Efter att ha läst en massa nyttigheter här på forummet har jag börjat intrimmningen av min VP.
Delta VB=7, Delta KB=3, Kompressorn har 18 cykler per dygn med GM=100(Går 28min och står 52min). Givetvis innfinner sig en massa frågeställningar.
Ska VB-pumpen gå kontinuerligt, som jag har ställt den?

Värmepumpen är av On/OFF typ den gerr MAX effekt när den går, alltså kommer den att gå korta stunder för att ge rätt medel effekt. När det är som aldra kallast i vinter kommer den gå konstant, för då krävs mer effekt för att hålla huset varmt.

dina värden ser bra ut.

har du alla termostater fullt öppna på radiatorerna?
Hur har du ställt in gradminutrarna? värmekurva & paralellförskjutning?
har du mätt med termometrar att tempraturen innomhus är den samma oavsett utomhus tempratur?

Det är fortfarande lite väl varmt ute nu för att jag ska se vad som händer med min innetemp när yttertempen dyker nedåt. Några nätter med nästan noll har dock gett ganska stabilt 20 grader inne i mitt kök. Det är där jag har en fast termometer.
Gradminuterna är inställda på -100 (just nu) men om mitt (gamla trevliga men dåligt isolerade) hus behöver mer energi är väl principen att anpassa styrkurvan.

Men vad händer om allting annat, även yttertemp är konstant och jag ändrar GM från -100 till -120?
Kommer tiden då kompressorn arbetar att påverkas och bli längre ? Kommer gradminuterna alltid att fortsätta att räknas ner till -120 om inte gränsen för returtemp överskrids?
Det här med gradminuter är ganska invecklad att förstå (för mig i alla fall). Troligen kan man överlåta till VP´n att arbeta och låta den vara ifred.
Vi med kontrollbehov har det inte lätt, men jävligt trevligt.......

C
Gradminuter är egentligen ganska enkelt.

Låt säga att vald kurva indikerar att framledningen ska hålla 30 grader. Just nu håller dock framledningen 28 grader. -2 grader alltså, ger -2 gradminuter per minut, efter 10 minuter -20 gradminuter. Sen sjunker framledningen sakta men säkert, så gradminuterna räknar fortare och fortare.

Sen startar pumpen och värmer upp framledningen till över vad kurvan säger att den ska vara, kanske +5 minuter. Då räknar den upp gradminuterna igen, 5 gradminuter per minut.

Ju större spann du har ställt in på gradminuterna, desto mer har pumpen att räkna upp innan den kan stanna igen, alltså går den längre stunder, men den står också stilla längre.

-100 på gradminutrarna är nog ett bra värde, komm i håg att "öka" gradminutrarna REGÄLT för eltillskottet så inte det gå i för lätt, vilket det gör nu om du inte ändret det också !!!!

sen är själva gradminuter ett lätt sytem att förstå.

varje minut ändras gradminutrarna.
om det skiljer en grad mellan ärvärde & börvärde (börvärde är inom parantesen) så hoppar gradminutrarna en grad, för varje minut som går.
vart efter tiden går blir dina radiatorer kallare o det kommer att skilja mer mellan är & börvärde. (skiljer det 11 grader så hoppar det 11 gradminuter för varke minut som går)
till slut når du & passerar dina inställda -100 gradminutrar som do ställt in, då startar kompressorn.

om nu är värdet fortfarande är lägra än börvärdet så fortsätter gradminutrarna att ticka ned.
Inte fören du har varmare är värde än börvärde räknar värdet upp på samma sätt, o kompressorn stannar inte fören du når 0 gradminuter.

om det är tillräckligt kallt så kommer inte kompressorn orka värma vattnet så är värdet är varmare än börvärdet, då räknar det alltså bara ner o ner hela tiden, tills du når inställt värde för start av elpatron (kan stå på -300 eller nått) med hjälp av lepatron kommer du att till slut nå ett ärvärde som är varmare än börvärdet o det kan börja räkna uppåt.

Begreppet gradminuter börjar jag nog kanske förstå. Jag tog ut en loggning och stökade runt i Excell. Då ser jag att "svänger" över vid 0 då kompressorn stannar. Vad sjutton beror detta på? (Kika på bifogade bild)
Nibe 1245 har väl varvtalsstyrd kompressor? Innebär inte det att effekten kan varieras och då borde den inte vara av On/OFF typ som ger MAX effekt när den går.

Ok det gick kanske väl fort förra inlägget då jag glömde lite information. Jag menade att gradminuterna fortsätter att räkna en bit över noll (se vid pilen) då kompressorn stannar. Den undre grafen är gradminuterna

haga2 skrev:
Nibe 1245 har väl varvtalsstyrd kompressor? Innebär inte det att effekten kan varieras och då borde den inte vara av On/OFF typ som ger MAX effekt när den går.
Nej, den är On/off

Ja om den räknar över noll så vet du att allt funkar normalt.

om är värdet är varmare än börvärdet, så räknar den uppåt, trots att du är över noll.

vattnet i radiatorsystemet kallnar ju inte idiotsnabbt bara för att kompressorn stäng av, så om det nu är varmare vatten än börvärdet så ska den ju räkna uppåt. (det finns några tillfällen där pumpen nollar allt till noll, då har man et probem / felinställda värden)

Ville_Vessla skrev:
Nej, den är On/off
Förutom 1245-12 som har scrollkompressor!

SgtArdbeg skrev:
Förutom 1245-12 som har scrollkompressor!
Man det är ändå en on/off.
1250 är frekvensstyrd, inte 1245.

Ja just ja, det gick lite för fort att skriva utan att riktigt tänka! :-)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.