Hallå
Har en Panasonic luft/luft värmepump som jag nu i hettan kör som aircondition, svalt och skönt. Har problem med att kondensvatten droppar från innerdelen efter en stund....Det ska väl rinna ut i rörert som sitter på ute delen??
Antar att det är ett läckage i rörinfästningen inne i innerdeln, eller kan det vara nåt annat? Är det något som händiga jag kan fixa själv eller ?

Testa att suga rent kondensavloppet med t.ex. en vattendammsugare, kan göra susen ibland :)

Prova spola rent kondensvattenavloppet och slangen med varmvatten! Har sett slangen kan "gegga" igen efter ett antal år. Förmodligen damm/smuts som kan växa till sig av fukten, särskilt om det finns en böj eller koppling på kondensslangen

Jag kom på att innerdelen flyttades ner 7-8cm för ett år sedan då nytt innertak lades. Det var helt enklet så att det blev "bakfall" så att vattnet inte kunde rinna ut genom slangen utan svämmade över inne i stället. Nu flyttade jag upp innerdelen 2cm och nu rinner kondensvattnet ut rätt väg . Passade också på att blåsa rent med tryckluft då jag ändå plockade ner innedelen. Kör kyla nonstop nu och det är underbart i hettan.d^_^b

Vad kostar kylan?? många kWh antar jag....

Lasse001 skrev:
Vad kostar kylan?? många kWh antar jag....

Min drar allt mellan 100-1000W beroende på hur hårt jag kör den.

När man kör AC brukar branschen räkna med att det kostar ca 1 kr per timme, verkar stämma rätt bra med din beräkning.

• Gilla
Simsu
  • Laddar…
Och det är det ju absolut värt för att kunna sova gott om natten...

• Gilla
Simsu
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.