström än nödvändigt vid alla andra tillfällen.

Är väl totalt förbruk i förhållande till behov som är intressant??

Och typ av pump.

Rätta mig om jag har fel!
jag kan rätta dig. om man kollar på nibes efekt diagram, så har faktiskt de större pumparna lite bättre cop (men inte så mycke) men en störe pump får ju gå i genomsnit på en något högre emp, så det blir nog plus minus noll.
dock så kostar en storlek störe pump ca 3-5000:- mer i inköp.
 
Det har också varit diskussion kring att överdimensionering av pump ger flera start/stop vilket påverkar livslängden på kompressor, sant eller falskt, vet ej.
Så detta med värmepumpar är inte enkelt att säga vad som är det mest optimala med tillskotsel beroende av att det skiljer säker gamla och nya pumpar, kolvpump eller scroll, mm.
 
När jag beställde pump hade jag direktkontakt med en tekniker på Nibe som trots mitt önskemål om "hellre lite för stort än lite för litet", bestämt tyckte att jag skulle välja den minsta pumpen 2025-6. (Har ett nytt hus på 200+40m2)
Ja, nu är det ingen bergvärmepump men det är väl samma fråga antar jag.
Pumpen mår bäst av få starttider och skillnaden är försumbar menade han. Jag vill påstå att jag mer eller mindre faktiskt tjatade om att välja en större men han var benhård. Välj den LILLA var hans tydliga budskap.
 
imported_Anders_S skrev:
När jag beställde pump hade jag direktkontakt med en tekniker på Nibe som trots mitt önskemål om "hellre lite för stort än lite för litet", bestämt tyckte att jag skulle välja den minsta pumpen 2025-6. (Har ett nytt hus på 200+40m2)
Ja, nu är det ingen bergvärmepump men det är väl samma fråga antar jag.
Pumpen mår bäst av få starttider och skillnaden är försumbar menade han. Jag vill påstå att jag mer eller mindre faktiskt tjatade om att välja en större men han var benhård. Välj den LILLA var hans tydliga budskap.
Lagom är bäst.

Det finns ju fler sätt att få bra gångtider än att välja en för liten pump. En acktank tex. Det bästa ur två världar. Lååååånga gångtider, ingen direktel.
 
Angående långa gångtider, detta med en lagom dimensionerad pump gäller bara under en kortare tid på året sedan är de flesta för stora under senvår sommar och tidig höst.
 
Vi valde mellan stor eller liten luft/vatten från IVT och enligt beräkningarna skulle förbrukningen inklusive tillskott bli i stort sett samma. Vi valde ändå den större eftersom dels alla grannar valt denna och dels eftersom vi tänker bygga ut om några år.
 
Dagens pumpar har så bra inställnignar så om man lägger ner lite tid kan man få bra gångtiden med en lite för stor pump utan att ha volymförstorare !

men är man inte det minsta intresserad så hamnar ju pumpen på default inställnignar o då får man inge vidare gång eller cop (inte ens bra cop med liten pump)

Leffe_k har helt rätt !
Alla pumpar är ju för stora under större delen av året, så alla har ju igentigen för många starter.

själv har jag en mycket förstor pump, jag har endo färre start o stopp än många andra ! (men som sagt så ska man inte ha för många start o stopp)

man ska heller inte stirra sig blind på start o stopp, för det är bus enkelt att justera upp så man får få starter, men då går u pumpen länge o ger höga tempraturer, vilker försämrar COP... så man måste hitta en bra balance.

sen så har även jag pratat en par gånger med suporten på NIBE & min uppfattning är att dom är lika duktiga som data suporten hoss våra bredbands levrantörer... (behöver jag säga mer?)
 
jag kan dra ett exempel. när jag fin in slipa lite på mina inställnignar så hade jag en egen uppfatning om vad som var bra, o hade diskuterat detta med folk på värmepumpsforumet.
men jag ringde Nibe o fråga hur många starter som var det optimala. Svaret var 3 starter/ timme, över deta ska man inte gå. mer exakt en sä kund han inte säga, hur mycke jag än vände o vred på frågorna. N är det så att Nibes pump har fabriks inställningar som gör att man inte kan få den att starta oftare än 3 starter /timme, o det var just därför han tyckt det var så (annars hade man inte satt den begränsnigen)

dom kan säkert en hel del, man man ska inte tro att man pratar med nån som varit med o utvecklat pumpen o vet vad som ändr i pumpen m.m.

när det gälle säljare som du pratade med så gissar jag att dom går efter Nibes beräkningsprogrem o vill inte av vika rån vad programet säger (av viker du måste du som ägare vara aktiv första vintern o justera lite för att optimera driften)
 
CarMan skrev:
när det gälle säljare som du pratade med så gissar jag att dom går efter Nibes beräkningsprogrem o vill inte av vika rån vad programet säger (av viker du måste du som ägare vara aktiv första vintern o justera lite för att optimera driften)
Det var ingen säljare jag pratade med.
 
Leffe_k skrev:
Angående långa gångtider, detta med en lagom dimensionerad pump gäller bara under en kortare tid på året sedan är de flesta för stora under senvår sommar och tidig höst.
Med andra ord bör man ha en pump som klarar lite mer än vad som behövd vid dut men volymtanken bör va variabel i storlek så man kan anpassa driftstid/starter.. Vid lågt behov större vattnevolym att värma ..
 
den varianten har jag inte tänkt på tidigare, variabal volymtank kanske är bra för COP, men frågan är om det är värt pengarna & utrymet, då en fast fukar så bra.

det är ju fortfarande en förlust att akumulera värme, så man ska akumulera så lite som möjligt.
det vore bättre att köpa en värmapump med variabel effekt (volymtankan är ju bara en kompromiss till pumpar som inte kan variera effekten.
 
Jag har dimensionerat min tank för att ge rätt gångtid på sommaren. Detta borde då ge ett trögt system på vintern men det gör inte det. Bara trevliga gångtider. Mao kan man både äta kakan och ha den kvar. Det blir lite väl mycket teoretiserande om detta med värmepumpar ibland. Variabel volymtank kan säkert vara jättebra, men släck en lampa nånstans istället så har samma pengar sparats in....ungefär.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.