Haffar här tråden då jag har fråga om liknande. Har tänkt mig att bygga ett stenhus c:a 120-130 boa. Funderar på bergvärmepump samt FTX och även en vattenmantlad kamin. Detta då jag är glad i att elda och vill gärna kunna göra det utan att det blir bastukänsla inomhus. Skulle då koppla detta till acctankar 500-1500L, detta då jag, om jag är hemma när behov finns täkte avlasta borrhålet under den kallaste tiden med några stämninghöjande brasor/dag. Är detta ekonomiskt försvarbart? Tilläggas bör att jag tänkt att bo tills Fonus hämtar mig.

Tar tid att värma upp 1500L med en vattenmantlad kamin. En nackdel med vattenmantlad kamin är att man kyler ner rökgaserna ifrån elden när man värmer upp vattnet. Detta gör att det sotar igen mycket snabbare i skorstenen. + Att eldningen inte blir så miljövänlig.

MöIIer skrev:
Tar tid att värma upp 1500L med en vattenmantlad kamin. En nackdel med vattenmantlad kamin är att man kyler ner rökgaserna ifrån elden när man värmer upp vattnet. Detta gör att det sotar igen mycket snabbare i skorstenen. + Att eldningen inte blir så miljövänlig.
Behöver inte ta så lång tid att fylla tanken. Jag har kollat på en vattenmantlad kamin som ger ca 15kW till vattnet. Min panna är idag på 30kW så det tar ju bara dubbelt så lång tid.

Om man låter tanken, på 1500 liter, sjunka från 90 till 50 grader så utgår knappt 70kWh. Då skulle det alltså bara ta knappt 5 timmar att fylla tanken. Nu beror det på om man bara släpper ner tempen till 50 eller inte förstås samt hur stort uttaget är under tiden man eldar. Fast det ska ju tilläggas att kaminen värmer ju inte bara vattnet, den värmer ju luften också så värmeuttaget från ack-tanken blir kanske inte så högt under tiden man eldar.

Är 15Kw inkl spillvärme ifrån eldningen? Tycker det låter mycket. Men visst går det att värma vatten med en sådan kamin. Är säkert ett bra komplement.

15kW till vattnet, 6kW till luften. Alltså totalt 21kW.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.